Gevoel

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
barry willemse

Gevoel

Bericht door barry willemse »

Gevoel: wat is gevoel ?

Hoef hier geen pol over te maken als we over koken hebben toch ? TOCH?

gevoel is het geen wat jij vind wat klopt, goed is, wat jij een ander zou laten eten.
Kwaliteit zit niet alleen in kennis en ervaring maar in je gevoel. Als je vind dat je aloe vera in spanje moet halen (ga ik mee) om daar je mooiste creaties uit te halen DOEN.
Als je vind dat aardappel wortel ui jus je ding is DOEN. Als je een stijve krijgt van creme brulee maak dan de allerbeste dus DOEN.
Ook ga ik naar de mac...........nogwat hoe heet het ook alweer. Heb kinderen en willen daar naar toe.

Daar leer ik van niet qau eten maar wel de beleving van het concept. Het is niet alleen koken het heeft met de combinatie van de beleving te maken; GEVOEL dus.
Kreeft en kaviaar eten hoort in lux ambiance. Maar ook ik doe kreeft met de kids op de bbq en hamburgers en worst en vetkleppesaus.

Heeft niets met nivaeu te maken maar met eten. Gevoel is het beleven van het genieten. Ga eens naar de beste chinees in nederland en leg voor 5 gangen 70 euro neer, op en top verzorgd en goed eten. TIP: ga naar namkee in amsterdam en bestel natuurlijk de oesters en pekingeend, de eenden hangen voor het raam, je zit te eten aan campingtafels met als sfeerverlichting tl-buizen. (zo ongemakelijk als bij de M kan het niet) ,,,,, dan krijg je het eten en dan...en dan............ vergeet je alles om je heen want het is zo goed.
En het is zelfs zo goed dat je de tafels en de verlichting gaat warderen b.w.v.s. en dat is gevoel.

En zeker ook de gehaktbal van oma met haar eigen aardappel en spinzie van de moestuin. Vooral die jus. Die JUS van al heet week gebraad. Ik wil alleen maar zeggen koken is gevoel beleving en respect voor natuur en vooral voor jezelf en anderen. GEVOEL
Pinxo

Re: Gevoel

Bericht door Pinxo »

Interessante visie..
wel één die ik grotendeels kan waarderen.

Alleen is voor de ene het gevoel van luxe, grijze rotan lounge stoelen achter een smetteloos witte hoogglans tafel waar het hoofdgerecht op een leisteen vierkant "bord" wordt gedrapeerd en waarna je wel moet kiezen uit een dessert omdat je anders nog honger hebt.

Voor de ander is het onbeperkt spare-ribs eten.

Ieder zijn gevoel dus. Gelukkig maar want daardoor kan elke kok doen waar hij zich prettig bij voelt.
Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman »

Ik denk dat een heel belangrijk "gevoel" is dat er gewerkt wordt met het hart. Ik ben volstrekt a-spiritueel maar geloof heilig in het feit als er gekookt wordt met hart, dwz met zorg, aandacht en liefde, dan is het lekker. Dat kan bij een driesterrentent zijn, maar ook in een frietkot. Zonder hart en ziel, dus zonder gevoel, geen smaak. Daarom is het bv bij M niet te vreten.
SHFTW

Bericht door SHFTW »

Ik ervaar dit eigenlijk net zo. Als ik een kl*tedag heb op me werk en ik voel gewoon dat er niks uit mijn handen komt, krijg je vaak op of aanmerkingen van gasten. Voel ik mij helemaal top, en tot alles in staat, loopt alles vlekkeloos en ben ik zo creatief als wat dan krijg ik weer heel vaak complimenten. Als je er plezier aan beleefd, en gevoel geeft aan je gerecht zal de gast dit zeker merken. Sowieso: Als de gast een perfect opgemaakt gerecht ziet, heb je de eerste punten al binnen eigenlijk.
Plaats reactie