Wat is de Alliance Gastronomique?

Alliance Gastronomique is het langst bestaande culinaire samenwerkingsverband in Europa met rond de 40 restaurants in Nederland en België. Doel is altijd geweest, en altijd gebleven, het op een voortreffelijke manier gasten culinair verwennen.

De Alliance Gastronomique Néerlandaise werd in 1967 opgericht door negentien Nederlandse restaurants. Ondernemers als Jaap Klosse van De Echoput en Alfons Stevens van Prinses Juliana in Valkenburg hebben aan de wieg gestaan. De restaurateurs, chefs, maîtres en sommeliers van Alliance Gastronomique behoren tot de absolute top van culinair Europa. Een lidmaatschap bij de Alliance Gastronomique is een kwaliteitszegel, een garantie voor een eetbeleving van de hoogste kwaliteit.

Alliance Gastronomique

Alliance Gastronomique anno nu

Alliance Gastronomique heeft zicht doorontwikkeld tot een moderne restaurantvereniging met de oude waarde welke in deze tijd belangrijker lijken dan ooit en welke de moderne gast aanspreken. Vaandeldragers als De Librije in Zwolle, Restaurant Fred in Rotterdam, Ciel Bleu Amsterdam, De Bokkedoorns in Overveen, De Treeswijkhoeve in Waalre en ’t Nonnetje in Harderwijk bewijzen dat samen met hun collega’s iedere dag.

Alliance Gastronomique

Eigen opleiding Alliance Gastronomique

Alliance Gastronomique is recent gestart met een opleiding exclusief voor medewerkers van de leden van de Alliance. Het draait om verleiden, proeven en combineren. Deelnemers leren van SVH Meesters alle geheimen van de perfecte culinaire beleving, zowel in het restaurant als in de keuken. De opleiding wordt afgerond met een officieel SVH-examen, waarna hij of zij het diploma SVH Gastronomie behalen.

Werken bij een Alliance restaurant?

Een plek in de keuken of in de brigade van een Alliance-restaurant is iets om trots op te zijn. Werken met de beste chefs en gastheren en -vrouwen van culinair Nederland en België, en leren wat het is om gasten een ervaring op topniveau aan te bieden. Lees ook: Hoe ondernemend kun je als medewerker zijn?

Wil je dit artikel delen?

Gerelateerd in Ondernemen

Succesvol horecaterras op niveau

Succesvol terras op restaurant niveau

Met een horecaterras is geld te verdienen, zeker voor meer laagdrempelige zaken. Maar hoe werkt het als je een restaurant in het betere segment hebt?

Culinaire trends in Nederland

Culinaire trends in Nederland

Culinaire trends verschuiven van spektakel naar eenvoud: plantaardig, lokaal, gezond en tech-gedreven. Zo speel je nu slim in op gast & marge.

Social media voor je restaurant het levert op

Social media voor je restaurant, het levert op!

Een horecabedrijf kan niet meer zonder social media. Social media levert inspiratie én gasten op, zo stellen chefs Soenil Bahadoer en Bert van Buschbach.

Onze partners