deliciousness is in the mouth of the beholder

Plaats hier je foto's vanaf uw homepage, of link ze af een andere site.
Plaats reactie
Maurits

deliciousness is in the mouth of the beholder

Bericht door Maurits »

Zoals ik al een aantal keren heb laten blijken tijdens mijn forumcommentaren ben ik een liefhebber van de ‘avontuurlijk delen’ van de dieren. Dat wil zeggen, de ingewanden…Nu is mijn streven dat ik mensen hoop te overtuigen om die lekkernijen te eten. In een hebberige bui om wat uit te proberen heb ik bij een Islamitische slager de binnenzijden van lammetjes besteld: hart, tong, nieren, hersenen en lever (oké er is meer, maar dit leek me even genoeg…). Zie hier voor al dat lekkers:

Afbeelding

Het was een interessante ervaring, want de slager had de hersenen nog niet uit de lamschedels gehaald toen ik kwam. Nadat hij mij vroeg of ik de splijting van de kopjes wilde zien, zei ik maar ja, en dat viel me tegen. Lamschedels zagen, kraken en porren is nogal confronterend. Daarna vroeg de slager of ik ook de tongen erbij wilden hebben; opnieuw zei ik maar ‘ja’. Redelijk bescheiden haalden hij de tongen eruit om mij er in nuances op te wijzen dat de tong nog wat ‘groen’ is, want als een lam geslacht wordt ontspant niet alleen de anus maar ook z’n slokdarm, waardoor zijn maaginhoud omhoog komt. Lekker hoor, ik had er zin in….Wie houdt niet van een tong ‘gastrique’. Hoe dan ook, thuis met de buit besloot ik mijn vriendin te verrassen met een nier-leverbrochette en een hersenensoufflé ('It will blow your mind' :) ), een recept uit Jane Grigson:

Afbeelding

Erg makkelijk, nier en lever marineren in salsa verde, witte wijn en paprikapoeder. Dan de soufflé maken uit gepureerde hersenen, dikke bechamel en opgeklopte eiwit. En dan een beetje leuk opdienen met courgette en tomaat.

Afbeelding

Verrast was mijn vriendin, niet helemaal positief…Ik vond het wel erg lekker, op de ietwat te rauwe brochette na (alleem de nier, heeft blijkbaar een andere garingstemp dan lever). Maar het ziet er toch wel lekker uit niet, voor een eerste poging?
Laatst gewijzigd door Maurits op 27 mei 2008, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
LWK

Re: deliciousness is in the mouth of the beholder

Bericht door LWK »

klinkt spannend. Heb je foto's gemaakt-?
Maurits

Bericht door Maurits »

ja, ik heb de foto's ingevoegd. Kan je ze niet zien? Anderen ook niet? Dan moet ik het ff anders doen....
Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster »

kan de foto's prima zien....proberen is eten :D
Kokforum.nl : de website voor koks
Chefsonline
Contacteer:

Bericht door Chefsonline »

Pim de Bruyn gebruikt in deze video ook hersenen:

http://www.chefsonline.tv/chefs/detail/ ... fshersenen

Voor iedereen die het maar lekker vindt..... :D

groetjes,

Jochen
Chefsonline.tv
en iedereen kookt mee...
Maurits

Bericht door Maurits »

Leuke film Jochen, iets te veel tierlantijntjes van de chef, maar wel lekker. Hersenen btw zijn een mooi product, alleen jammer dat mensen niet altijd weg zijn van de zalvige structuur. De smaak is prima.
Plaats reactie