Zelf ben ik absoluut niet voor het toevoegen van extra vitamines, E-nummers, rechtsdraaiende bacterien, kleurstoffen en andere (chinese) trucjes.
Het afstudeer onderzoek trok me in die zin, dat je een natuurlijk geur-en smaak stof uit een kruid kan halen en deze in een andere omgeving (hoeft geen voeding te zijn), kan inbrengen.
Een samenvatting van het door jou bedoelde artikel staat hier:
http://www.zibb.nl/horeca/restaurant/ni ... index.html
Het klopt dat in kruiden allerlei verschillende stoffen voorkomen en dat die in onderling verband staan (daar maakt de hemoepathie ook gebruik van). Van bepaalde bekende stoffen (zoals thymol en carvacrol) is uitvoerig onderzocht dat het nuttig toegepast kan worden (Food/Non-Food)zonder dat ze schade toebrengen.
Wel ben ik van mening dat je niet zomaar met voedingsstoffen moet gaan rommelen. Gentechnologie ben ik absoluut tegen. Natuurlijk is het mooi dat er een graansoort wordt ontwikkeld die zelfs in de woestijn in Afrika nog groeit, maar wat de effecten op de langere termijn zijn?
Zelf ben ik ferfent aanhanger van de biologische keuken. Er zit smaak aan en ook smaak die een groente hoort te hebben.
Want moleculair koken is leuk, maar wie wil nu doperwten eten die niet naar doperwten smaken maar naar aarbei! Neem dan een aardbei.
Het afstudeer onderzoek heb ik in 2001 gedaan. Inmiddels ben ik werkzaam in een andere branche. Wel ben ik van mening dat de laatste jaren het 'moleculair' koken, wat is doorgeslagen. Wat de effecten voor de mens op langere termijn zij van dit soort koken??