Amuses, vind het leuk om te doen maar is niet mijn sterke kant. Ik denk dat ik een minituur maak van de klassieker.
Zo'n mooie gebogen lepel, onderop 3 kleine asperge koppen. Daarop een heel klein getourneerd aardappeltje. Voor het zuurtje een drupje hollandaise. Misschien een heel klein stukje vis maar dat zou het al te veel maken denk ik. Gewoon heel petit allemaal. Takje groen dr op.
Soms moet ik gewoon in de keuken staan en door de koeling lopen om goede ideeen te krijgen. Zo nu achter me laptop in me bed, net wakker schiet me ff niks te binnen.
De wedstrijd ging om een amuse te maken in combinatie met een wijn
was niet echt een makkelijke wijn voor bij de asperge een jong
chardonnay uit bourgogne.
een amuse van of met asperges bedenken is niet al te moeilijk maar een
juiste combi maken met wijn wel.
ik zou een asperge koken in 3e snijden en dan de kop in 4 plakjes
van de gekozen wijn een gelei maken.
dan wat asperge-erwten koken.
en alles met een kwastje aan elkaar lijmen.
onderste laagje asperge/gelei/asperge erwt/gelei/aspege/gelei/asperge erwt/gelei/aspege/gelei/asperge erwt/gelei/aspege
en dit wikkelen in flinterdun gesneden lardo zodat je het contrast tussen wit en groen nog kan zien.
je wekt mijn nieuwsgierigheid
zou je nog asperge proeven dan????
lijkt me er prachtig uitzien maar,,,wijn, scheuten en gerookt spekvet zijn uitgesproken smaken toch?
Asperge kort blancheren en slierten van snijden. Aanmaken met mooie olijfolie, citroensap, aceto balsamico, p+z.
Klein glaasje kreeftenmousse bij serveren
Simpel mooie smaken, zoals een amuse moet zijn. (vind ik dan natuurlijk)
eieren door een bolzeef drukken denk ik. Mogelijk el bulli calcic en algin bedenk me trouwens net dat je dat calcis ook met kokend water kan aanmaken, en daar dan eiwit met algin in laat druppelen, gaart dan mooi in ronde balletjes.
mischien wel on herkenbaar maar zeker wel zo creatief. Asperge is uniek zolang het naar asperge blijft smaken kun je er bijkhoorlijk creatief mee zijn.
ps. seizoen is bij ons alweer een week over bij jullie ?
We kunnen ze nog wel krijgen, maar ik heb ze eigenlijk niet mee besteld. Ze willen nog wel even doorgaan maar vind het nu wel welletjes geweest. In mijn achterhoofd zit ik te denken wat er moet gebeuren met al die aspergesoep in de vriezer :S
creme brulee????? zou ik eeder 'n panna cotta maken..
Al dat geknutsel met suiker en asperges heeft niet mijn voorkeur...
Heb ook wel eens 'n aspergediners meegemaakt van het koksgilde...
En..asperges moet je niet te veel mee doen...
Zeker niet als dessert gebruiken.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth www.koksforum.nl
Je zou die creme brulle ook hartig kunnen maken en als voorgerecht opdienen.
Asperges niet als dessert gebruiken... Daar verschillen we dan van mening. Ik vind dat dat prima kan, mogelijkheden genoeg. Creme brullee, gratineren, karameliseren, compote etc...
Overigens smaakt asperge met te veel vanille suiker naar stoofpeertjes
Bij ons is de aspergekaart er al bijna twee weken uit (St. Jan), maar de vriezer staat idd ook bij ons nog vol met aspergesoep
Asperge als nagerecht zou wel kunnen, heb ze zelf nog nooit als zodanig bereid, maar aangezien goede asperges toch al een beetje een zoetige ondertoon hebben kan t volgens mij best.