Hoi Dion, knap gedaan, ik zoe alleen NOOIT fruit op een salade doen, fruit is in principe voor een nagerecht, uiteraard zijn er uitzonderringen. Maar bij dit soort salades

Helaas zie je het heel vaak.
Als je 1000 koks hebt heb je 1000 meningen, als leerling heb je je te schikken naar het beleid van je chef, zijn beleid helpt je later je eigen mening over iets vormen, blijf wel altijd ZELF nadenken, en vragen waarom iets moet, nooit een daarom accepteren.
Leer vanaf de basis, dwz eerst warenkennis opbouwe, snij, kook braad technieken leren, Zoal Herman den Blijker altijd roept en ik ook deed, ALLES proeven, ook je meel soorten, kruiden, groenten, vis/vlees etc, rauw en bereidt, er gaat dan een wereld open en je begrijpt waarom citroen op een aardappel salade niet te vreten is, maar bij Gebakken producten verfrissend is. Koken leer je niet in twee jaar en zeker niet uit een boekie.
Ik zou zeggen, start in de betere Hotels als basis opleiding, voortgette opleiding in de betere restaurants, de rest, bediening meemaken komt wel, waar werk je nu? Als je heel Ambitieus bent kun je je baas vragen eens mee te draaien, evt wel op je vrije dag, het is tenslotte wel een investering/onderzoek voor je zelf. Een beetje baas kan dat soort ondernemerschap waarderen, tenslotte is hij of zij zelf ook ondernemer.
Je leert dan wel goed de ändere kant kennen" koks en bedieningen roepen soms zo makkelijk blablabla naar elkaar.
Belangrijk, als je jong bent heb je zeëen van tijd om te leren, gebruik die goed, en vertrouw je gevoel wat het beste voor je is, verkort is leuk maar niet altijd goed, net als de volledige opleiding voor sommige minder goed is.(lekker he)
Hotel school is een brede opleiding, koks is gericht, maw, een schot hagel is altijd raak, maar je mist ook wat, een enkel schot kan gerichter en nauwkeuriger zijn.
En....je bent 15/16 je kunt onmogelijk weten wat je over 10 jaar doet, nu kiezen blijft moelijk, doe daarom wat goed voelt en doe het met veel inzet, dat beloont, grote mond niet.
succes, ik kan nog wel effe doorgaan met ouwehoeren, vraag maar raak zou ik zeggen