Als noodoplossing moest ik gister wat mossels hebben. Tot mijn verbazing waren de enigste mossels die te koop waren reeds voorgekookt. Nou prima, na het open maken van de verpakking en het proeven keek ik op de onderkant.
Mossel gekweekt in chili. WAAROM?????????? ik snap er niets van.
Ze waren namelijk ook niet echt lekker. Het is gewoon ook zeer lang houdbaar gemaakt.
(gekocht op 11-3-2009)
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth www.koksforum.nl
Typisch Albert Heijn! Aan de ene kant hebben ze het over vers, landelijk en biologisch maar ondertussen hebben heel veel producten in hun schappen een hele wereldreis gemaakt.
Boontjes uit Egypte of Nigeria, mosseltjes uit Chili en garnalen uit Madagaskar.
En als je dan heel "goed bezig" een biologisch scharrelkipje wilt nemen omdat je dat "verantwoord" vindt, betaal je 38,- de kilo!! (een hele label rouge kip bij de Hanos kost zo'n 7,- Euro...)
Heel hypocriet vind ik dat, inspelen op het gevoel van "bewust", bio, vers en gezond maar daarmee ondertussen juist zorgen dat de goedkope producten met een enorme ecologische voetafdruk beter verkocht worden (iedereen die de kiloprijs van die bio kip ziet gaat al snel vergelijken met een stuk ossenhaas wat dezelfde kiloprijs heeft)
Als je alle kosten in juiste proportie zou doorrekenen zou zo'n mosseltje uit Chili natuurlijk veel meer moeten kosten dan een Zeeuws mosseltje (vliegkosten, gekoeld transport, opslag, distributie, Fair-trade arbeidsloon, milieubelasting, verpakking, CONSERVERINGSMIDDELEN! etc.)
dat niet alleen, maar in de huidige economische tijd denk ik dat je zoveel mogelijk geld in je eigen economie moet houden.
Ik had daar een discussie over met een van mijn leveranciers, die nu blank kalfsvlees uit NL promoot, en dacht daarmee goede sier te maken bij mij.
Die was aangenaam verrast dat ik Iers kalfsvlees prefereer.
zeer leuke dicussie, want het is net daarom dat ik jaren geleden mijn leuze op mijn site en hier plaatste. "Het gras is steeds groener op een ander, enkel meestal kunstgras" en het is net dat dat ik hiermee bedoel; Waarom zouden we een kip uit Bresse invoeren als wij mechelse koekoek hebben, waarom een argetijnse steak terwijl de wit-blauwras beter is enzoverder. ik spreek nu over Belgische producten omdat ik die nu eenmaal beter ken dan nederlandse, maar is bij jullie identiek. Het gekke is ook, verse grijze garnalen worden gevangen in de noordzee, deze worden dan overgevlogen naar Marokko, worden daar gepeld en komen dan terug naar ons land om te worden verkocht als Belgische noordzeegarnalen. soms is de logica niets steeds te rijmen met de economische feiten. spijtig
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave
Of nog erger: vis gaat uit de grote NL-se visafslagen (zoals IJmuiden) direct naar Rungis, waar NLers met de auto vis gaan ophalen om weer mee terug te nemen naar NL. Was een keer bij Klootwijk aan Zee.
lees het en moet meteen aan de aflevering van de keurings dienst van waarde denken, rivierkreeft ongeveer het zelfde probleem, wij hebben er genoeg van maar kunnen het goedkoper krijgen. Verneukt de massa spekt de kassa zeg maar.
Rivierkreeft komt toch nauwelijks voor in Nederland? iets met kreeftenpest in de vorige eeuw geloof ik
Je bedoelt misschien de langoustines uit de Waddenzee...
Rivierkreeft wordt op grote schaal gekweekt. Wilde is nergens nog in de handel. In de UK zijn de inheemse rivierkreeftjes al op meer dan de helft van het grondgebied verdrongen door de grotere, agressievere Noordamerikaanse rivierkreeft. Op het continent nog niet, voor zover ik weet.
chef-dave schreef:zeer leuke dicussie, want het is net daarom dat ik jaren geleden mijn leuze op mijn site en hier plaatste. "Het gras is steeds groener op een ander, enkel meestal kunstgras"
Het gras is altijd groener bij de buren!
Soms kun je niet ver genoeg reiken.
Wanneer je zo ver bent dat je vast komt te zitten, onthoud dan 1 ding: