Vreemde wensen van de gast

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Pieter

Vreemde wensen van de gast

Bericht door Pieter »

2 keer iets vreemds/leuks meegemaakt.

Eerste gaat over een directielid in het bedrijf, zoekt steeds de grensen op van de keuken. Dus ging in de bar zitten met zijn hond, bestelde eten. En vroeg of we voor ze hond ook iets konden maken.

Tweede was een wat vreemde mevrouw. Ze had een nogal raar dieet.
Geen groenten die boven de 40 graden zijn geweest.
Groenten minimaal 3 uur weken in water.
Van fruit mocht ze alleen grapefruit en sinaasappel. Zo waren er nog een paar dingen maar die ben ik ff kwijt.
mark_s

Bericht door mark_s »

Ik heb ook wel eens Chateau Briand klaar gemaakt voor een loopse rashond. (uit spanje ingevlogen)

Dit hoorde ik pas nadat ik klaar was met werken.
De mensen hebben er 42 euro vooor neergelegd. :?
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

ja..te gek voor woorden...

in duitsland hadden we een vaste gast,
die naam vooraf wel eens Toast vol met knoflook,
1 bol per toast...vage gast
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Pieter

Bericht door Pieter »

Ja vooral die vaste gasten zijn het ergste.
Vroeger in een zaak gewerkt waar we een salade van gestoofde peertjes hadden met een dressing van roquefort meen ik me te herinneren. De 2 gasten wilden liever een andere dressing hebben, en kozen van een ander gerecht de de dressing. Was een dressing met kikkoman, gebrande sesamzaadjes etc.. Werd afgeraden door de keuken maar ze wilde het perse hebben. Achteraf bij de receptie klagen dat het eten totaal niet lekker was en dat ze niet wilden betalen.
ralph geerts

Bericht door ralph geerts »

eigenlijk niks heel ergs geks mee gemaakt
alleen een keertje mayonaise voor bij de asperge's :S
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

goed...dat is toch niet zo gek??

Hollandaise of Mayonaise.....
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
ralph geerts

klopt maar als ik nou zeg broodje kroket met hollandaise klinkt het toch al een stuk vager ?
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

als je daar overnadenkt moet dat gewoon best kunnen.
www.koksforum.nl
Willem-chef

Bericht door Willem-chef »

ralph schreef:klopt maar als ik nou zeg broodje kroket met hollandaise klinkt het toch al een stuk vager ?
lijkt me wel errug lekker trouwens..........
ralph geerts

mij niet grove struktuur van de kroket en dan dat schuimige van je hollandaise denk dat er niks van dat schuimige overblijft
Pieter

Bericht door Pieter »

Kroket wordt ook nog eens zacht....

persoonlijk lijkt me mayonaise ook niks bij asperges, zowel zelfgemaakt als uit de emmer niet. Misschien na wat toevoegingen weer wel. Lekker wat dragon misschien.. ?

Als we het toch over asperges hebben, belachelijk dat die dingen nu al in de supermarkt liggen. Kan niet wachten tot de verse weer van hollandse bodem komen. Eet me iederjaar helemaal misselijk aan die dingen..
Mitch

Bericht door Mitch »

Ik heb ooit eens een rauwe tournedos meegegeven omdat de gast dat wilde. Een rauw tournedos, koud uit de koeling! met warm garnituur, maar ja de gast is koning.. Ook bizar een mooi gerecht van wilde eend met een gebraden vijg en polenta in de blender omdat mevrouw last had van een kies??!! Tja dan sta je lekker te koken bij Christophe.... 8)
Bij twijfel iets meer...
Willem-chef

Mitch schreef:Ik heb ooit eens een rauwe tournedos meegegeven omdat de gast dat wilde. Een rauw tournedos, koud uit de koeling! met warm garnituur, maar ja de gast is koning.. Ook bizar een mooi gerecht van wilde eend met een gebraden vijg en polenta in de blender omdat mevrouw last had van een kies??!! Tja dan sta je lekker te koken bij Christophe.... 8)
Dit heb ik ook ooit gedaan, een man die een keel-operatie had gehad.
Hij kon dus niet meer slikken, en hij bleef samen met zn vrouw 3 dagen in het hotel, dus iedere dag netjes 2 keer een 4 gangenmenu gemaakt, waarvan er 1 de magimix in moest. Het zag er natuurlijk niet uit, maar die man was helemaal gelukkig. Wel iedere keer alles geproefd, was niet lekker, behalve de Vitello Tonnato die was nog best oke :D
Pieter

Bericht door Pieter »

Wij hebben dat ook geregeld, ik vraag me af waarom je dan uit eten gaat, ik zou me kapot schamen om het te vragen.
ralph geerts

als je het proeft en het is smerig waarom geef je het dan mee ???????????
Pieter

Bericht door Pieter »

Omdat naast smaak ook mongevoel meetelt. Een tournedos kan je wel mooi bakken, lekker peper en zout er op. Als je hem dan eet is ie super, maar als je hem door de blender haalt dan heb je een hele andere smaakbeleving, ook omdat je deels met je ogen eet. Enige wat je kan doen is de saus waarmee je blenderd wat hoger op smaak maken.
Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster »

Pieter,

ben het met je eens. het product moet ook aantrekkelijk zijn, bijv. rode banaan zal ik ook niet snel eten, en gele wel :lol:
Kokforum.nl : de website voor koks
ralph geerts

Pieter schreef:Omdat naast smaak ook mongevoel meetelt. Een tournedos kan je wel mooi bakken, lekker peper en zout er op. Als je hem dan eet is ie super, maar als je hem door de blender haalt dan heb je een hele andere smaakbeleving, ook omdat je deels met je ogen eet. Enige wat je kan doen is de saus waarmee je blenderd wat hoger op smaak maken.
en er werkt weer gekookt :D
Willem-chef

ralph schreef:als je het proeft en het is smerig waarom geef je het dan mee ???????????
nog een dom antwoord, ik ga weg
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

ja..in deze situatie wel..

'k vroeger wel eens in een bejaardentehuis gewerkt in amsterdam..
moet toen "turbo" maaltijden maken..
alles in de mixer....die mensen vonden zelf zelfs lekker...
www.koksforum.nl
ralph geerts

Willem-chef schreef:
ralph schreef:als je het proeft en het is smerig waarom geef je het dan mee ???????????
daaaag... als je vieze dingen mee geeft dan hoef je hier ook niet te zijn
Willem-chef

ralph schreef:
Willem-chef schreef:
ow ja, was even vergeten dat hier alleen maar wannabe-sterrenkoks mogen zijn die niet met hun gasten bezig zijn maar alleen maar met hun wetenschappelijk en culinair verantwoorde opgemaakte bordjes.

jij bent zeker nog leerling of niet, sterrenneukertje?
ralph geerts

vies eten mee geven vind ik niet met je gasten bezig zijn hoor

en presentatie kom niet op de eerste plaats
Willem-chef

ralph schreef:vies eten mee geven vind ik niet met je gasten bezig zijn hoor

en presentatie kom niet op de eerste plaats
waar staat dat ik iets vies heb meegegeven?
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

Willem-chef schreef:
ralph schreef:
Willem-chef schreef: nog een dom antwoord, ik ga weg
sterrenneukertje?
heren heren..laten we vooral normaal blijven doen...

discussie is goed, maar wel op 'n normale manier
www.koksforum.nl
ralph geerts

Willem-chef schreef:
Mitch schreef:Ik heb ooit eens een rauwe tournedos meegegeven omdat de gast dat wilde. Een rauw tournedos, koud uit de koeling! met warm garnituur, maar ja de gast is koning.. Ook bizar een mooi gerecht van wilde eend met een gebraden vijg en polenta in de blender omdat mevrouw last had van een kies??!! Tja dan sta je lekker te koken bij Christophe.... 8)
Dit heb ik ook ooit gedaan, een man die een keel-operatie had gehad.
Hij kon dus niet meer slikken, en hij bleef samen met zn vrouw 3 dagen in het hotel, dus iedere dag netjes 2 keer een 4 gangenmenu gemaakt, waarvan er 1 de magimix in moest. Het zag er natuurlijk niet uit, maar die man was helemaal gelukkig. Wel iedere keer alles geproefd, was niet lekker, behalve de Vitello Tonnato die was nog best oke :D
hoppa
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

Pieter schreef:Omdat naast smaak ook mongevoel meetelt. Een tournedos kan je wel mooi bakken, lekker peper en zout er op. Als je hem dan eet is ie super, maar als je hem door de blender haalt dan heb je een hele andere smaakbeleving, ook omdat je deels met je ogen eet. Enige wat je kan doen is de saus waarmee je blenderd wat hoger op smaak maken.
tuurlijk..
mondgevoel is zeker belangrijk.

maar.

die man/vrouw wil/kan op dat moment geen stukken vlees door zijn keel keel krijgen. Hij VERWACHT gepureerde maaltijd, waardoor hij het zal waarderen..

Als kok moet je dan ff je gedachte toespitsen op de wensen van de gast.
www.koksforum.nl
ralph geerts

tuurlijk moet je aan de wensen van de gast voldoen maar als je iets proeft en het is echt niet lekker :S zou moeilijk vinden om het mee te geven
Pieter

Bericht door Pieter »

Ja nu ben ik vast weer een sterren neuker, maar gepurreerde boontjes kunnen we toch ook lekker maken ?Mooie mousseline ?
Geblenderd vlees hoeft niet vies te zijn ( soort van filet american ;) ) Die tournedos kan je bijvoorbeeld even samenkneden en weer heel kort aanzetten in de pan, geeft wat extra smaak, weer een normale vorm, maar wel die zachte structuur van binnen.

Ooit eens in een bejaardentehuis gewerkt en daar deden ze fruit cutteren, maar das wel lekker ;)
Pieter

Bericht door Pieter »

Van de week groepje van 13 duitsers met menu marche. Met als dessert een kaasplateau. Komen ze een half uur na het diner dat ze nog steeds geen dessert hebben gehad, ze vonden de kaas geen dessert en wilden iets zoets eten. Dus kregen de kaart , en ik was weer laat thuis :)
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

we hadden pas iemand die wilde graag 'n x het tussen gerecht eten als dessert...

griet met kalfsucade en piccalilly....

:lol:
www.koksforum.nl
ralph geerts

lekkere portionering daar bij jullie dan :P ;)
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

:lol:
www.koksforum.nl
eeuwejan
Contacteer:

Bericht door eeuwejan »

gepureerde verse kabeljauw!! de vrouw had wel slokdarm kanker gehad vandaar en mensen die graag chocolademousse bij hun entrecote wouden hebben.....beetje jammer
Plaats reactie