Tonijn
Tonijn
Onder foto reportages op de koksforumsite zie je de demo van Jan van As met zijn grote..... tonijn. Ik was daarbij, en zag Jan, Joop, Michel en een hoop andere experts. De dame die het verbaal aan elkaar praatte nodigde het publijk uit tot het stellen van vragen. Ondanks dat ik verlam als ik mijn stem in publiek over de speakers hoor vroeg ik toch oprecht een antwoord op de volgende vraag. Als ik zo'n tonijn, zie zo kolosaal, moeten er toch bepaalde technische delen inzitten, dus waarom bestel ik dan tonijn in kilos, met als enige onderscheid de soort tonijn, bluefin, yellowfin (weet ik trouwens ook weinig van) of misschien sashimi kwaliteit opdat ik dan weinig zeen heb en dat die mooi rood is(rode tonijn wordt begast met koolmonoxide heb ik wel eens gelezen) Maar het is geen sardientje, dus buikstuk, rugstuk, staartstuk, nek, flank, etc, er zal misschien zelfs wel iets als een haas in kunnen zitten, en deze stukken zullen toch mogelijkwijs apart verhandeld worden met verschillende kenmerken en prijzen..... Maar tot mijn grote verbazing kreeg ik van niemand een antwoord....dus een kilo tonijn is een kilo tonijn? en wat dan met die hoge prijzen die de japanners ervoorbetalen? Heb ook wel een begrepen dat tonijn in Spanje werd gevangen en dat de vettige stukken als afval op zijn hoogst voor dieren werd verwerkt en dat dat nu weer juist de stukken zijn waar de jappen zo op glijden en wij weer niet./ Hoe zit dat nu, wie vertelt mij het hele tonijn verhaal?
Het is slechts de mening van één die de ander iets doet veronderstellen.
elke vis is volgens mij te verdelen in verschillende stukken.
De buik zal wel het lekkerste zijn, maar...dat zal wel niet worden aangeboden hier in nederland.
De buik zal wel het lekkerste zijn, maar...dat zal wel niet worden aangeboden hier in nederland.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl