De nieuwe Nederlandse uitgave van het boek van Harold Mc Gee verschijnt niet eerder dan de laatste week van november. Dat het boek er dan zal zijn is vrij zeker aangezien ook de uitgeverij wel weet dat een dergelijk boek een goed cadeau is en dus voor de feestdagen verkrijgbaar moet zijn.
Jonah Freud
De Kookboekhandel
zullen er veel andere dingen dan in de oude staan?
ik twijfel een beetje of ik het nodig vind het boek nog een keer te kopen, maar als het echt heel anders is, dan wil ik m wel hebben
Ik heb hem sinds vanmiddag in huis. Via school, maar in de reguliere boekhandel komt hij ook deze week. En ja..er staat veel, heel veel nieuwe informatie tegen. Een stuk dikker, overzichtelijker, veel beter leesbaar. De vorige uitgave was van 1984..das 22 jaar geleden. Hoeveel is er veranderd in 22 jaar in de keuken? Precies, daarom denk ik dat je m moet aanschaffen
Mwah ja..ongeveer de helft klopt wel, qua warenkennis en technieke ( bakken braden enz ) is het niet heel moeilijk. Met name het chemische aspect is behoorlijk lastig..moleculen, atomen dat soort spul..
Gisteren aangeschaft. De opzet van deze geheel vernieuwde editie van 2004 (vertaling 2006) is zo goed als hetzelfde als die van 1984. McGee geeft wel aan dat hij 10 jaar heeft gewerkt aan deze nieuwe editie. Tweederde zou nieuw zijn. McGee geeft bijvoorbeeld aan dat Alan Davidson meteen bij verschijnen van de eerste druk aangaf dat het al gedateerd was: een hoofdstuk over vis ontbrak bijvoorbeeld geheel (McGee meende in 1984 nog dat vis dezelfde textuur had als vlees, met alle gevolgen vandien; Davidson ontkrachtte dat), en nu staat dat hoofdstuk er dus wel in.
Een deel is hetzelfde als de vorige editie. Maar alleen al de literatuurlijst geeft aan dat vele nieuwe inzichten (zoals die van Hervé This) hierin verwerkt zijn.
Deze editie is in ieder geval veel omvangrijker dan de vorige. Het aantal pagina's is niet veel meer dan de vorige, maar gezien het kleinere lettercorps zal het aantal woorden wel enorm zijn toegenomen. De moeite van het aanschaffen vind ik het dus zeker waard (hier in België bij boekhandel FNAC nu tijdelijk 43,95 €).
In het boek van Cook and Chemist staan een paar onderwerpen uit MCGee.
MCGee is veel uitgebreider en gaat dieper op de onderwerpen in.
Daar in tegen leest het boek van Cook and Chemist wel veel makkelijker, groter lettertype en mee plaatjes
Het zijn twee totaal verschillende boeken over ongeveer de zelfde inhoud.
Het is maar net wat je meer aanspreekt.
hmmm, ik zou hem ook willen hebben. Hoe duur is het eigenlijk, ik weet zeker dat hier veel nuttige kooktechnieken en processen staan waar ik van kan leren. Gr