Het was een interessante ervaring, want de slager had de hersenen nog niet uit de lamschedels gehaald toen ik kwam. Nadat hij mij vroeg of ik de splijting van de kopjes wilde zien, zei ik maar ja, en dat viel me tegen. Lamschedels zagen, kraken en porren is nogal confronterend. Daarna vroeg de slager of ik ook de tongen erbij wilden hebben; opnieuw zei ik maar ‘ja’. Redelijk bescheiden haalden hij de tongen eruit om mij er in nuances op te wijzen dat de tong nog wat ‘groen’ is, want als een lam geslacht wordt ontspant niet alleen de anus maar ook z’n slokdarm, waardoor zijn maaginhoud omhoog komt. Lekker hoor, ik had er zin in….Wie houdt niet van een tong ‘gastrique’. Hoe dan ook, thuis met de buit besloot ik mijn vriendin te verrassen met een nier-leverbrochette en een hersenensoufflé ('It will blow your mind'

Erg makkelijk, nier en lever marineren in salsa verde, witte wijn en paprikapoeder. Dan de soufflé maken uit gepureerde hersenen, dikke bechamel en opgeklopte eiwit. En dan een beetje leuk opdienen met courgette en tomaat.

Verrast was mijn vriendin, niet helemaal positief…Ik vond het wel erg lekker, op de ietwat te rauwe brochette na (alleem de nier, heeft blijkbaar een andere garingstemp dan lever). Maar het ziet er toch wel lekker uit niet, voor een eerste poging?