Creatief met Sinaasappel
Creatief met Sinaasappel
Om dit topic nieuw leven in te blazen kunnen wie hier "creative" zaken beschrijven die je met sinaasappels kunt doen.
Dit kan natuurlijk dan met andere producten. Graag hier voor een ander creatief met .... topic beginnen.
Dit kan natuurlijk dan met andere producten. Graag hier voor een ander creatief met .... topic beginnen.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
creatief
Had van de week sinaasappel sap geclarifeerd.
Dus sap koken met suiker, vanille (had er ook kardemom in gedaan)
lekker laten prutelen. En daarna met eiwit 100 gram per liter) geclarifeerd. Gepasseerd door 'n doek.
Als resultaat houd je dan over een super heldere "bouillon" over.
Dit kan je natuurlijk verwerken tot andere dingen. Heb ik nog niet gedaan...
Maar..
gelei, agar etc..
Caramel en misschien wel andere dingen.....(texturas?).
iemand dit wel eens gedaan?
Zit ik net te denken, misschien kan ik wel eiwit mixen met jus d'orange en dan vacumeren en dan clariefen in de stoom oven, waterbad.
Voordeel zou kunnen zijn, dat het niet aanbrand.
soort van Clariferen voor Dummies
Dus sap koken met suiker, vanille (had er ook kardemom in gedaan)
lekker laten prutelen. En daarna met eiwit 100 gram per liter) geclarifeerd. Gepasseerd door 'n doek.
Als resultaat houd je dan over een super heldere "bouillon" over.
Dit kan je natuurlijk verwerken tot andere dingen. Heb ik nog niet gedaan...
Maar..
gelei, agar etc..
Caramel en misschien wel andere dingen.....(texturas?).
iemand dit wel eens gedaan?
Zit ik net te denken, misschien kan ik wel eiwit mixen met jus d'orange en dan vacumeren en dan clariefen in de stoom oven, waterbad.
Voordeel zou kunnen zijn, dat het niet aanbrand.
soort van Clariferen voor Dummies

"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Hoe smaakte de bouillon? Anders dan gewone sap? En het eiwit?
Een "fluweelzachte soep" als amuse (ergens op internet gezien van elbulli)?
Laatst nog gemaakt: cake van hele sinasappel. Eerst hele sinasappel 1 uur gekookt in water+suiker, ontpit en vervolgens een cakebeslag gemaakt. Erg lekker met hele zoete opgeklopte room. Cake is bitterzoet sinasappel, beetje plakkerig van buiten, zacht van binnen. Misschien niet bijster creatief met technieken, wel apart.
Een "fluweelzachte soep" als amuse (ergens op internet gezien van elbulli)?
Laatst nog gemaakt: cake van hele sinasappel. Eerst hele sinasappel 1 uur gekookt in water+suiker, ontpit en vervolgens een cakebeslag gemaakt. Erg lekker met hele zoete opgeklopte room. Cake is bitterzoet sinasappel, beetje plakkerig van buiten, zacht van binnen. Misschien niet bijster creatief met technieken, wel apart.
de bouillon smaakte lekker, beetje manderijn achtig.
Het eiwit heb ik niet geproefd. Doe ik de volgende keer wel.
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
- Harrie Gofair
Klinkt leuk. Misschien nog een ander idee. Ik las in een kookboek een recept waarin tomaatwater werd verkregen door een tomaat te bevriezen, kapot te snijden en uit te laten lekken ('s nachts) zonder uit te persen. Dan schijn je een vloeistof bijna zo helder als water te krijgen. Het idee erachter is dat je bij bevriezing de tomaatcelwanden kapot maakt en dat die cellen dan gaan lekken bij ontdooing. En nu waar ik heen wildeLeo schreef:de bouillon smaakte lekker, beetje manderijn achtig.

Dan het sinaaswater, met tinctuur van de schil, een scheutje oranjebloesemwater en wat siroop in een soda-spuit voor een eigen superfanta als aperitief.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Clariferen
Neej, de smaak van het sapje is echt heel mooi.
Evt een rasp / zestes toevoegen tijden het clariferen.
Probeer het maar
1000 liter jus d'orange
100 gram eiwit
kan natuurlijk ook met 100 gram en 10 gram
Probeer het maar
1000 liter jus d'orange
100 gram eiwit

www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Ja, mogelijkheden zijn er zat 

www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Re: Clariferen
Leo schreef:Neej, de smaak van het sapje is echt heel mooi.
Probeer het maar
1000 liter jus d'orange
100 gram eiwit
ik wil dan graag die pan lenen die je voor dit gebruikt.

-