10 April Science is cooking 3 (tevens koksforum.nl meeting?)
10 April Science is cooking 3 (tevens koksforum.nl meeting?)
10 april is de week feest in wageningen.
wie gaat er mee en waar gaan we eten ?
tot nu toe gaan mee :
Haute-cuisine Marc van Winden, Inter Scaldes
Leo Leo Kortland, Gieser Wildeman
Niels Niels van de Berg, Gieser Wildeman
Ralph Ralph Geerts, Inter Scaldes
Styliekokie Frank Steefland, auberge de keiviet
Waal Waal Sterneberg, De Liberije
wie gaat er mee en waar gaan we eten ?
tot nu toe gaan mee :
Haute-cuisine Marc van Winden, Inter Scaldes
Leo Leo Kortland, Gieser Wildeman
Niels Niels van de Berg, Gieser Wildeman
Ralph Ralph Geerts, Inter Scaldes
Styliekokie Frank Steefland, auberge de keiviet
Waal Waal Sterneberg, De Liberije
Laatst gewijzigd door ralph geerts op 28 feb 2006, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reportage over de tweede editie van Science is cooking
Reportage over de tweede editie van Science is cooking in Wageningen.
Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn best weer gedaan er een leuk verslag van te schrijven.
Dit mag je niet missen!
http://www.kokswereld.nl/content/scienc ... oking.html
Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn best weer gedaan er een leuk verslag van te schrijven.
Dit mag je niet missen!
http://www.kokswereld.nl/content/scienc ... oking.html
Laatst gewijzigd door Niels op 04 nov 2007, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Reportage over de tweede editie van Science is cooking
top verslag nielsNiels schreef:Reportage over de tweede editie van Science is cooking in Wageningen.
Dit mag je niet missen!
http://www.nielsvdberg.nl/dossier/scien ... -02-06.htm
ik heb 11 plaatsen hier thuis.....
dus..dan kunnen we wel bij mij verzamelen...
22 bolussen dus.
dus..dan kunnen we wel bij mij verzamelen...
22 bolussen dus.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
kosten zijn er niet aan verbonden..
alhoewel ik wel heb overwogen entree geld te vragen..
alhoewel ik wel heb overwogen entree geld te vragen..

"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
volgens mij is de datum nog niet 100% zeker..
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Van Wageningen UR website:
De symposia van 12 december 2005 en 13 februari 2006 waren de eerste uit een serie van zes. Het volgende symposium zal in april of in mei 2006 plaatsvinden. Zodra de datum vaststaat, zal deze op deze website bekendgemaakt worden. Wilt u per email op de hoogte gehouden worden, dan kunt u een email sturen naar els.jansen@wur.nl
De symposia van 12 december 2005 en 13 februari 2006 waren de eerste uit een serie van zes. Het volgende symposium zal in april of in mei 2006 plaatsvinden. Zodra de datum vaststaat, zal deze op deze website bekendgemaakt worden. Wilt u per email op de hoogte gehouden worden, dan kunt u een email sturen naar els.jansen@wur.nl
http://www.2vandaag.nl/index.php?module ... &sid=30391
was vandaag op tv..
niels en mij hebben ze er uitgeknipt..

was vandaag op tv..
niels en mij hebben ze er uitgeknipt..

www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
ja marnix...jij ontwook erg goed die cam....

www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Yep..
Weet niet of je je dit x weer moet aanmelden..

Weet niet of je je dit x weer moet aanmelden..

www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
Ik zie het...begrijpelijk.
Er bestaat 'n kans dat ik ook niet ga..hangt er nog 'n beetje van af..
Er bestaat 'n kans dat ik ook niet ga..hangt er nog 'n beetje van af..
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
Ik kan helaas ook niet om verschillende redenen.
Een goed verslag van niels en marc..wil ik zeker horen!
Een goed verslag van niels en marc..wil ik zeker horen!
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Wat ik weet over wie er wel en niet meegaan is:
Haute-cuisine Marc van Winden, Inter Scaldes >>wel
Leo Leo Kortland, Gieser Wildeman >>waarschijnlijk verhinderd
Niels Niels van de Berg, Gieser Wildeman >>wel
Ralph Ralph Geerts, Inter Scaldes >>helaas verhinderd
Styliekokie Frank Steefland, auberge de keiviet>>wel
Waal Waal Sterneberg, De Liberije >>hopelijk wel
Ik ga er van uit dat net als de vorige keer het niet nodig is je zelf op te geven
Het derde symposium Science is Cooking in Wageningen zal plaatsvinden op:
maandag 10 april 2006, 13.30 - 17.00 uur
in zaal C6 van het Scheikundegebouw *),
*) een routebeschrijving vindt u hier: http://www.wur.nl/NL/over/Organisatie/plattegrond/
Dreijenplein 4 in Wageningen
De toegang is gratis.
U bent van harte uitgenodigd deel te nemen en tevens willen we sterk aanmoedigen dat u voor of tijdens de bijeenkomst uw ervaringen deelt m.b.t. de te behandelen onderwerpen.
Programma:
13.30-14.00 Ontvangst, koffie/thee
14.00-15.15 Meringues van melk?!
Op 10 april zal een onderdeel van het symposium gewijd zijn aan meringues. In het bijzonder gaat het om de vraag welke ingrediënten echt nodig zijn om een meringue te kunnen maken, en waarom juist die ingrediënten.
We weten dat je met ei-eitwit een prima meringue kunt maken, maar wat zit erachter aan wetenschap? En als we die wetenschap dan paraat hebben, kunnen we er dan wat leuks, onverwachts mee? We zullen tijdens het symposium een kijkje in ons keukenlaboratorium geven.
We zullen met name laten zien dat je ook een meringue met melk kunt maken, zonder gebruik te maken van ei-eiwit! We zullen dit ook verklaren met een aantal simpele principes, die hopelijk een ieder aanzetten om verder te experimenteren in de keuken om zo tot andere verrassende andere schuimen te komen.
15.15-15.45 Pauze
15.45-17.00 Stamppotbereiding
Tijdens het vorige symposium hebben we ook gevraagd naar kookaanwijzingen op het gebied van de stamppotbereiding. Deze middag gaan we in op een aantal reacties. Bijvoorbeeld, is het waar dat wortels voor een hutspot verkleuren als je ze samen met de uien gaar kookt? Of leidt het samen koken van groenten en aardappels tot zachtere aardappels.
Om stamppot goed te begrijpen verdient de basis van een stamppot extra aandacht. We nemen daarom deze middag de bereiding van aardappelpuree onder de loep. Aan bod komt o.a. hoeveel vet kun je kwijt in de puree, verschilt dit voor vastkokende of kruimige aardappels en hoe kun je vetopname in een puree verder beïnvloeden?
Meer informatie? www.fph.wur.nl en www.cookandchemist.com of per email: els.jansen@wur.nl
*) een routebeschrijving vindt u hier: http://www.wur.nl/NL/over/Organisatie/plattegrond/
Haute-cuisine Marc van Winden, Inter Scaldes >>wel
Leo Leo Kortland, Gieser Wildeman >>waarschijnlijk verhinderd
Niels Niels van de Berg, Gieser Wildeman >>wel
Ralph Ralph Geerts, Inter Scaldes >>helaas verhinderd
Styliekokie Frank Steefland, auberge de keiviet>>wel
Waal Waal Sterneberg, De Liberije >>hopelijk wel
Ik ga er van uit dat net als de vorige keer het niet nodig is je zelf op te geven
Het derde symposium Science is Cooking in Wageningen zal plaatsvinden op:
maandag 10 april 2006, 13.30 - 17.00 uur
in zaal C6 van het Scheikundegebouw *),
Dreijenplein 4 in Wageningen
De toegang is gratis.
U bent van harte uitgenodigd deel te nemen en tevens willen we sterk aanmoedigen dat u voor of tijdens de bijeenkomst uw ervaringen deelt m.b.t. de te behandelen onderwerpen.
Programma:
13.30-14.00 Ontvangst, koffie/thee
14.00-15.15 Meringues van melk?!
Op 10 april zal een onderdeel van het symposium gewijd zijn aan meringues. In het bijzonder gaat het om de vraag welke ingrediënten echt nodig zijn om een meringue te kunnen maken, en waarom juist die ingrediënten.
We weten dat je met ei-eitwit een prima meringue kunt maken, maar wat zit erachter aan wetenschap? En als we die wetenschap dan paraat hebben, kunnen we er dan wat leuks, onverwachts mee? We zullen tijdens het symposium een kijkje in ons keukenlaboratorium geven.
We zullen met name laten zien dat je ook een meringue met melk kunt maken, zonder gebruik te maken van ei-eiwit! We zullen dit ook verklaren met een aantal simpele principes, die hopelijk een ieder aanzetten om verder te experimenteren in de keuken om zo tot andere verrassende andere schuimen te komen.
15.15-15.45 Pauze
15.45-17.00 Stamppotbereiding
Tijdens het vorige symposium hebben we ook gevraagd naar kookaanwijzingen op het gebied van de stamppotbereiding. Deze middag gaan we in op een aantal reacties. Bijvoorbeeld, is het waar dat wortels voor een hutspot verkleuren als je ze samen met de uien gaar kookt? Of leidt het samen koken van groenten en aardappels tot zachtere aardappels.
Om stamppot goed te begrijpen verdient de basis van een stamppot extra aandacht. We nemen daarom deze middag de bereiding van aardappelpuree onder de loep. Aan bod komt o.a. hoeveel vet kun je kwijt in de puree, verschilt dit voor vastkokende of kruimige aardappels en hoe kun je vetopname in een puree verder beïnvloeden?
Meer informatie? www.fph.wur.nl en www.cookandchemist.com of per email: els.jansen@wur.nl
-
Of we ergens gaan eten moeten we dan maar even bekijken.
Ik zelf rij met John de Bruin mee, een fanatieke hobby kok die bij de Gieserwildeman stage heeft gelopen (van uit Noordeloos).
Om het allemaal niet onnodig ingewikkeld te maken en omdat ik niemand uit kan nodigen om mee te rijden in de auto van een ander denk ik dat het het beste is zelf naar Wageningen te komen.
We kunnen in Wageningen even bellen als we daar zijn.
Mijn nummer is 06 109206**
Ik zelf rij met John de Bruin mee, een fanatieke hobby kok die bij de Gieserwildeman stage heeft gelopen (van uit Noordeloos).
Om het allemaal niet onnodig ingewikkeld te maken en omdat ik niemand uit kan nodigen om mee te rijden in de auto van een ander denk ik dat het het beste is zelf naar Wageningen te komen.
We kunnen in Wageningen even bellen als we daar zijn.
Mijn nummer is 06 109206**
Laatst gewijzigd door Niels op 10 apr 2006, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Verslag derde science is cooking symposium in Wageningen.
Verslag derde science is cooking symposium in Wageningen.
Moleculaire gastronomie is hot
Ook deze derde samenkomst van wetenschappers en koks trekt letterlijk weer volle zalen.
Mede zal dit komen door televisie programma's als Twee Vandaag en Editie NL die berichtten over deze nieuwste rage.
Dit lijkt op het eerste gezicht misschien best aardig maar eigenlijk vind ik dat door deze programmamakers het onderwerp koken en chemie zeer tekort wordt gedaan!
De mensen van RTL Editie NL geven hun journalistieke hoogstandje de titel; "Koken voor nerds" mee.
Bijna gekscherend worden de stikstof brouwsels en vloeibare hutspot op TV geproefd, "dat is nu moleculaire gastronomie" is het beeld dat gevormd wordt.
Bovenstaande is waar het in Wageningen gelukkig niet over gaat.
Meer... > http://www.overkoken.eu/dossier/science ... -04-06.htm
Moleculaire gastronomie is hot
Ook deze derde samenkomst van wetenschappers en koks trekt letterlijk weer volle zalen.
Mede zal dit komen door televisie programma's als Twee Vandaag en Editie NL die berichtten over deze nieuwste rage.
Dit lijkt op het eerste gezicht misschien best aardig maar eigenlijk vind ik dat door deze programmamakers het onderwerp koken en chemie zeer tekort wordt gedaan!
De mensen van RTL Editie NL geven hun journalistieke hoogstandje de titel; "Koken voor nerds" mee.
Bijna gekscherend worden de stikstof brouwsels en vloeibare hutspot op TV geproefd, "dat is nu moleculaire gastronomie" is het beeld dat gevormd wordt.
Bovenstaande is waar het in Wageningen gelukkig niet over gaat.
Meer... > http://www.overkoken.eu/dossier/science ... -04-06.htm
mooi uitgewerkt niels ben ook geweest maar had het gevoel dat de proffesoren wel beter hun huiswerk hadden kunnen doen.
is een creme brulee en een croissant schuim ? of verwarren we lucht met schuim.
mag koper gebruikt worden in een keuken en zo nee heeft dan een discussie over een beter effect zin
(telefoontje naar de keurings dienst van waren en je hebt een antwoord waarom het niet mag en waarschijnlijk ook een antwoord op je vraag)
zal van de week een mailtje sturen of het niet handiger is om een forum hiervoor op te zetten mensen zullen dan eerder reageren,vragen die opkomen kunnen direct opgezocht worden, en iedereen kan er zoveel tijd voor nemen als hij zelf wil.
is een creme brulee en een croissant schuim ? of verwarren we lucht met schuim.
mag koper gebruikt worden in een keuken en zo nee heeft dan een discussie over een beter effect zin
(telefoontje naar de keurings dienst van waren en je hebt een antwoord waarom het niet mag en waarschijnlijk ook een antwoord op je vraag)
zal van de week een mailtje sturen of het niet handiger is om een forum hiervoor op te zetten mensen zullen dan eerder reageren,vragen die opkomen kunnen direct opgezocht worden, en iedereen kan er zoveel tijd voor nemen als hij zelf wil.
-
we kunnen hier misschien wel 'n Subgroup over maken, op het forum hier.
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Niels zijn text van "echt eten" ...wat is echt?
ik wil het zelf "lekke eten" noemen...maar tja..wat is lekker.
ik wil het zelf "lekke eten" noemen...maar tja..wat is lekker.
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl