Runner stelt zich voor

Graag zien wij wie U bent!
Plaats reactie
Runner
Contacteer:

Runner stelt zich voor

Bericht door Runner »

Achter Runner schuilt Esther Poortier. Ik ben een zeer enthousiaste hobby kok. Omdat ik erg geboeid ben door de professionele kant van de keuken heb ik besloten me toch voor dit forum aan te melden. (Tussen jullie echte koks :wink: ).
Ik heb mijn afstudeer opdracht gedaan bij ATO (Wageningen Universiteit), tegenwoordig heet het anders, bij de afdeling Functional Ingredients. Dit is een afdeling die zich bezig houdt met de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor de isolatie van natuurlijke ingrediënten.
Dit was erg interessant. Jullie begrijpen wel dat het boek van Harold McGee (over eten en koken) als standaardliteratuur op mijn nachtkastje ligt. :lol:
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

leuk om te horen..
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels »

Esther welkom,

Opleiding over o.a. Functional Ingredients, wat leer je dan allemaal?
Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster »

Hi Esther, van harte welkom on de site. Je bent van harte welkom met vragen als je die mocht hebben genoeg koks hier om je op de goede weg te helpen :)
Kokforum.nl : de website voor koks
Runner
Contacteer:

Bericht door Runner »

Niels,

De studie naar Functional Ingredients bij ATO was mijn afstudeer opdracht van mijn HBO studie Chemische Technologie.
Bij die afdeling Functional Ingredients ging het er vooral om de technieken om bijvoorbeeld smaakstoffen of kleurstoffen uit bepaalde producten te halen of er juist in te brengen. Zelf was ik bijvoorbeeld bezig om de twee stoffen die de kenmerkende tijm-lucht aan tijm geven (Thymol en Carvacrol) uit tijm te isoleren. Deze stoffen kunnen dan weer gebruikt worden in bijvoorbeeld geneesmiddelen of andere toepassingen.

Groeten,

Esther
Tompie

Bericht door Tompie »

Runner schreef:Niels,
Zelf was ik bijvoorbeeld bezig om de twee stoffen die de kenmerkende tijm-lucht aan tijm geven (Thymol en Carvacrol) uit tijm te isoleren. Deze stoffen kunnen dan weer gebruikt worden in bijvoorbeeld geneesmiddelen of andere toepassingen.
Klinkt een beetje als de note-a-note techniek waarvoor laatst in de saisonnier (oa. door This) werd gewaarschuwd als iets waar voorzichtig mee moet zijn ivm gezondheidsrisico's van individuele componenten. Wat vind jij daarvan?
Een dag niet gekookt is een dag niet geleefd.

Tom
Runner
Contacteer:

Bericht door Runner »

Zelf ben ik absoluut niet voor het toevoegen van extra vitamines, E-nummers, rechtsdraaiende bacterien, kleurstoffen en andere (chinese) trucjes.

Het afstudeer onderzoek trok me in die zin, dat je een natuurlijk geur-en smaak stof uit een kruid kan halen en deze in een andere omgeving (hoeft geen voeding te zijn), kan inbrengen.

Een samenvatting van het door jou bedoelde artikel staat hier: http://www.zibb.nl/horeca/restaurant/ni ... index.html

Het klopt dat in kruiden allerlei verschillende stoffen voorkomen en dat die in onderling verband staan (daar maakt de hemoepathie ook gebruik van). Van bepaalde bekende stoffen (zoals thymol en carvacrol) is uitvoerig onderzocht dat het nuttig toegepast kan worden (Food/Non-Food)zonder dat ze schade toebrengen.

Wel ben ik van mening dat je niet zomaar met voedingsstoffen moet gaan rommelen. Gentechnologie ben ik absoluut tegen. Natuurlijk is het mooi dat er een graansoort wordt ontwikkeld die zelfs in de woestijn in Afrika nog groeit, maar wat de effecten op de langere termijn zijn?

Zelf ben ik ferfent aanhanger van de biologische keuken. Er zit smaak aan en ook smaak die een groente hoort te hebben.
Want moleculair koken is leuk, maar wie wil nu doperwten eten die niet naar doperwten smaken maar naar aarbei! Neem dan een aardbei.

Het afstudeer onderzoek heb ik in 2001 gedaan. Inmiddels ben ik werkzaam in een andere branche. Wel ben ik van mening dat de laatste jaren het 'moleculair' koken, wat is doorgeslagen. Wat de effecten voor de mens op langere termijn zij van dit soort koken??
Plaats reactie