S.V.H. Meesterkok, S.V.H. Wijnmeester en S.V.H. Meestergastheer Ton Pinxten schreef: reageert op enquête resultaten:
Kom nou, wie .... rode boekje.
Ton Pinxten, Algemeen directeur Landgoed Wolfslaar
S.V.H.Meesterkok, S.V.H. Wijnmeester en S.V.H. Meestergastheer
reacties? , mail mij dan via:
info@wolfslaar.com
Allereerst dit: Ik heb altijd mijn twijfels gehad bij de michelinsterren cultuur. Uit verschillende (ervaren) bronnen gehoord dat het
A) ten koste gaat van je gezellige toko en gezellige publiek (ster trekt patsers die alleen maar gezien willen worden) en
B) het is een wat arrogante club in een "ons kent ons" wereldje waar het ruikt naar onzuivere praktijken..
Niet mijn visie maar van horen zeggen uit betrouwbare bronnen (in de jaren '90).
Desondanks ben ik het
totaal en volledig eens met de uiteenzetting van S.V.H. Meesterkok, S.V.H. Wijnmeester en S.V.H. Meestergastheer Ton Pinxten (wat heeft die mens veel namen zeg

)
Ik vind namelijk dat je
- uitstekende kennis moet hebben van zaken om te kunnen beoordelen, ergo; ervaring in keuken en restaurant
- Onvoorwaardelijke productkennis moet hebben
- Een keiharde betrouwbare en valide lijst van criteria moet hanteren om te beoordelen
- die lijst moet zijn opgesteld vanuit ervaring, kennis en beroepspraktijk
Daarmee is namelijk de Michelinster gedefinieerd tot wat het is, niet meer en niet minder.
Het zijn juist de mythen er omheen die al die vreemde ideeën opwekken, inderdaad en mesje ligt scheef, een amuse te weinig. Of zoals ik laatst nog van een collega kok hoorde: "voor een Michelinster moet je toch ook je eigen brood bakken?" onzin! dat Geurts dit doet en dat velen met hem dit doen zegt niets! Brood bakken is een vak appart wat specifieke machines en lange! rijstijd vereist, zaken die in een restaurantkeuken niet aanwezig zijn dus een kok kan nooit een beter brood maken dan een goede ambachtelijke bakker.
Een wildgroei aan gidsen, blaadjes of welk beoordelingssysteem is mijnsinziens geen goed plan. Althans niet zonder een overkoepelend orgaan die controleert of er een gedegen lijst van criteria is en of er betrouwbaar en valide beoordeeld wordt!
(dat was ook ooit mijn bedenking bij de laurierblaadjes)
Internet beoordelingen zijn onbetrouwbaar en corruptie gevoellig maar derhalve misschien leuk voor consumenten om een avondje uit eten te plannen.
Een beoordeling vanuit een solide organisatie met keiharde beproefde criteria heeft veel meer waarde voor wat betreft de kwaliteit van wat er op en rond tafel plaatsvind.
En of de spruitjes nu bereid worden door een drie-sterren kok of mijn eigen moeder, ik lust gewoon geen spruitjes dus vind ze beide smerig!
Maar ik kan wel zien en proeven hoe het bereid is, hoe het gepresenteerd is en of het een beetje past bij de rest.
En als ik dan op die criteria zou beoordelen dan wint de sterrenkok waarschijnlijk, maar als ik zonder duidelijke criteria ga beoordelen wint mijn moeder, want tja het is toch je moeder niet dan?