Groei bloggende of twitterende chef-koks
vrijdag 09 oktober 2009
Steeds meer chef-koks bloggen (of twitteren). Dat vinden zij niet alleen leuk; het trekt soms ook meer gasten.
Dit schrijft SpecialBite. Onno Kokmeijer van Ciel Bleu: "Ik merkte dat gasten, medewerkers maar ook journalisten graag op de hoogte gehouden wilden worden en een blog is bij uitstek de manier om dat gemakkelijk en leuk te doen.
Nu schrijft hij bijvoorbeeld over speciale gebeurtenissen, zoals een reis naar Japan of een event in Californië.
Passie overbrengen
Ook chef-kok Jonathan Karpathios van Restaurant Vork & Mes houdt een weblog bij. "Het is voor mij een perfecte manier om iets van mezelf te laten zien en mijn passie voor producten over te brengen. Wij verbouwen bijna alles zelf en wij kopen geen vlees, maar hele dieren. Ik schrijf over hoe dat is en wat ik daaromheen meemaak. Ik krijg er heel enthousiaste reacties op."
Ook omdat Restaurant Vork & Mes volgens Karpathios anders is dan de meeste horecagelegenheden, maakt het bloggen voor de chef-kok zo interessant. "De hele natuurlijke manier van koken, van omgaan met eten, het verhaal erachter, dat wil ik vertellen. Ik wil dat de lezer er een gevoel bij krijgt, het gevoel dat de gasten ook krijgen als ze in het restaurant komen eten."
Gasten trekken
Karpathios weblog trekt iedere dag zo'n driehonderd unieke bezoekers; vaak brengen die vroeg of laat ook een bezoek aan het restaurant. "Dat levert soms bizarre situaties op, mensen die me uitbundig begroeten en me bijvoorbeeld feliciteren met de geboorte van mijn zoon. Ik moet dan heel diep nadenken, misschien een eerdere gast of familie van mijn vrouw? Blijkt het een bloglezer te zijn. Iemand die je jaren volgt, heeft toch het idee dat hij je kent. Dat soort ontmoetingen vind ik ontzettend leuk."
Glamour
Ook Kokmeijer hoort gasten soms dingen zeggen die ze alleen kunnen weten door zijn blog te hebben gelezen. De chef-kok denkt bovendien dat mensen zo'n blog leuk vinden omdat het vak van de chef-kok volop in de aandacht staat. "Gasten hebben een grote interesse in wat we allemaal doen in de keuken, ze kijken werkelijk hun ogen uit. Voor ons is dat natuurlijk geweldig. Het werd tijd dat ons beroep wat meer glamour kreeg. Met een weblog kunnen we het restaurant ook een gezicht geven", aldus Kokmeijer op SpecialBite.
Twitter
Ook op Twitter zijn steeds meer chef-koks aanwezig, zoals bijvoorbeeld Robert Kranenborg, Niven Kunz, Marcel de Leeuw, Sergio Herman (heeft echter nog nooit wat getwitterd), Imko Binnerts, Francois Geurds, Geert-Jan Vaartjes en Martijn Mastenbroek. Maar ook organisaties zoals Kokswereld, het Koksforum, Chefs Online.tv en Alliance Gastronomique zijn aanwezig op deze berichtendienst.
bron:
http://www.horecaentree.nl/home/2885-Gr ... -koks.html" onclick="window.open(this.href);return false;