niveau van koksopleiding

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Marielle
Contacteer:

niveau van koksopleiding

Bericht door Marielle »

Ik ga in september aan me laatste jaar zelfstandigwerkend kok beginnen,nu vroeg ik me af,wat vinden jullie van de koksopleidingen op dit moment?
Bij mij op school vind ik t nergens over gaan,ik kom binnen zo laat als ik wil,ga waanner ik wil,heb geen controle niets.mag zelfs de hele dag tv kijken of in de kantine rond hangen als je maar 3 keer per dag tekent.
je doet immers de opleiding zelfstandig werkend kok,dus moet je alles zelf maar uitzoeken.
Ik zelf doe gewoon me werk,maar er zijn mensen die er misbruik van maken.Waarom niet begin van de dag uitleg geven over dingen en warenkennis.niet alles staat in je boek tenslotte.

ik vind dat ik veelste weinig weet,ondanks dat ik zo veel intresse enzo toon in alles en veel in kookboeken lees.. je krijgt het vak niet meer echt van vanuit school.... :cry:

wat is jullie mening hierover?ik vind dat t weer veel strenger moet worden!

Groetjes,Marielle
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

weet niet of school altijd het probleem is.
Het probleem bestaat al jaren.

Bij ons ging een groot deel van de leerlingen de coffeeshop in..
Prima, die gasten hebben uit eindelijk ook nooit iets bereikt, maar, dat wilde ze zelf ook niet.

Ze zouden op school idd 'n strenger beleid moeten voeren.
Maar, nog belangrijker is de mensen motiveren om er boven op te zitten en iets van hun leven te maken. Niet dat je daar school percee voor nodig hebt...
Maar, als je dan toch kiest om naar school te gaan, dat moet je er ook echt alles aan en voor doen.
De bedrijven kunnen daar denk ik wel 'n grote rol in spelen. Maar uiteindelijk is het voor het bedrijf belangrijk dat de koks functioneren en daar wel op tijdkomen. School, ligt toch achter op de praktijk.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Hoi Marielle,

er zit veel verschil in de ROC en andere koksopleidingen in nederland.
de kloof tussen opleiding en praktijk is 10 jaar.
10 jaar geleden heeft het bedrijfsleven en het lobhtv het lesmatriaal samengesteld. nu 10 jaar later komt er verandering in en goed ook.

horeca nederland probeert dit al jaren nu samen met het koksgilde, gastvrijheids gilde, euro-toques en nog wat kleinere verenigingen gaat het wel lukken, ook komt er een soort sterren regeling voor de scholen hoe beter de opleiding hoe meer sterren.

dit zal voor september nog bekendgemaakt worden via de media.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

je kan de school nog zoveel sterren geven...
maar de leerlingen, die moeten uit eindelijk leren.
soms lijkt het wel of de scholen, de gene zijn die moeten presteren.
maar. uiteindelijk moet de leerling het doen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle »

nee helemaal mee eens! Ik wil ook dolgraag,en hoop andere klasgenoten van mij ook..maar zoals ik al zei niet alles staat in je schoolboeken,ik vind dat ze best wel t een of ander kunnen toelichten.
bij de "oudere" koks nu van de oude stempel werd t toch ook genoeg gedaan?
Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster »

Ik heb mijn leermeesters altijd alles gevraagd zoals:

- Waarom op deze manier en niet op de andere manier

blijf zoveel mogelijk vragen, waarom dingen zo gaan (qua bereiding) lees de vakbladen goed door, praat met mensen, ga bij leveranciers langs zo leer je veel over het product.

Tja, school hier in Amsterdam kwam meestal de helft gewoon niet en de rest wou gewoon leren al stonden we zoveel uren in de keuken en dan ook nog naar school.

Sommige bedrijven hanteren deze regel: "jij wilt touch leren ? wil je niet leren dan mag je gaan..." dan bedoelen ze meestal op de uren die je werkt.

Ik heb nog nooit onder de 40uur per week gewerkt. (al wil ik dat wel eens :lol: )
Kokforum.nl : de website voor koks
Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle »

moet zeggen dat ik dat altijd heel veel deed,maar omdat mijn zelfvertrouwen en mijn passie voor t koken dit jaar ver de grond in is geboord op me werk heb ik dat helaas minder.Daarom kan ik ook niet wachten om te gaan werken bij me nieuwe bedrijf.
Ik ben dan wel een vrouw,en hoor jullie vast al denken...jaa ze kan er niet tegen omdat t een mannenvak is maar dat is niet zo. :)
Ik wil echt niets liever dan goed leren koken,heb er heel veel voor over.
Alleen heb ik dit jaar absoluut niet naar me zin op me werk,waardoor ik slecht in me vel ben gaan zitten wat me werk betreft...

dus op naar 1 september zullen we maar zeggen! :D
Tim

Bericht door Tim »

ik moet zeggen dat ik 2 hele strenge leeraren heb.
Wat Leo zei herken ik goed dat de helft naar de shop gaat.
maargoed ik merk wel dat de leeraren de mensen die er wat voor doen er wel uitpikken.
Gewoon leuk om te zien dat ze daar geen aandacht aan schenken.
Te laat in de klas arriveren dan heb je echt een flinke uitbrander en zon leeraar bij ons zet ze helemaal voor schut zodat die gasten geen been meer hebben om op te staan. naja....eigen schuld toch?

Marielle, gewoon die passie weer laten bloeien en dan komt dat zelfvertrouwen ook vanzelf weer...ik ken het heel goed...weet precies waar je over praat.
a state of mind, a passion, an addiction, an abusive drive to reach perfection knowing that it is impossible to obtain in this lifetime...Guillaume St. Cin
joost
Contacteer:

leerlingen

Bericht door joost »

Mijn leerlingen zijn niet anders als toen ik zelf leerling was. de een wil kok worden om dat zijn hart, ziel en zaligheid er op leeft, de ander omdat hij een gedienstige inborst heeft, en dit zijn manier is om het gasten naar de zin te maken, en weer anderen omdat ze nu eenmaal niks anders kunnen danwel van de straat af te zijn.
vroeger zeiden we al dat er meer koks nodig waren bij van der valk als bij Cas Spijkers, en dat is niet veranderd.
Als mensen denken geen tijd en energie in hun theorie te hoeven steken is dat mooi hun probleem. Alles wat ze nu missen, moeten ze de rest van hun carriëre ontberen. De school moet wel consessies doen omdat ze anders te weinig aanmeldingen krijgen. Ik vind het nivo niet veranderd, alleen de aandachtspunten zijn anders. Minder wijnkennis op nivo 2 en 3, minder franse begrippen en minder klassieke bereidingen. Maar wel praktijk op school. En als leerling nivo 2 (primair rest. kok toen) had ik de 1e 2 uur gym of maatschappelijke vorming. Niet echt motiverend als je de avond ervoor tot 1 uur 's nachts heb moeten werken.
De meeste koks van de vorige generatie die je kent, zijn de uitblinkers van toen. De rest is het vak uit. Dus daarom lijkt het alsof het vroeger beter was.
Ga maar uit van je eigen opleiding. Zorg dat je nu zo veel mogelijk leert, en probeer vooral het waarom te begrijpen, zodat je theorie goed toe kunt passen en aanpassen aan je eigen stijl. De meesten van je klasgenoten zullen helaas, als ze al kok blijven, uit je zicht verdwijnen.
Kleine tip als je je theoretische kennis wilt vergroten. Begin eens met de Larousse en de Paulie (niet heilig, maar de basis van de vorige generatie) door te lezen voor het slapen gaan. iedere avond een kwartiertje. verbazingwekkend hoeveel blijft hangen.
Groeten en succes,
Joost
Jord

Verschil met buitenland

Bericht door Jord »

Zelf vindt ik dat er een groot verschil zit tussen de Nederlandse opleidingen en die vanuit het buitenland. In de states is het heel normaal overdag full-time naar je koksopleiding te gaan om dan savonds weer full-time in de keuken te staan. Dat doet het nederlandse uuren vergelijken geen goeds! Full time opleiding betekent meer tijd om kennis op te doen.

En als je dan hoort over het curriculum van Florida Culinary Institute of de CIA dan gaan ze ook behoorlijk dieper in op de materie. Met dit in het achterhoofd denk ik dat het dan bijvoorbeeld wel de investering waard is om naar de cordon blue te gaan ipv roc!
Pascal

Bericht door Pascal »

Inzet, motievatie en een goed leerbedrijf met een goede leermeester.

Pascal
I'd like mornings better if they started later
Sandman

Bericht door Sandman »

ik vind het een lastig onderwerp, ben ook leerling kok maar ik ben zeer tevreden over de manier van lesgeven op mijn school.
mag zelf mijn tempo bepalen en ook het niveau waarop ik dit doe, aan de andere kant ben ik zeer ontevreden over mijn leerbedrijf.

Ben 20 en zit pas in het eerste jaar van niveau 2, doordat ik het gevoel heb dat ik op een te late leeftijd begonnen ben heb ik me voor 110 procent in gezet bij mijn bedrijf. Hierdoor heb ik binnen de keuken te veel verantwoordelijkheid gekregen naar mijn gevoel, ik moet alles maar zelf uitzoeken. ideen word ik niet mee geholpen, word vaak in mijn eentje met 2 afwassers in de keuken gezet terwijl mijn chef en sous-chef lekker thuis voor de buis hangen. als ik dingen vraag over technieken of bereidingswijzen krijg ik maar een half antwoord.
Heb dit meerdere keren aangekaart bij mijn baas, die doet er niks aan!

Op deze manier raak je als leerling snel je motivatie kwijt, ben ook heel blij dat ik vandaag mijn laatste dag heb. 1 september fris beginnen en een nieuwe start maken. Wil graag dingen leren en ontdekken en niet als slaafje behandeld worden.

Sander
Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle »

je kan het ook als een uitdaging zien,en er het beste van maken.je kan laten zien wat je kan..
snap wel goed dat je meer uitleg enzo wilt..en iemand achter de hand wilt hebben..iets wat ook eigenlijk moet natuurlijk.
Maar ze hebben wel vertrouwen in je,probeer het zo te zien!

waar ga je in september werken?en waar werk je nu?

marielle
Joost K

Bericht door Joost K »

Ik zit zelf op de rooi panne in breda.

Heb nou nivo 2 gedaan de laatse 2 jaar.
Had dit jaar exame moeten doen maar dat ging niet door omstandigheden.
Maar heb in die 2 jaar niet veel bijzondere dingen bij geleert.
Leek allemaal meer op een herhaling van wat ik al geleert had in
nivo 1 toen ik op het merewade zat.
Me klas genoten van nivo 2 vonden dat het exame ook niet veel
voor stelde.
De moeilijke onder delen stonden al klaar uit pakjes dus was eigelijk
een beetje op warmen en klaar.

Gelukkig zijn ze bij ons wel strikt me lessen volgen maar de lessen
zelf stellen allemaal niet veel voor.
Dit jaar zouden der elke vrijdag middag mensen uit het bedrijfs leve
dinge komen vertellen over producte der is 1 keer een bedrijf geweest
Verstegen kruiden.

En dan krijg tot je grote verbazing nog een stage plek op een golfbaan in spijk in de winter toegewezen mochten niet eens zelf kiezen.
Maar ja je raad het al in de winter is der geen ruk te doen hebben echt gewoon weken gehad dat der 1 hoog uit 2 tafeltjes kwamen maar die kwamen dan meer voor een uitsmijter of een tosti dan een culinair hoogstandje.
Dan kom je daarna in een top bedrijf en ken je bijna niks en dan ga je je nog kutter voelen :s

En de Praktijk les stelt ook vrij weinig voor.
9 van de 10 keer
maak je:
huzare salade
snijbonen au beurre
Pommes sauttee
en een bavaroitje

Maar mijn motivatie na deze 2 jaar was echt bijna 0,0 zeg maar.
Maar nu ik al sinds 2de paasdag thuis zit begint ik alles tog wel te missen
ken niet wacht om weer te beginne en te laten zien dat ik het wel kan :lol:

maar ja hopenlijk ken ik snel examen doen en dan aan nivo 3 beginnen als ik nou nog een bedrijf kan vinden :cry:
Winners Never Quit, Quitters Never Win!
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

misschien ken ik nog wel wat bedrijven die iemand zoeken..
dus mail me maar.
www.koksforum.nl
Euc-

Bericht door Euc- »

een (fatsoenlijk) bedrijf vinden gaat redelijk moeilijk worden denk ik, omdat de horecacontracten lopen van 1 september tot 31 augustus, en de meesten al rond maart/april gaan solliciteren, maar iig veel succes met het vinden nog!

Ik zit zelf op het ROC in Eindhoven en daar heb ik het HEEL erg naar mijn zin. De leraren hebben allemaal in goede bedrijven gewerkt, ze weten waar ze over praten en leggen alles heel erg goed uit. De meeste zijn rond de 30 en zitten zelf nog op school (docentenopleiding CT) en moeten 4 dagen in de week lesgeven. Ik moet zeggen dat wij heel veel leren, ikzelf doe de Horeca-Ondernemer/Manager opleiding, waar de koks en gastheeropleiding ingebakken zit (heb net niveau 2 afgerond, beide met een 9 geslaagd) en daarvoor lopen wij 1 dag in de week stage met 5 extra weken die blokstages genoemd worden en daarnaast 1 dag in de week praktijkles in het opleidingsrestaurant in hartje Eindhoven. Is een a la carte restaurant met een maximale capaciteit van ongeveer 60 personen waar de 2e jaars de praktijklessen volgen. Tijden zijn van half 9 tot half 3 of van 3 tot sluit (ligt eraan welke dienst je hebt, lunch of diner). Op de kaart staan niet heel veel spannende dingen, gewoon een salade kwartel, bisque, tournedo met stroganoff, zalmfilet met mosterdsaus, een bavaroitje, een parfaitje, een wisselend grand dessert, maar we maken wel alles zelf. Van de jus de veau's/volailles tot de pasta's, van het brood tot de bonbon's. Heel erg leerzaam dus.

De theorielessen zou van mij wel iets moeilijker mogen, meer achtergrond informatie, meer warenkennis, meer over het waarom van bepaalde dingen etc. Ik vind dat nu alles te oppervlakkig gedaan wordt. Aan de andere kant is het wel weer zo dat het compleet aan jezelf ligt hoeveel je opsteekt tijdens de lessen. Als je zelf wat inzicht hebt, interesse toont, opzoek gaat naar dingen dan kom je heel wat meer te weten.

Hetzelfde geld eigenlijk voor de stage's, ik heb mensen bij mij in de klas die helemaal blij zijn dat ze een 9 of een 10 voor hun stage kregen, maar ze liepen dan wel stage bij bistro Entree waar ze tosti's staan te bakken, ik kreeg 6jes en stond (sta, werk er inmiddels alweer 2 maanden fulltime tot de 31e vanwege het plotselinge operatie van de sous) me van 's morgens 9 tot sluit kapot te werken om alles af te krijgen, ik bedoel, je moet het willen, en veel mensen WILLEN dat gewoon niet en tonen er niet de interesse voor. Die moeten maar lekker bij de bistro's en instellingen blijven werken, maar niet gaan janken dat het niveau te laag is van de opleidingen, want naar mijn mening steek je tijdens de opleiding enorm veel op als je interesse toont en hard werkt.
glenn

opleiding

Bericht door glenn »

hoi ik ben Glenn

dit schooljaar begin ik aan het 2e jaar van de sterklas in den bosch dit is echt een super opleiding, maar je moet je niet vergissen school stuurt je een bepaalde richting op het echte leren moet je zelf doen je zit maar een minimale tijd op school je vak leer je in je bedrijf en zelf. Dit wil niet zeggen alleen door te lezen maar praat met elkaar en leer daar van.

De sterklas is een echte aanrader voor iedereen die helemaal gek is van koken het nadeel is dat er maar een man of 8 per jaar worden aangenomen.deze lessen geven je zeker wel inspiratie om zelf over bepaalde onderwerpen die zijn behandelt thuis nog eens wat na te lezen.
En je komt alleen maar bij vakidioten die je graag alles willen vertellen dus vraag het.

ik ben zelf vorig jaar in mijn vakantie een week stage wezen lopen bij de bokkedoorns in overveen werk nu bij de fuik in aalst en ga 1 september bij de roggebot werken. wil je veel leren luister naar mensen om je heen en ga voor iemand werken waarvan jij denkt dat hij/zij een lopen de encyclopedie is op het gebeid van het vak

groetjes glenn
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

doe jeroen de groeten van me...
nee..noem hem maar Wubbo van mij...
:)
www.koksforum.nl
Plaats reactie