Monster krab rukt op en belaagt europa

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

Monster krab rukt op en belaagt europa

Bericht door Webmaster »

Het beest, officieel Kamtsjatka-of rode krab geheten, dat om en nabij de 1,80 meter groot kan worden, heeft de kusten van Noorwegen al veroverd.
Afbeelding
Tussen de 10 en 15 miljoen reuzen hebben de oceaanbodem omgewoeld en kaalgevreten. Ecologen spreken van een onderzeese Sahara. Het Wereld Natuurfonds wil het dier vogelvrij verklaren; de Noorse regering moet nog een standpunt innemen en de massa's -vissers in dit geval -zijn verdeeld. De een wil tegen de krabben ten oorlog trekken omdat zij zijn netten vernielen, de ander is verliefd op het enge beest, dat zijn gewicht in goud waard is.

Sovjet-dictator Stalin is verantwoordelijk voor de opmars. Hij deporteerde in de jaren 60 trein-en vliegtuigladingen van het dier, dat alleen in het ijskoude water bij Kamtsjatka en Alaska voorkwam, naar de zee bij Moermansk. Daar werd de basis van de onderzeese nucleaire Sovjetvloot gestationeerd. De bevolking in het gebied zou fors toenemen en de monsterkrab moest de mensen voeden. Na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en de ontmanteling van de basis in Moermansk rukte de monsterkrab op.

Het beest, dat met één knip van zijn scharen de hand van een volwassen man kan amputeren, kwam in het paradijs. In zijn oorspronkelijke habitat weegt een volwassen krab gemiddeld 3 kilo; in zijn nieuwe omgeving 4,5 kilo en dat is meegenomen bij een prijs van 75 euro per kilo vuil aan de haak.

Vooral in Japan gold de Kamtsjatka-krab als delicatesse. Inmiddels is het schaaldier ook in Europa en de VS een lekkernij. De afgelopen tien jaar verveelvoudigde het aantal monsterkrabben wat geen wonder is met wijfjes die per jaar 300.000 eitjes leggen. De monsters trokken bijna 1000 kilometer naar het westen en zuiden. Het beest vreet letterlijk alles op wat het tegenkomt. Van visseneitjes tot zeewier en van dode vissen tot lege schelpen. Een brede strook van de oceaanbodem wordt gestofzuigd, tot verdriet van de oorspronkelijke bodembewoners.
In warmer water blijken de krabben, die 30 jaar oud kunnen worden, uitstekend te gedijen. Hun aanpassingsvermogen is verbijsterend. Deskundigen voorspellen dat de monsters de komende tien jaar de Noordzee zullen bezetten en pas bij Portugal of het zuiden van Spanje tot staan komen.

Nog maar 15 jaar geleden was het vlees van de Kamtsjatka-krab schaars. De dieren werden alleen bij Alaska gevangen. Een levensgevaarlijke klus. De vissers moeten in het stormseizoen 15 kilometer de zee op, waarbij jaarlijks gemiddeld zes van de 250 schepen tellende vloot met man en muis vergaan. De jacht, met rond de 20.000 krabben per schip als buit, duurt niet langer dan vijf dagen, maar loont wel. In een week verdienen de vissers een jaarsalaris. In Noorwegen hebben de vissers het makkelijker. De monsters liggen voor de kust voor het oprapen. Toch wordt de krab er niet goedkoper op. Pas in 2001 gaf de regering toestemming om op de lekkernij te vissen. Per jaar mogen niet meer dan 10.000 worden gevangen. De vissers doen dat op hun gemak en halen in drie weken de helft van hun jaarinkomen binnen. Noorwegen heeft begin dit jaar de vangstquota verhoogd, maar zekerheidshalve ook een wetenschappelijk onderzoek gelast om er achter te komen of het rode gevaar de visstand werkelijk bedreigt, zoals vissers zeggen.

Bron: Algemeen Dagblad
Kokforum.nl : de website voor koks
ralph geerts

Bericht door ralph geerts »

wel stoer hebben we dan strak ook oosterschelde kingkrab ;)

eens kijken wat er met de prijs gebeurt als ze vogelvrij verklaard worden.
Euc-

Bericht door Euc- »

Er is op Discovery ook een documentaire over het vangen van Kingkrab, the World's deadliest season ofzo.

Echt bizar, de eerste die klaagt over zwaar werken in de horeca moet daar maar eens naar kijken.
ralph geerts

Bericht door ralph geerts »

deadlisht catch was dat ja .. heftig programma
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

heb dat ding op dixv geloof ik.
is nog gevaarlijkt werk..
maar.goed..
je kan dat wel kopen voor 25,00 per kilo ...
lekker spul man
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Leo
Forum Chef
Contacteer:

King Krab

Bericht door Leo »

King Crab blijft ook zo'n lekker product! Je kan het tegenwoordig ook rauw kopen. Kan je zelf bepalen hoe gaar dat je wilt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
dalanaustet

Re: Monster krab rukt op en belaagt europa

Bericht door dalanaustet »

Dit monster is meer dan heerlijk. Wij krijgen hem letterlijk dagvers geleverd omdat in de haven van Vardø kongekrabbe geleverd wordt aan Arctic Catch. Zij bewerken en transporteren ze. Zij leveren o.m. aan Jan van As. Wij hebben het in verschillende varianten op het menu en het is een grote hit, maar dat is het natuurlijk ook omdat het dagvers is en lokaal. Wij hebben er wel eens over gedacht om hier op het hotel een soort van kongekrabbe cursus op te zetten. Dat koks hierheen komen, met vissers mee gaan krabbe halen, Arctic catch bezoeken, en natuurlijk koken in onze keuken. Ook dachten we dat we dan ook met andere dagverse lokale ingredienten kunnen kennis maken zoals walvisvlees, zeehondenvlees, rendierenvlees, lam, kabeljauw, zeeegel, enz..

Als iemand dat een idee vind, dan zal ik daar wat later in het najaar mee aan de gang gaan. Nu zitten we nog midden in het hoogseizoen van de toeristen.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

hoe staan de mensen tegen over dit soort vlees? zeehond etc?
Lijkt me wel boeiend om een keer te proberen.
www.koksforum.nl
dalanaustet

Bericht door dalanaustet »

Nou walvis staat gewoon dagelijks bij ons op het menu. Zeer gewild door Noren zelf, Japanners - het liefst geserveerd als sashimi (controleurs van de kongekrabbe die geexporteerd worden), toeristen die het willen proberen. We bieden het echter niet aan bij vogelkijkers (in het voor- en najaar hebben we veel buitenlandse vogelaarsgroepen), bij hen als ze niet Noors zijn ligt het wel gevoelig. Zeehondenvlees hebben we niet vaak, hangt er een beetje vanaf of een van de vissers er een geschoten heeft, maar ook hier heeft geen enkele Noor een probleem mee. Die hebben sowieso geen enkel probleem met vlees of vis die ze lekker vinden. Groentes liggen hier veel lastiger dan walvis. In het najaar ga ik samen met mijn chef naar de slacht bij de Samen (Laplanders) van de rendieren. We hebben gekookt voor een Samenbruiloft en in ruil krijgen we 4 geslachte rendieren, dus daar gaan we dan goed mee experimenteren. In het najaar krijgen we ook voor het eerst lam van ons schiereiland Varanger, zeer benieuwd of dat net zo presalee smaakt als bijv. texels lam. En verder, ja, gaan we experimenteren met gedroogde rendierpenis, ook een samenspecialiteit. Ook aalscholver enz.. komen aan bod. Zelf heb ik hier geen problemen mee, ik bedoel maar hier groeit geen enig iets, wat heide, gras, berkjes van 5 cm hoog en siberische bieslook, ik bedoel we zitten op de toendra, straks 2 maanden geen licht. Dus is, was vlees en vis het enigste wat hier te vinden is, en deze heeft een ongekende goede kwaliteit. Dus eigenlijk vind iedereen het wel goed wat we doen, zolang ze het maar niet moeten eten.
BreeZe

Bericht door BreeZe »

Wat een top product is dit!!

ISPC nieuwegein had dit voorheen nog wel eens in het homarium zitten levend! erg lekker textuur smaak geur vele malen lekkerder als kreeft! en nog redelijk exclusief naar mijn mening, Aangezien dat kreeft inmiddels al weer 15 euro de kg is en overal op de kaart verschijnt.. Maar goed: zeehond! dit lijkt me wel eens bijzonder om te proberen en denk dat je bij sommige producte meer je gedachte opzij moet zetten en toch een proberen! al heb ik wel me grenze ;)
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

http://www.youtube.com/watch?v=CRO6H8puHF8
Hier een stukje van de gevaren op zee!
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
shuraa

Bericht door shuraa »

"dat om en nabij de 1,80 meter groot kan worden" Sirrieus?? dit is indd een monster krab . voordeel: Wel lekker veel vlees : P
Gloyou.com. Ervaar het gemak van alles in één. O.a. eetgelegenheden, recepten en nog veel meer!
marcin
Contacteer:

Bericht door marcin »

heb eens een leverancier gehad die vroeg of ik een levende kingkrab wou hebben, ik verbaasd kun je die krijgen dan? jahoor kom maar mee, en idd achter in zijn auto in een grote bak een hele levende kingkrab hij moest er alleen veel te veel geld voor hebben, dus heb t maar zo gelaten, bestel nu wel de poten vers en dus niet ingevroren, dan zelf pocheren is beter dan menig stukje kreeft
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

ingevroren,ongekookt kan je ook krijgen..
www.koksforum.nl
Plaats reactie