Bubbels in je glas (met Icebitzzz)

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bubbels in je glas (met Icebitzzz)

Bericht door Leo »

Op youtube weer wat leuks gevonden.

http://nl.youtube.com/watch?v=9xp2l9mRq ... re=related

weet iemand hoe dit werkt?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Maurits

Re: Bubbels in je glas

Bericht door Maurits »

Getver, dat ziet er toch niet lekker uit. Misschien met baking soda?
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle »

ik vind het er ook niet echt aantrekkelijk uitzien..misschien in een andere kleur dan groen.. :mrgreen:
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Tja , ik vind het wel grappig eigenlijk! Ik denk dat ze er een bruistablet ingooien.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
davepalen

Bericht door davepalen »

onlangs heb ik hetzelfde gezien bij de kook demonstraties van jeroen van Ooien van hollandia,

het is vaste stiksof (droogijs) die je heel erg fijn cuttert en daarvan doe je een theelepel in het glas als je er dan vloeistof opdoet krijg je een kokend effect en onstaan deze bubbels.
afhankelijk van de verhouding droogijs vloeistof het effect.

opzich een leuke gadget maar dan zou ik nooit voor het groene kiezen zoals int filmpje.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

zou idd goed kunnen.

Meestal krijg je dat in brokken. Moet er niet aan denken dat in te slikken.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
ingenting

Bericht door ingenting »

^
is het dan niet eetbaar of slecht voor je? Of is het meer het idee (het eten van stikstof) iets wat je niet zo aantrekt?
Marielle schreef:ik vind het er ook niet echt aantrekkelijk uitzien..misschien in een andere kleur dan groen.. :mrgreen:
Die groene prut ziet er inderdaad niet zo smakkelijk uit.
Misschien blauw? => doet denken aan een mini zeekolk in een glas:P

Ik heb ooit ergens gelezen dat als iets niet 'de juiste' kleur heeft of is zoals je het verwacht, dat je hersenen er dan soms vreemd op reageren en het 'afkeuren'...
(bv. als je patat onder een blauw licht zou eten, dan zouden je hersenen het oppikken als onsmakelijk omdat je gewend bent dat patat geel is en niet blauw groenig)
davepalen

Bericht door davepalen »

ingenting schreef:^
is het dan niet eetbaar of slecht voor je? Of is het meer het idee (het eten van stikstof) iets wat je niet zo aantrekt?
als je 1 theelepel in het glaasje doet dan zal het stikstof zijn werk al gedaan hebben en grotendeels "gesmolten zijn" zolang als de stikstof nog koud is zal het de vloeistof eruit gooien en dus in beweging zijn, denk dat wanneer de bubbels ophouden of de vloeistof bevroren is (lijkt me sterk in deze kleine hoeveelheid ijs) of het droogijs is vergaan.
laten we uitgaan van de laatste optie, dus kan het geen kwaad.
het is immers tot poeder vermalen geen brokken zoals ik ook las.
Maurits

Bericht door Maurits »

Even voor de duidelijkheid, droogijs is GEEN vast stikstof. Droogijs is vaste C02 en stikstof is N2, andere stoffen dus. Verder is droogijs niet gevaarlijk, want het is chemisch hetzelfde als de prik in frisdrank.

En tenslotte, droogijs kan volgens mij niet smelten (vandaar droog...). Het gaat van vaste vorm meteen naar gas.

Zo ik kon de betweterigheid niet laten.....
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Maurits schreef: Verder is droogijs niet gevaarlijk, .....
Droogijs kan wel degelijk gevaarlijk zijn bij onjuist gebruik, zoals bewaren in een gesloten (geen lucht doorlatende ) verpakking zoals bijvoorbeeld in een koffiethermos kan ,hier heb je dan al een klein bommetje om maar 1 dingetje te noemen. Ook kan het brandwonden veroorzaken.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
Maurits

Bericht door Maurits »

Ik bedoelde: het is niet gevaarijk om te eten zoals in het bubbelsgerecht
Pascal van Loon

Bericht door Pascal van Loon »

Droogijs (stikstof in vaste vorm) is erg schadelijk bij iname, dus zomaar even wat in een glas gooien vraagt om moeilijkheden.
Er is wel een (nog plastic) glas in de handel met een bakje onderin waar gaatjes inzitten.
dit bakje vul je met droogijs, vervolgens met een speciale houder druk je hem "vast" in het glas, nu kun je er hete vloeistof ingieten zodat het bubbel / schuim effect ontstaat.

Volgens mij zijn deze glaasjes te verkrijgen bij Chocolat world, ik heb ooit een demo met Robert van beckhoven gegeven, hij gebruikte het ook...

Groetjes pascal
Pascal van Loon

Bericht door Pascal van Loon »

Nog even dit van de site van Linde gas:

Icebitzzz® - koolzuur in vaste vorm (droogijs)
Icebitzzz bestaat uit koolzuur (CO2) in vaste vorm. Bij de productie ervan wordt vloeibare CO2 geëxpandeerd. Hierbij wordt witte, zeer koude koolzuursneeuw gevormd, die onder druk tot pellets (korrels of kleine staafjes), nuggets, plakken of blokken wordt geperst.
Icebitzzz heeft een temperatuur van –78,5 °C; boven deze temperatuur sublimeert het in de lucht (direct van vast naar gas). Als Icebitzzz verdampt, ontstaat er een enorme koelcapaciteit: één kilo levert evenveel koude als maar liefst drie kilo waterijs; maar in tegenstelling tot waterijs laat droogijs na het verdampen geen spoor na!
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Icebitzzz

Bericht door Leo »

leuk!

Lindegas is druk bezig met van alles dus?
www.koksforum.nl
Plaats reactie