Bubbels vangen ????

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Loetie

Bubbels vangen ????

Bericht door Loetie »

Kan iemand mij eens precies uitleggen hoe je de bubbels van de champagne of schuimwijn in een gelei kunt vangen ??? heb al veel geprobeerd, niks lukt :cry:
zou me echt helpen :wink:
alvast bedankt
"Kok zijn is een levenswijze"
Maurits

Bericht door Maurits »

Hallo Loetie,

Interessant probleem, ik denk alleen dat het bijna onmogelijk is de CO2 bubbels te 'vangen'...... Wat misschien makkelijker is, is om bubbels na te bootsen. Hier drie ongeteste hersenspinsels van mij :P . Je kan als de gelei bijna gestold is met een injectienaald luchtbelletjes in de gelei persen (wel veel werk lijkt me...). Of, je kan gekookte tapioca-parels in je geleimengsel mixen die dan luchtbelletjes moeten voorstellen. En het laatste (wilde) idee is misschien alleen voor de zeer vaardige moleculaire kokers onder ons: champagne open en meteen mengen met de gelatine, en dan dopen in stikstof (moet natuurlijk allemaal erg snel).
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Maurits

Bericht door Maurits »

Vertel eens, wat heb je zelf allemaal geprobeerd?
sjaak

Bericht door sjaak »

vlak voordat de gelei hangt ff tikken met de garde zodat er lucht in zit en dan laten geleren werkt prima
Leonard Elenbaas kookjunk
Contacteer:

Bericht door Leonard Elenbaas kookjunk »

ik moet effe gaan zoeken maar ik heb ergens een recept van vruchten in een gelei met een mouserende desertwijn..... ziet er erg mooi uit... de vruchten drijven in de gelei helemaal omringt door bubbels.......
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.

http://www.restaurantpurepassie.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Maurits

Bericht door Maurits »

Sjaak, dat klinkt als een gouden tip (stuk minder omslachtig dan mijn ideeën.... :P , schoonheid zit in eenvoud, niet?). Kleine vraag nog uit nieuwsgierigheid: als je de gelei klopt, klopt je er dan lucht in of maak je de bestaande bubbels los?
sjaak

Bericht door sjaak »

je klopt er lucht in
chef peter

Bericht door chef peter »

volgens mij moe je de gelei ook erg zacht houden, ik heb er wel eens iets aan gedaan in een ver verleden.
weet ook niet meer hoe het zat.
Leonard Elenbaas kookjunk
Contacteer:

Bericht door Leonard Elenbaas kookjunk »

het gaat er om dat je zo lang mogelijk moet wachten totdat je gelei massa zo ver hangend is dat als je je ijskoude champagne of andere mouserende desert wijn er bij voegt dat de massa gelijk verdert geleert en dus de bubbels er in vangt die blijven er dan gewoon in hangen.....

of je klopt je massa met gelei en mouserende wijn gewoon in een bekken hangend in een bak met ijs totdat hij zover hangend is dat je hem nog net kan uitschenken.... en dan in de koeling zetten en dan kan je hem daarna gewoon snijden..... zo maakten wij ook gewoon luchtige kruidenshuimpjes van bijv. peterselie of basilicum....
Er is maar één ding ergerlijker dan een vrouw, die kan koken en het niet wil,
en dat is de vrouw, die niet kan koken en het toch doet.

http://www.restaurantpurepassie.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Loetie

Bericht door Loetie »

mijn probeersel was om een gedeelte van de champagne die je nodig hebt voor de gelei, aan de kant te houden tot op het laatste. En dan voor hij stijf is erbij doen... Resultaat = een schuim bovenop de gelei, net als een slecht afgeschuimde creme brulee zag het eruit
:?
met die garde had ik ook geprobeerd, maar ik denk dat ik te hard heb geklopt, want er zat totaal niks van Co of lucht meer in :lol:
Toch bedankt voor jullie tips tot nu toe al :wink:
"Kok zijn is een levenswijze"
Maurits

Bericht door Maurits »

Loetie, ik denk dat het fout is gegaan doordat je de vloeistof pas na stolling toevoegt. Dan kan de gelatine niet meer oplossen in de net toegevoegde champagne....Ik heb de tip ook van Sjaak opgevolgd en dat ging wel goed.
Plaats reactie