creme anglaise - een stap teveel?

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
Maurits

creme anglaise - een stap teveel?

Bericht door Maurits »

In veel creme anglaise recepten staat dat je eerst melk/room (met evt. vanille) aan de kook moet brengen en dan heet op de eidooiers en suiker moet gieten. Doen jullie dat ook?

Waarom niet alles tegelijkertijd in de pan en roeren tot het dik is? Lijkt me makkelijker.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Cees
Contacteer:

Re: creme anglaise - een stap teveel?

Bericht door Cees »

Dan krijg je klontjes (cq stolsels van eiwitten) Beter is beetje bij beetje op de koude massa doen, en dan in 1 keer bij de rest van de hete massa.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
jess

Bericht door jess »

eigeel bind veel sneller en mooier als je de hete massa op de koude massa eigeel gooit. daarna alles verhitten... klontjes hoeft niet perse.... dit is puur een kwestie van goed met je spatel roeren...
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Dat is wel waar, goed roeren, maar dat betekent wel dat je dan constant bij de pan moet blijven. Meestal gebeurd dat dus niet en dan heb je klontjes.
Dus veilige en beste methode is beetje bij beetje hete vloeistof bij koude massa , en dan de rest bij elkaar.
Will

Bericht door Will »

Bij mij op school was dit de methodiek:

1. Melk/room aan de kook brengen met helft van de suiker.
2. Eigelen blancheren met de andere helft van de suiker.
3. Helft van de opgewarmde melk op de eigeel&suikermix gieten en goed met een garde roeren. Daarna dit weer terug in de pan (waar nog de 1/2 van de melk in zit) en voorzichtig verwarmen.
4. Roeren met houten lepen en op het moment dat je op de lepel met je vinger een streep kan trekken in de creme, en deze niet direct verdwijnt/wegloopt is de creme klaar.
5. Snel koelen in kom op ijs, eventueel zeef gebruiken.

Gr.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

tegenwoordig doen we dit vacuum garen. Alles in een zak en stomen maar.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Maurits

Bericht door Maurits »

Leo schreef:tegenwoordig doen we dit vacuum garen. Alles in een zak en stomen maar.
Als dat dus werkt, kan dus ook alles in de pan en rustig garen....
Pluter

Bericht door Pluter »

Cees schreef:maar dat betekent wel dat je dan constant bij de pan moet blijven. Meestal gebeurd dat dus niet en dan heb je klontjes.
Neem het maar van Cees aan Maurits...
Mother Nature is the true artist, and the chef is merely the technician. MPW
KNL

Bericht door KNL »

doe het ook altijd op het vuur, vacuum ga ik eens probere, niemand die het in de thermomix doet?
Maurits

Bericht door Maurits »

Pluter schreef:
Cees schreef:maar dat betekent wel dat je dan constant bij de pan moet blijven. Meestal gebeurd dat dus niet en dan heb je klontjes.
Neem het maar van Cees aan Maurits...
Ik neem graag dingen aan van Cees, maar ik heb tegelijkertijd een grote moeite met traditie zo van 'we hebben het altijd zo gedaan', dwz de Franse kooktechnieken. Niks mis met scepticisme! Ik speel alleen maar de advocaat van de duivel....
Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman »

Vroeger was het melk en room opkoken, dan op de opgeslagen eidooier gieten (al kloppend) en terug verwarmen "'a la nappe'.
Hoop kloppen, erbij blijven, veel afwas. Nu is het makkelijker: melk, room, suiker en eidooier in de thermomix en tussendoor de krant lezen.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

advocaat van de duivel? advocaat au vacuum gaat ook perfect.
:mrgreen:
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

[quote="Maurits] Ik neem graag dingen aan van Cees, maar ik heb tegelijkertijd een grote moeite met traditie zo van 'we hebben het altijd zo gedaan', dwz de Franse kooktechnieken. Niks mis met scepticisme! Ik speel alleen maar de advocaat van de duivel....[/quote]

O zeker zo ben ik ook, mag graag dwars op tradities zijn , en als het goed onderbouwd is, dan volg ik het wel degelijk. Vacuum is mooi en de thermomix nog makkelijker...daar gaat mijn voorkeur wel naar uit. Maar in de pan....(want daar hebben we het eigenlijk over) In de pan word het dikke rotzooi. En dan misschien niet thuis waar je alle tijd hebt om rustig te roeren op een laag vuurtje...in de praktijk is dat echt wel anders.
Pluter

Bericht door Pluter »

Maurits schreef:Ik neem graag dingen aan van Cees, maar ik heb tegelijkertijd een grote moeite met traditie zo van 'we hebben het altijd zo gedaan', dwz de Franse kooktechnieken. Niks mis met scepticisme! Ik speel alleen maar de advocaat van de duivel....
Snap ik, maar dit keer pis je dus naast de pot :wink:
chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave »

Will schreef:Bij mij op school was dit de methodiek:

1. Melk/room aan de kook brengen met helft van de suiker.
2. Eigelen blancheren met de andere helft van de suiker.
3. Helft van de opgewarmde melk op de eigeel&suikermix gieten en goed met een garde roeren. Daarna dit weer terug in de pan (waar nog de 1/2 van de melk in zit) en voorzichtig verwarmen.
4. Roeren met houten lepen en op het moment dat je op de lepel met je vinger een streep kan trekken in de creme, en deze niet direct verdwijnt/wegloopt is de creme klaar.
5. Snel koelen in kom op ijs, eventueel zeef gebruiken.

Gr.
Dit is de beste methoden, de reden van deze werkwijze is om het stollingsproces geleidelijk aan te bewerkstelligen zodanig de structuur ideaal is. het afroeren met de vinger is a la nappe, kan ook a la rosse (door middel van zachtjes op de lepel te blazen) bij beide methoden is 82.5°c het streefdoel omdat dit de perfecte structuur geeft om vb ijsroom te draaien.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave
Maurits

Bericht door Maurits »

Okee okee, theoretisch kan je alles in de pan flikkeren, maar in de (professionele) praktijk werkt het niet...

Helder.
Pluter

Bericht door Pluter »

Maurits schreef:Okee okee, theoretisch kan je alles in de pan flikkeren, maar in de (professionele) praktijk werkt het niet...

Helder.
Hehe.... Trots op je Maurits..

Ik zal het even naar mijn persoonlijke inzicht proberen te nuanceren:

Kijk: als je melk tegen de kook aanbrengt op een zacht vuurtje kan je tussendoor effe koffie drinken (ook een bakkie voor de chef uiteraard), roken en ouwehoeren, vervolgens flikker je het op je dooiers en dan heb je zeg maar de pakweg eerste 70 graden van je proces al gewonnen zonder inspanning en hoef je er dus nog maar heel eventjes bij te blijven (roeren) om die laatste paar graden die nodig zijn te pakken..

Maar ja... wij hebben dan ook geen thermomix :( Ik zal de steamer 's proberen.
jess

Bericht door jess »

thermomix heb ik geprobeerd. meerdere malen zelfs... bij zo'n 85 a 90 C. maar het feit is dat het langer duurd. en het resultaat is minder mooi dan ff die 5min bij je pannentje staan! daarnaast schiet het in de themomix sneller in de schift...

mijn voorkeur gaat dus uit naar de ouderwetse manier :D
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

toch is die vacuum methode hufter proof.
www.koksforum.nl
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Leo schreef:toch is die vacuum methode hufter proof.
Maar doe je het dan in de roner of in de steamer? De steamer lijkt mij niet zo geschikt omdat de temperatuur niet zeer accuraat is cq schommelt. Of stel je hem lager in?
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

gewoon in de steamer, de roner werkt niet met zo goed met vloeistof.
www.koksforum.nl
Will

Bericht door Will »

Dit is de beste methoden, de reden van deze werkwijze is om het stollingsproces geleidelijk aan te bewerkstelligen zodanig de structuur ideaal is. het afroeren met de vinger is a la nappe, kan ook a la rosse (door middel van zachtjes op de lepel te blazen) bij beide methoden is 82.5°c het streefdoel omdat dit de perfecte structuur geeft om vb ijsroom te draaien.
Thanks Dave! lang leve 'old skool' :D
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

zet die steamer op 82.5 graden en combineer old skool with science :mrgreen:
www.koksforum.nl
chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave »

Grrrrrrrrrrrrrrrrr :twisted: ,lol
Tuurlijk moet je meeëvolueren met de tijd en de techniek, maar voor mij nog een belangrijk punt is de controle hebben. Tijdens het afroeren voelen hoe en wanneer je aan de temp zit is gewoon een deel van het plezier van koken en een deel van de vakkennis, in de steamer ga ik dat gevoel echt niet hebben + heb het nog nooit geprobeerd met steamer; sta er wel voor open, maar vind persoonlijk dat die 5 minuten dat het neemt op het vuur en je 100% controle hebt iets beter.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

leuke invalshoek.
De controle is er juist, zodat je meer tijd en liefje in de andere activiteiten kunt stoppen . :wink:
www.koksforum.nl
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

en, laten we de houdbaarheid niet vergeten. Door het gesloten systeem, lijkt me het ook een langer te bewaren.
www.koksforum.nl
gawein

Bericht door gawein »

Ik maak altijd men ijsbasis in vacuumzak en steamer in, nog nooit geen problemen gehad mooi gebonden en indien correct gedaan en snel gekoeld is het
product nog gepasteuriseerd ook dus langer houdbaar.
Plaats reactie