Vreemde wensen van de gast
Vreemde wensen van de gast
2 keer iets vreemds/leuks meegemaakt.
Eerste gaat over een directielid in het bedrijf, zoekt steeds de grensen op van de keuken. Dus ging in de bar zitten met zijn hond, bestelde eten. En vroeg of we voor ze hond ook iets konden maken.
Tweede was een wat vreemde mevrouw. Ze had een nogal raar dieet.
Geen groenten die boven de 40 graden zijn geweest.
Groenten minimaal 3 uur weken in water.
Van fruit mocht ze alleen grapefruit en sinaasappel. Zo waren er nog een paar dingen maar die ben ik ff kwijt.
Eerste gaat over een directielid in het bedrijf, zoekt steeds de grensen op van de keuken. Dus ging in de bar zitten met zijn hond, bestelde eten. En vroeg of we voor ze hond ook iets konden maken.
Tweede was een wat vreemde mevrouw. Ze had een nogal raar dieet.
Geen groenten die boven de 40 graden zijn geweest.
Groenten minimaal 3 uur weken in water.
Van fruit mocht ze alleen grapefruit en sinaasappel. Zo waren er nog een paar dingen maar die ben ik ff kwijt.
ja..te gek voor woorden...
in duitsland hadden we een vaste gast,
die naam vooraf wel eens Toast vol met knoflook,
1 bol per toast...vage gast
in duitsland hadden we een vaste gast,
die naam vooraf wel eens Toast vol met knoflook,
1 bol per toast...vage gast
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Ja vooral die vaste gasten zijn het ergste.
Vroeger in een zaak gewerkt waar we een salade van gestoofde peertjes hadden met een dressing van roquefort meen ik me te herinneren. De 2 gasten wilden liever een andere dressing hebben, en kozen van een ander gerecht de de dressing. Was een dressing met kikkoman, gebrande sesamzaadjes etc.. Werd afgeraden door de keuken maar ze wilde het perse hebben. Achteraf bij de receptie klagen dat het eten totaal niet lekker was en dat ze niet wilden betalen.
Vroeger in een zaak gewerkt waar we een salade van gestoofde peertjes hadden met een dressing van roquefort meen ik me te herinneren. De 2 gasten wilden liever een andere dressing hebben, en kozen van een ander gerecht de de dressing. Was een dressing met kikkoman, gebrande sesamzaadjes etc.. Werd afgeraden door de keuken maar ze wilde het perse hebben. Achteraf bij de receptie klagen dat het eten totaal niet lekker was en dat ze niet wilden betalen.
-
ralph geerts
goed...dat is toch niet zo gek??
Hollandaise of Mayonaise.....
Hollandaise of Mayonaise.....
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
ralph geerts
als je daar overnadenkt moet dat gewoon best kunnen.
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
Willem-chef
-
ralph geerts
Kroket wordt ook nog eens zacht....
persoonlijk lijkt me mayonaise ook niks bij asperges, zowel zelfgemaakt als uit de emmer niet. Misschien na wat toevoegingen weer wel. Lekker wat dragon misschien.. ?
Als we het toch over asperges hebben, belachelijk dat die dingen nu al in de supermarkt liggen. Kan niet wachten tot de verse weer van hollandse bodem komen. Eet me iederjaar helemaal misselijk aan die dingen..
persoonlijk lijkt me mayonaise ook niks bij asperges, zowel zelfgemaakt als uit de emmer niet. Misschien na wat toevoegingen weer wel. Lekker wat dragon misschien.. ?
Als we het toch over asperges hebben, belachelijk dat die dingen nu al in de supermarkt liggen. Kan niet wachten tot de verse weer van hollandse bodem komen. Eet me iederjaar helemaal misselijk aan die dingen..
Ik heb ooit eens een rauwe tournedos meegegeven omdat de gast dat wilde. Een rauw tournedos, koud uit de koeling! met warm garnituur, maar ja de gast is koning.. Ook bizar een mooi gerecht van wilde eend met een gebraden vijg en polenta in de blender omdat mevrouw last had van een kies??!! Tja dan sta je lekker te koken bij Christophe.... 
Bij twijfel iets meer...
-
Willem-chef
Dit heb ik ook ooit gedaan, een man die een keel-operatie had gehad.Mitch schreef:Ik heb ooit eens een rauwe tournedos meegegeven omdat de gast dat wilde. Een rauw tournedos, koud uit de koeling! met warm garnituur, maar ja de gast is koning.. Ook bizar een mooi gerecht van wilde eend met een gebraden vijg en polenta in de blender omdat mevrouw last had van een kies??!! Tja dan sta je lekker te koken bij Christophe....
Hij kon dus niet meer slikken, en hij bleef samen met zn vrouw 3 dagen in het hotel, dus iedere dag netjes 2 keer een 4 gangenmenu gemaakt, waarvan er 1 de magimix in moest. Het zag er natuurlijk niet uit, maar die man was helemaal gelukkig. Wel iedere keer alles geproefd, was niet lekker, behalve de Vitello Tonnato die was nog best oke
Omdat naast smaak ook mongevoel meetelt. Een tournedos kan je wel mooi bakken, lekker peper en zout er op. Als je hem dan eet is ie super, maar als je hem door de blender haalt dan heb je een hele andere smaakbeleving, ook omdat je deels met je ogen eet. Enige wat je kan doen is de saus waarmee je blenderd wat hoger op smaak maken.
-
ralph geerts
en er werkt weer gekooktPieter schreef:Omdat naast smaak ook mongevoel meetelt. Een tournedos kan je wel mooi bakken, lekker peper en zout er op. Als je hem dan eet is ie super, maar als je hem door de blender haalt dan heb je een hele andere smaakbeleving, ook omdat je deels met je ogen eet. Enige wat je kan doen is de saus waarmee je blenderd wat hoger op smaak maken.
-
Willem-chef
ja..in deze situatie wel..
'k vroeger wel eens in een bejaardentehuis gewerkt in amsterdam..
moet toen "turbo" maaltijden maken..
alles in de mixer....die mensen vonden zelf zelfs lekker...
'k vroeger wel eens in een bejaardentehuis gewerkt in amsterdam..
moet toen "turbo" maaltijden maken..
alles in de mixer....die mensen vonden zelf zelfs lekker...
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
ralph geerts
-
Willem-chef
ow ja, was even vergeten dat hier alleen maar wannabe-sterrenkoks mogen zijn die niet met hun gasten bezig zijn maar alleen maar met hun wetenschappelijk en culinair verantwoorde opgemaakte bordjes.ralph schreef:daaaag... als je vieze dingen mee geeft dan hoef je hier ook niet te zijnWillem-chef schreef:nog een dom antwoord, ik ga wegralph schreef:als je het proeft en het is smerig waarom geef je het dan mee ???????????
jij bent zeker nog leerling of niet, sterrenneukertje?
-
ralph geerts
-
Willem-chef
heren heren..laten we vooral normaal blijven doen...Willem-chef schreef:sterrenneukertje?ralph schreef:daaaag... als je vieze dingen mee geeft dan hoef je hier ook niet te zijnWillem-chef schreef: nog een dom antwoord, ik ga weg
discussie is goed, maar wel op 'n normale manier
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
ralph geerts
hoppaWillem-chef schreef:Dit heb ik ook ooit gedaan, een man die een keel-operatie had gehad.Mitch schreef:Ik heb ooit eens een rauwe tournedos meegegeven omdat de gast dat wilde. Een rauw tournedos, koud uit de koeling! met warm garnituur, maar ja de gast is koning.. Ook bizar een mooi gerecht van wilde eend met een gebraden vijg en polenta in de blender omdat mevrouw last had van een kies??!! Tja dan sta je lekker te koken bij Christophe....
Hij kon dus niet meer slikken, en hij bleef samen met zn vrouw 3 dagen in het hotel, dus iedere dag netjes 2 keer een 4 gangenmenu gemaakt, waarvan er 1 de magimix in moest. Het zag er natuurlijk niet uit, maar die man was helemaal gelukkig. Wel iedere keer alles geproefd, was niet lekker, behalve de Vitello Tonnato die was nog best oke
tuurlijk..Pieter schreef:Omdat naast smaak ook mongevoel meetelt. Een tournedos kan je wel mooi bakken, lekker peper en zout er op. Als je hem dan eet is ie super, maar als je hem door de blender haalt dan heb je een hele andere smaakbeleving, ook omdat je deels met je ogen eet. Enige wat je kan doen is de saus waarmee je blenderd wat hoger op smaak maken.
mondgevoel is zeker belangrijk.
maar.
die man/vrouw wil/kan op dat moment geen stukken vlees door zijn keel keel krijgen. Hij VERWACHT gepureerde maaltijd, waardoor hij het zal waarderen..
Als kok moet je dan ff je gedachte toespitsen op de wensen van de gast.
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
ralph geerts
Ja nu ben ik vast weer een sterren neuker, maar gepurreerde boontjes kunnen we toch ook lekker maken ?Mooie mousseline ?
Geblenderd vlees hoeft niet vies te zijn ( soort van filet american
) Die tournedos kan je bijvoorbeeld even samenkneden en weer heel kort aanzetten in de pan, geeft wat extra smaak, weer een normale vorm, maar wel die zachte structuur van binnen.
Ooit eens in een bejaardentehuis gewerkt en daar deden ze fruit cutteren, maar das wel lekker
Geblenderd vlees hoeft niet vies te zijn ( soort van filet american
Ooit eens in een bejaardentehuis gewerkt en daar deden ze fruit cutteren, maar das wel lekker
we hadden pas iemand die wilde graag 'n x het tussen gerecht eten als dessert...
griet met kalfsucade en piccalilly....

griet met kalfsucade en piccalilly....
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl