Mijn eerste project is mayonnaise, maar ik ben er tot nu to niet in geslaagd om het na te bootsen...
Ik heb het volgende gedaan:
ingredienten:
1/2 kop* amandel melk (= amandelen weken en vervolgens tot een pulp blenderen met een beetje water (1:3), dit door een zeef halen boven een kom et voila, amandel melk!)
1-2 el azijn (of citroensap)
1/2* kop olie
lecithine (heb 4, 8 en 16 gram geprobeerd) (als eidooier vervanger)
*1/2 kop staat gelijk aan ±125ml
methode:
1. amandel melk en lecithine in de blender totdat de lecithine goed gemengd is met de melk (geen rare klontjes etc.)
2. azijn erdoor
3. Mengsel in een kom doen, mixer erbij halen en drups gewijs de olie erbij mengen tot het mengsel dikker begint te worden..
4. heeee-eee-eel langzaam de rest van de olie, beetje bij beetje, aan het mengsel toevoegen (nog altijd met de mixer erbij).
in het begin gaat het allemaal goed en qua dikte lijkt het steeds meer op mayonnaise... en dan ineens ~*PLOEF*~ is het weer vloeibaar (het is nog wel dik, maar het lijkt meer op een saus dan mayonnaise).
Enig idee wat ik hier verkeerd doe?
Doe ik er teveel olie/azijn/melk bij, Zou de amandel melk te vloeibaar zijn?
Mix ik het te lang... of is dit gewoon een recept dat nooit zal werken:P
Ik heb ergens een pdf file gevonden van Cnudde (dacht ik) en zij geven aan dat je xanthaan gom moet gebruiken om de dikte te bepalen... maar op dit moment heb ik dat niet in huis (en ik weet bijna zeker dat ik het niet zo 1 2 3 hier zal vinden).
P.S.
als iemand nog iets anders leuks weet om te 'veganiseren'
laat het me weten

Ik ben ook bezig met meringues, heb 1 keer success gehad, maar volgens mij was dat gewoon 'beginner's luck'.