zwarte knoflook

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Maurits

zwarte knoflook

Bericht door Maurits » 27 feb 2009, 17:33

Bericht van NU-nl (27-2-2009)over zwarte knoflook:

AMSTERDAM - Op de Japanse markt was de zwarte knoflook al een hit. Vanaf nu is deze bijzondere knoflook ook in Groot-Brittannië verkrijgbaar. De zwarte knoflook is reukloos en na het eten van deze knoflook zou je geen geurende adem hebben. Volgens de importeur, Black Garlic, smaakt de zwarte knoflook naar soja en kan het ook rauw gegeten worden. Zwarte knoflook is geheel natuurlijk. Aan het product zijn geen voedingsadditieven of conserveermiddelen toegevoegd. Het enige ingrediënt dat gebruikt is, is knoflook. Onder warmte wordt de knoflook een maand lang gefermenteerd, waardoor de zwarte kleur, de zachte textuur en de zoete smaak ontstaat. Of en wanneer de zwarte knoflook in Nederland op de markt komt, is niet bekend.

Afbeelding
When there's smoke, there's flavor (Colgin)

jeroenbr

Re: zwarte knoflook

Bericht door jeroenbr » 27 feb 2009, 17:41

Zou het ook werken met andere producten? :)

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 27 feb 2009, 20:58

Er zijn duizenden specerijen en andere ingrediënten te vinden in Azië, waarvan vele die te vreemd zijn, of te "vies" voor onze smaak. Dit is gewoon de zoveelste marketing hype. Producten die met behulp van zwammen gefermenteerd worden zijn in Azië heel gewoon. Meestal gis de zwam die gebruikt wordt Rhizopus oligosporus. Hier zijn ze grotendeels vergeten.

Naast deze "zwarte look" zijn er nog tientallen andere variëteiten te vinden, als je wil zoeken. Zo kweekt men in Australië "Italiaanse roze look" en wel op tamelijk grote schaal. Waarom die Italiaans is, weet geen kat. Hij is overigens wel roze en smaakt gewoon naar look.

Maar ook in de USA zijn er veel andere looksoorten. "Kaskasia rode look", bv. die wat pikanter is dan gewone look, en waar niemand van weet waar die juist vandaan komt. Er is ook iets te koop dat "porcelain garlic" genoemd wordt. Deze zou wat zachter zijn. Ik heb 'm zelf nooit geproefd, maar alla. Dan heb je nog "Thaise look", die gewoon naar look smaakt, maar veel duurder is, als je 'm hier al vindt. En dan heb je er ook nog "Colorado black garlic", die helemaal niet zwart is en ook gewoon naar look smaakt. Een paar jaar geleden was hier ook "Chinese look" te koop, met veel grotere teentjes en wat minder smaak, maar die is alleszins van mijn radar verdwenen.

Daarnaast heb je nog een heleboel andere planten met look in de naam. Look-zonder-look (inheems, blad, beetje looksmaak zonder de geur), daslook (idem), olifanten look (wel teentjes zoals echte look, maar bijna geen smaak en geur).

Gefermenteerde specerijen en kruiden interesseren mij anders wel, maar nogal wat dingen worden opgeklopt om er een goed belegde boterham aan te verdienen. Deze zwarte look is in Korea (waar hij eigenlijk vandaan komt) heel gewoon en heel betaalbaar. Nu is men in Korea dol op zuurwaren en gefermenteerde voedingswaren, maar of dat hier een lang leven beschoren is? Persoonlijk vind ik het wel lekker, maar de link met vanille doet me eerder aan de prijs dan aan de smaak denken.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 28 feb 2009, 10:01

Lijkt me het proberen waard:)

Hoop kunde Cyrano :)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 23 mar 2009, 12:01

er is op dit moment een lading onderweg naar NL heb ik begrepen. Echter gaat het eerst getest worden op voedselveiligheid, als het dan veilig word bevonden(ik zie niet waarom niet..) komt het hier op de markt.

Ik hoop zelf toch wel snel een proefmonster te ontvangen
I love defenseless animals, especially in a good gravy

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 23 mar 2009, 15:43

waar zou dat te bestellen zijn?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 26 mar 2009, 22:53

Als het goed gaat, krijgen we morgen een paar bollen binnen (proefmonster ) , en dan pas een week later gaat het in de handel.

Hier een site waar je het zou kunnen verkrijgen:

http://www.zwarteknoflook.nl/
Laatst gewijzigd door Cees op 28 mar 2009, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 28 mar 2009, 00:46

Vanmiddag binnen gekregen.
Toen ik het rook , dacht ik eigenlijk gelijk aan vadouvan. Dat is ook wel logisch , omdat vadouvan gefermenteerd is en ook knoflook bevat.
Afbeelding
De smaak is zoals eerder beschreven zoetig en soja achtig en ik vind het wel lekker.
Structuur is zacht als een zacht dropje dat even in het zonnetje heeft gelegen.
Afbeelding

Nog even en dan is het in de handel...exacte datum weet ik niet.

Kuperus Foods

Bericht door Kuperus Foods » 02 apr 2009, 12:36

Het is inmiddels verkrijgbaar op http://www.zwarteknoflook.nl.
Daar is het in meerder varianten te verkrijgen. Namelijk bollen, gepelde teentjes en puree.

cyrano
Contacteer:

Bericht door cyrano » 02 apr 2009, 15:01

Kuperus Foods schreef:Het is inmiddels verkrijgbaar op http://www.zwarteknoflook.nl.
Geen enkele link vanaf de voorpagina schijnt te werken...

Bchef1
Contacteer:

Bericht door Bchef1 » 08 apr 2009, 12:45

Heb het vandaag binnen gekregen.
geur doet mij denken aan krenten. Heeft een lichte looksmaak met een bittertje in de nasmaak.
Structuur idd als een zacht dropje dat in de zon heeft gelegen (of te lang in een jaszak)
Ben er nog niet over uit waar ik dit mee ga kombineren en of ik het geld waard vind.
Vind het wel bijzonder, maar of het meer is dan een gimmick....?
I love defenseless animals, especially in a good gravy

\->DaNnY<-/

Bericht door \->DaNnY<-/ » 08 apr 2009, 21:37

heel mooi product.
heb er zelf al experimenten mee gedaan hebben het van de week laten binnenkomen in een potje half gegaard.
hebben er beignets van gemaakt.
zwarte knoflook olie.
en andere diverse dingen. top smaak, geen nare geuren. mooi om mee te werken !!!
hebben het in combinatie met zwezerik geprobeerd en met lam, bij de zwezerik psat hij goed :)

ericalbertus

Bericht door ericalbertus » 10 apr 2009, 23:15

hallo

Ik heb hem vanmiddag al aangeboden gekregen van mijn groenteboer niet eens heel duur
groet

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 24 jun 2009, 17:53

Wow!
eindelijk geproefd bij rungis
lekker, niet echt knoflook, net een dropje.
heb ze gewoon puur gegeten, ik kan me voorstellen, dat er wat mee gedaan kan worden.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

ainstain

Bericht door ainstain » 07 feb 2012, 17:37

je kunt zwarte knoflook ook zelf maken
de oorsprong ervan licht in korea waar men gek is of het fermenteren van vlees vis en groente's
de zwarte knoflook is hier een voorbeeld van
bereidingswijze
men neme een pan met deksel en vult die met knoflok bollen
er zijn geen verder toevoeging het is dus alleen pure knoflook
deksel erop en luchtdicht afsluiten met plastic folie (heel belangrijk anders gaat de smaak verloren)
nou komt het
dit pannetje moet 30 tot 40 dagen een temperatuur hebben van 60 graden C
dit kan in een oven, op een warmhoud plaatje of eventueel in een electrische rijstkoker
(hier geen pan gebruiken alleen de rijst koker let op luchtdicht afsluiten)

het is dus relatief simpel te maken je moet alleen een kosten afweging maken
het zal relatief duur zijn om een paar bolletjes te doen

Thi

Bericht door Thi » 13 okt 2015, 22:05

Ik heb gehoord dat zwarte knoflook is gefermenteerd. Maar bij de webshop Huthali.com zeggen ze dat hij gekarameliseerd is. Ik heb daar ook een zakje gekocht. Hij is inderdaad wel een aardig spul en heel anders dan verse knoflook.

Plaats reactie