Beiden methoden worden bestempeld als de beste manier om smaak uit de botten de krijgen. Een voordeel (lees ik in boeken) bij pruttelen (vast geen professionele term
Nu is mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen hiermee?
sjaak schreef:De beste manier om een fond te maken is je botten kleuren in de oven.
- hierbij komt vet en vuil vrij (meteen weg) en heb je meer kleur
Opzetten met koud water en zo snel mogelijk aan de kook brengen
- door het koude water garen niet meteen alle eiwitten en krijg je meer smaak maar wel zo snel mogelijk naar het kookpunt brengen i.v.m. bacterie groei ( tussen de 20 en 70 'C )
Zodra het kookt laag zetten afschuimen en vetten.
- alles wat je er nu al afhaalt ben je tenminste kwijt
Dan je groenten, kruiden specerijen toevoegen
Nog 1x tot aan de kook laten koken afschuimen en dan net op het kookpunt laten trekken groenten geven na 6 uur al geen smaak meer af botten na 16 (heb ik me laten vertellen nog nooit zwart op wit gezien)
dus na uiterlijk 16 uur (maar als je eerder al de gewenste smaak hebt kan het ook korter kan je hem passeren en inlaten koken to juiste dikte
dus in het begin zo snel mogelijk laten koken en op het einde kan je hem in laten koken daartussen in zo zachtjes mogelijk
maar minimaal 6 uur dan heb je al je smaak uit je groenten.
wat is dat toch met die gelantine de hele tijd...??chef peter schreef:Ik kook de laatste jaren geen fonds meer, maar gebruik op z'n minst gewrichts stukken, deze bevatten meer gelantine, en minder vet.
Bedankt Sjaak, ik ga die wetenschappers in Wageningen binnenkort eens lastig vallen. Als ik wat nieuws weet, horen jullie het wel. Zelf heb ik gisteren fond gemaakt in de snelkoker, redelijk gelukt (iets teveel tomaat....).sjaak schreef:snel koken in een hoge drukpan heeft volgens mij geen zin omdat normaal koken ook alleen maar negatief effect heeft zachtjes pruttelen en geduld hebben.
post je vraag op dit forum
http://www.scienceiscooking.wur.nl/
ik denk dat het een heel leuk onderzoek zal zijn
zou ook graag willen weten of die tijden die ik hierboven poste waar zijn of niet.
cookie schreef:hoe krijg je anders een stevige basis?
Kan je evengoed water en een knorr blokje gebruiken
BAH BAH BAH

Iedereen lijkt het er over eens te zijn dat er "vuil" uit de beenderen en het vlees komt dat meteen weg moet.sjaak schreef:De beste manier om een fond te maken is je botten kleuren in de oven.
- hierbij komt vet en vuil vrij (meteen weg)
Ik snap niet waarom niet, je weigert over dingen na te denken en neemt andere kwalijk dat ze er wel over na denken, wat moet ik daar nou mee?cookie schreef: snap niet dat er over zulke onderwerpen zelfs gediscutieerd moet worden