Tuber Melanosporum Vitt.

Plaats hier je foto's vanaf uw homepage, of link ze af een andere site.
Plaats reactie
Good Food
Contacteer:

Tuber Melanosporum Vitt.

Bericht door Good Food »

Best artikel over truffels, zeker nu de markt weer wordt overspoelt met chinese truffels. Een goede wintertruffel moet ruiken,maar wel naar truffel natuurlijk. open breken en snuffelen. Vraag je leverancier om 100 % kwaliteitsgarantie. Echter veel leveranciers weten het zelf niet eens. Ga op zoek naar de chinese en vergelijk ze met de echte Tuber Melannosporum Vitt,dit is de enige manier om zelf je vakkenis te vergroten. Menig chef weet het niet en laat zich bewust of onbewust in de luren leggen.

http://www.nespresso.com/precom/nmag/4/ ... 029_nl.pdf
Bonjour messieurs et mes dames !
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

Ik wordt gek van die namaak truffel dingen. Vooral die olie.
Maar idd..die chinese heb ik ook wel eens gezien.
Als je dat soort producten gebruikt, verpest je het voor de rest.
Mensen denken dat die truffel olie echt is. Maar..als ze dan echte truffel voor d'r neus zet, zeggen ze dat het stinkt.

tja..

nep = fout
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
LWK

Truffel

Bericht door LWK »

Truffel moet je niet eten in restaurants waar je kan verwachten dat ze niet verse truffels aan tafel schaven.

Truffel pasta is in de meeste gevallen ook niet wat het hoort te zijn.
Meestal iets van 99% paddestoelen pasta en 1% niet rijpe truffel.
Of zijn hier uitzonderingen op?
Good Food
Contacteer:

Bericht door Good Food »

Beste LWK,

Je schrijft :truffelpasta is in de meeste gevallen 99 % paddestoelen.Dit is niet geheel waar.

Truffelpuree cq pasta is te krijgen als zomertruffel puree genaamd als Eastivim Vitt of als wintertruffelpuree nl de melanosporum Vitt.

Let gewoon goed op het etiket!!!
Lees bovenstaande namen om er zeker van te zijn dat het om de zomer of wintertruffelpuree gaat. In de juiste puree zit alsnog tussen de 20 en 30 % olie.
Tevens wordt er bij sommige merken sepia aan toegevoegd. ook dit staat op het etiket. Dit is de inkt van de inktvis. Dit gebeurd om de puree zwarter te maken. Tevens wordt er in de puree ook wel eens ansjovis gebruikt om hem smaaktechnisch op te peppen.

Let op : De Salsa's zijn altijd met de paddestoelen. Hier is wel bijna alles gemalen paddestoelen van met het aroma van de truffel. er zit soms maar 1 of 3 % truffel in,soms geheel niets.

Er zijn meer weinig goede purees misschien is het een idee om ze eens op te sporen en te vermelden op deze site.
De truffelolie is zo goed als altijd chemisch. om het toch en beetje artisenal te laten uitzien wordt er wel eens een stukje truffel in gedaan. Echter de smaak wordt volledig chemisch gemaakt. Lees ook hier weer gewoon het etiket goed, er worden dan aroma's toegevoegd.
Indien er iemand een 100 % natuurlijke goedsmakende truffelolie weet uit te halen zonder toevoegingen laat maar horen. Dus werk aan de winkel cuisiniers! Kijk je flesjes,glaasjes of blikjes maar eens na.
Mijn visie is er gaat niets boven de echter Melanosporum Vitt. Voor de topkwaliteit moeten we normaal gesproken tot februari wachten ,dit is afhankelijk van de weersomstandigheden.

Grande Succes!!

Mister Good Food. :P
Bonjour messieurs et mes dames !
LWK

Bericht door LWK »

Misschien is dat wel waar ik heel wil.
De verhoudingen kloppen misschien wel niet, maar het is dus zo dat in elk geval de meeste pasta's meer chemisch (lees ook andere toevoegingen) zijn, dan echte truffel.
Iets wat voor mij echt een schande is.

Truffel, al dan niet "Tuber Melano Sporum --> Zwarte wintertruffel" zijn de top voor de echte lief hebber. Maar, ik kan er gewoon niet bij, dat er zoveel rotzooi verkocht wordt.

De smaak van echte truffel is, nog niet te maken. Volgens mij is het te complex om de smaak te maken.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

ik bestel altijd de truffel apart als ik er niet 100% procent zeker van ben, dat het echte truffel is. Ik boer het de hele avond op als ik pech heb.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Plaats reactie