tussen tijdse proeven van bekwaamheid

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
de ouwe

tussen tijdse proeven van bekwaamheid

Bericht door de ouwe »

na vandaag weer aanwezig te mogen zijn bij de tussen tijdse proeven
van 2e jaars viel het me weer op hoe slecht het eigenlijk is gesteld met het nivo het maken van een citroenbav met een coulis van kiwi binnen het uur ,is voor het over grote deel van de boy en dames een DRAMA
BV. de comp niet laten hangen ,dan de room er door de room erdoor met een staafmixer gelantine weken daarna uitknijpen boven de comp en dan de blaadjes weg gooien en dan raar vinden dat er geen binding is
en zo kan ik nog even door gaan en het rare is dat ze weken van te voren weten wat ze moeten maken en zelf de werkwijze naast zich op de werkbank hebben liggen ,met stap voor stap wat ze moeten doen
DAN vraag ik me af waar ligt nu de fout.

DE SCHOLEN ,
is het de manier van les geven ?
zet ze maar bij elkaar geef ze maar een opdracht en laat ze maar een beetje aan rommelen ,heel veel zie ik als ik langs de lokalen loop dat ze lekker spelletjes spelen op de pc in plaats van zich te verdiepen in ons mooie vak en iedere keer als ik aan de scholen vraag zijn we niet op de verkeerde weg met les geven krijg ik het antwoordt ;deze manier van les geven komt uit het bedrijfsleven en als ik dan zie wat ze op papier moeten zetten ,leren ze meer om een keuken de leiding te geven ,in plaats dat ze iets leren koken en krijg dan het antwoord DE LEERMEESTERS moeten er maar wat meer aan doen want nog even en dan geven we ze een leesbril een garde en een schaar kunnen ze pakjes open maken en mengen , die kant gaan we op en dan dan hoor ik weer ja de tijd he dit wil het bedrijfleven het doet me best wel een beetje pijn om te zien hoe slecht het nivo is

of zie ik het allemaal een beetje te donker in ?
sjaak

Bericht door sjaak »

als je het hebt over 2e jaars bedoel je dan niveau 2.1 ?
weet nog wel toe in 2e jaars was '91 kwam de helft van de klas uit het lbo en de andere van de mavo
de mavo leerlingen maakten de door jou genoemde fouten is dat vreemd voor iemand die 5 mnd in de horeca werkt 20 school dagen heeft gehad ? als zo'n leerling die eerste 5 mnd op de garde of entremetier heeft gestaan en de blokken groenten en graan en rijst heeft gehad verbaast het mij niet dat een bavarois er nog niet inzit.
het belang van de leermeester en school zit erin om de leerling te motiveren om te leren niet om af te branden op iets wat ze makkelijk kunnen leren maar wat nog niet goed is uitgelegd.

het feit dat een leerling niveau 2.1 al met kostprijsberekeningen en menu cyclus maken aan de gang moet stoot me wel tegen de borst leer iemand eerst werken voordat je er een manager van probeert te maken.
de ouwe

Bericht door de ouwe »

het is niet mijn bedoeling om mensen af te branden ,maar het zijn leerlingen die al 20 weken stage hebben gelopen in bedrijven en daar na vanaf september 4 dagen in de week aan het werkzijn in leerbedrijven
en het is dus niet zo dat ze ineens voor het blok worden gezet
ze hebben dit al weken kunnen oefenen zo wel op school als op het leerbedrijf
Rudi B
Contacteer:

Bericht door Rudi B »

je kan binnen 5 maanden niet alles weten wat je in een heel jaar of 2 moet leren, maar sinds de vaktechnieken A en B en Operationeel werken keuken niet meer gebruikt worden merk je wel dat mensen minder van dit soort dingen wel

feit blijft wel dat je VER van te voren weet wat je moet maken, dat het niet perfect gaat oké, maar je moet tog wel een redelijk menu klaar kunnen maken :roll:
ralph geerts

Bericht door ralph geerts »

jammer dat ze van iedereen een manager willen maken tegenwoordig... AMBACHTS MANNEN HEBBEN WE NODIG
Plaats reactie