Ik heb net Klootwijk aan Zee gekeken........Al die lekkernijen uit de zee zoals scheermesschelpjes en Noorse kreeftjes worden in de Nederlandse Noordzee gevangen en gaan naar zuid-Europa! Dan kan toch niet ; ik wil ze ook kunnen eten!!!!
Waar halen de koks op dit forum hun schaal- en schelpdieren vandaan?
Voor het verkrijgen van bep. producten, gewoon je leverancier of plaatselijke visboer vragen.. Als ze een beetje van hun vak houden helpen ze je (evt. op bestelling) vaak graag.
In dit kader wellicht een mooie side topic: waarom liggen er bij de buurtslager/-groentenboer/-visboer meer kant-en-klaar schotels (nasi/stamppot/salade/gemarineerde meuk.....) dan stukken vlees etc. in de vitrine?
ik werk in een keurslagerij en bij ons is ongeveer een meter of 2 aan kant en klaar maaltijden. Daarnaast nog kan en klaar gegrilde kip, drumsticks, oerhammetjes en plaatselijke specialiteiten. ook hebben een stuk of 10-15 huisgemaakte salades. Heel veel oudere mensen komen bij ons hun maaltijd kopen omdat ze het niet zien zitten om voor 1 persoon te koken thuis, vinden ze het zo makkelijker, of andere mensen die geen zin hebben om te koken omdat ze laat thuis zijn of omdat ze het te warm vinden ofzo.
maar bij ons is vers vlees nog steeds de hoofdmoot. Rund, varken lams kalfs en kip. mensen komen daar ook speciaal voor. we weiden zelf nog onze koeien, en dat proef je!
Net heb ik ook de laatste klootwijk aan zee zitten kijken, super voor elke kok en geïnteresseerde. Op mijn site ben ik van af het begin af aan deze serie al aan het promoten.
Als je bijvoorbeeld naar die laatste aflevering met de scheermessen zit te kijken dan weet je weer hoe bevoorrecht je als kok bent hier al vaak mee gewerkt te hebben, het wordt gepresenteerd als iets nieuws en onbekends (wat het voor veel mensen ook is).
Blijf de serie volgen, bekijk de afleveringen met de computer, ook via http://www.kokswereld.nl/content/klootwijk_aan_zee.html