Be social, het levert op!

Door Astrid Schreuders, AstridsTaste.com, in opdracht van Kokswereld

Het lijkt alsof je als horecabedrijf anno 2015 niet meer zonder social media kunt. En dat is ook zo! Social media als Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Vimeo doen het goed binnen de horeca en leveren een netwerk, inspiratie én gasten op, zo stellen chefs Soenil Bahadoer en Bert van Buschbach.

De Lindehof gerecht rendang
'Vegetarische Rendang van Mama' door Soenil Bahadoer

Het begon zo rond 2009, toen de Nederlandse horeca op wat grotere schaal Twitter omarmde. Veel koks, sommeliers en leveranciers kwetterden erop los. Uitwisselen van recepturen, kijk eens waar ik zit te eten, waar vind ik een tweedehands Thermomix en natuurlijk veel foto’s van gerechten. Doordat koks en ondernemers zich goed konden profileren werd steeds beter zichtbaar wat er in de horeca en vooral in de restaurants gebeurde, met als gevolg dat actieve restaurants de aandacht trokken van collega’s en consumenten. Niven Kunz is een van de beste voorbeelden van een horecaondernemer die via social media succesvol zijn naamsbekendheid heeft vergroot. Twitterdiners - met bijvoorbeeld in 2011 het Twitterdiner in restaurant De Molen in Kaatsheuvel voor zo’n 80 horecamensen -, de Tweetjams van Tjitze van der Dam en Koppert Cress, de horeca werd super social.

De Lindehof
Restaurant de Lindehof in Nuenen

Koks met een verhaal
Inmiddels zijn we 6 jaar verder en hebben Facebook, Instagram en videokanalen als YouTube en Vimeo binnen de horeca een grote plaats ingenomen. Pinterest is minder in trek en live videostreams Periscope en Meerkat worden op dit moment nog niet veel gebruikt. Op Instagram worden massaal foodfoto’s geplaatst en heeft vrijwel elke (internationale) sterrenchef een account, zodat we steeds de nieuwste gerechten en presentatietrends zien. Ook op Facebook en Twitter zien we heel wat bordjes, maar worden we ook meegenomen door koks met eigen moestuinen (Jonathan Karpathios), eigen varkens (Leonard Elenbaas), koks die hun eigen brood bakken (Bert van Buschbach), hun eigen bonbons maken (Rieno Bos) en dieren van kop tot staart gebruiken (Nel Schellekens). Vissers laten zien waar ze vannacht op hebben gevist, leveranciers tonen de nieuwste producten en (horeca)slagers laten de trends in vlees zien (demoslager Gertjan Kiers).

De Lindehof
Restaurant de Lindehof in Nuenen

Zeebaars van de TH17
Op Facebook zijn persoonlijke accounts aangevuld met bedrijfspagina’s en social media is een extra communicatiemiddel geworden. Naast website, nieuwsbief en andere vormen van online marketing is social media een extra middel om de bekendheid te vergroten, in contact te komen met de (potentiële) gast, daarmee de interactie aan te gaan en de band te verstevigen. Hoe leuk is het om een foto van de zojuist geleverde zeebaars of harder te posten en erbij te vertellen dat die door de Goede Vissers Job en Miranda Bout van de TH17 is gevangen en dat ie vanavond in het menu zit? Facebook-bedrijfspagina’s zijn in feite dynamische mini-websites waarmee je met je doelgroep en netwerk communiceert, het bereik en effect van je posts kunt meten en kunt adverteren om nog meer mensen te bereiken. Daarnaast zijn ze zichtbaar in zoekmachines. Allemaal gratis online marketingmogelijkheden die je naast een persoonlijk Facebookprofiel kunt inzetten.

Zeebaars
Lijngevangen zeebaars, dat moeten jouw gasten ook zien

Bert van Buschbach
Een van de chefs die op social media actief is, is Bert van Buschbach van restaurant De Compagnon in Amsterdam. Bert neemt op Twitter geen blad voor de mond en staat bekend om zijn ochtendpraatje waarin hij de dag doorneemt.
Bert van Buschbach: “ik twitter sinds 2010 en vind het leuker dan Facebook. Ik scheld en vloek, maar ik ben altijd eerlijk en dat waarderen mijn volgers. Ik hou er niet van om een schijnwereld te creëren, als ik weinig tafels heb gehad zeg ik het ook. Op Twitter zijn de lijnen korter, ik heb daar meer contact dan op Facebook. Op Facebook plaats je een foto waar je wel wat likes op krijgt, maar echte reacties krijg je minder. Desondanks groei ik op Facebook wel als een malle.

Bert van Buschbach De Compagnon
foto: Frederike van Dorst | Bert van Buschbach van De Compagnon in Amsterdam

Zakelijk en persoonlijk zie ik meer in Twitter, ondanks dat daar wel sprake is van minder interactie dan een jaar geleden. Met Instagram doe ik niet veel, er moet ook nog gekookt worden, het kost allemaal veel tijd. Ik raad (nieuwe) ondernemers aan om gebruik te maken van social media, je kan niet meer zonder. Het levert ook geld op, we krijgen veel tafels via Twitter, omdat ik daar populair ben (@chefbertus heeft ruim 5.300 volgers, AS). Er komen veel jonge koks, leerlingen, collega’s en consumenten die mij volgen en die het leuk vinden om bij chef Bertus te eten. Social media heeft veel gebracht voor de horeca en het is leuk en gezellig.“

Bert van Buschbach De Compagnon
foto: Frederike van Dorst | Bert en Sara van Buschbach

Soenil Bahadoer
Ook voor Soenil Bahadoer van De Lindehof ** in Nuenen levert social media inspiratie en reserveringen op. Soenil Bahadoer: “Ik vind social media belangrijk voor mijn bedrijf, het levert mij extra omzet op. Laatst waren er Japanse gasten die mij via mijn hashtags op Instagram hadden gespot. Op Instagram post ik vaak in het Engels omdat ik veel internationale contacten heb, onder meer in Suriname. Ik word creatief geprikkeld door nieuwe producten en doordat ik zie wat andere chefs doen. Soms denk ik: wat vet, hoe heeft ie dat gemaakt?

De Lindehof Soenil Bahadoer
Gerecht van schelpdieren door Soenil Bahadoer

Wat ik post is zakelijk, ik zet er geen privézaken op. Ik post mijn eigen gerechten en activiteiten zoals het bijwonen of geven van masterclasses en als ik ga eten bij collega’s. Ik doe het subtiel, niet te reclame-achtig en daarom krijg ik complimenten over hoe leuk ik het doe. Soms zie ik dat koks elkaar afbranden of de confrontatie uitlokken, dat moet je niet doen. Ik heb een socialmediaprotocol voor mijn medewerkers, ze mogen niets posten met #Lindehof, tenzij ik daarvoor toestemming geef.

Gerecht De Lindehof
Soenil Bahadoer, eigenaar en chefkok van De Lindehof** in Nuenen

Ik vind Facebook leuker omdat je daar meer reactie krijgt dan op Instagram. Inspiratie krijg ik op Instagram van Syrco Bakker en op Facebook van Food4Inspiration. Leuk is dat een gerecht van mij op Food4Inspiration 8.000 likes kreeg, dan sta je ook gelijk internationaal op de kaart.”

Door Astrid Schreuders, AstridsTaste.com, in opdracht van Kokswereld


Lees meer in Kokswereld Magazine


Ontvang jij de gratis Kokswereld nieuwsbrief al? Schrijf je snel in!

Naam

E-mail

Gastronomie
Tools
Restaurantgidsen
Kokswereld partners

BIOdisposables.shop
duurzame disposables

Hellmann's Hotspot
ga voor méér gasten

Hollandia
samen grenzen verleggen

Vier het Seizoen
inspiratie voor chef-koks

Schmidt Zeevis Rotterdam
alleen de beste vis

Gastvrij Rotterdam
18 t/m 20 september 2017

OFYR
the art of outdoor cooking

Unilever Food Solutions
opsmaak magazine

Nice to Meat
meat is art

Nestlé Professional
making more possible

Rungis
enthousiast over groenten

Cookinglife
servies winkel

Werken in de horeca
top vacatures in de horeca