rendier!
rendier!
het seizoen voor rendier is hier in ijsland al een tijdje bezig en moet zeggen dat ik zeer onder de indruk van het vlees en de smaak!
wat zijn jullie ervaringen me rendier? en hebben jullie nog interesante methodes met de bereiding?
wat zijn jullie ervaringen me rendier? en hebben jullie nog interesante methodes met de bereiding?
Re: rendier!
Nee. vertel. Hoe is het anders dan hert? Textuur, smaak etc.
Ik heb wel eens rudolphkoekjes op....
Ik heb wel eens rudolphkoekjes op....
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Eens een aflevering gezien van heston blumenthal die volgens mij ijs maakte van rendieren melk..of dat toen gelukt was, weet ik niet meer, maar dat zal wel 
Ik heb het zelf ook nog nooit gehad, ben benieuwd naar de smaak! Is het vlees vet ? aangezezien het daar koud is of juist mager?

Ik heb het zelf ook nog nooit gehad, ben benieuwd naar de smaak! Is het vlees vet ? aangezezien het daar koud is of juist mager?
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
ik vind t een beetje een zwaardere smaak dan hert hebben. het is ook heel donker vlees en voor het beste deel (zoals de medaillons en lende enzo) betaal je ongeveer 70 euro de kilo vuil.
maar we hadden het gisteren gerookt (normaal bakken we het rose) maar tis best een stevige structuur maar als je het carpaccio snijd is het echt heel lekker.
maar heb er nog nooit eerder meegewerkt, omdat het nogal moeilijk is om aan het vlees te komen aangezien het schieten ervan omgerekend 1200 euro kost per rendier en er in ijsland maar een paar vergunningen per jaar worden uitgegeven.
geloof ook wel dat dat ijs van heston goed gelukt is, aangezien hij geen amateur is he;)
maar we hadden het gisteren gerookt (normaal bakken we het rose) maar tis best een stevige structuur maar als je het carpaccio snijd is het echt heel lekker.
maar heb er nog nooit eerder meegewerkt, omdat het nogal moeilijk is om aan het vlees te komen aangezien het schieten ervan omgerekend 1200 euro kost per rendier en er in ijsland maar een paar vergunningen per jaar worden uitgegeven.
geloof ook wel dat dat ijs van heston goed gelukt is, aangezien hij geen amateur is he;)
Nee een amateur is het zeker niet, waarschijnlijk heb je het filmpje niet gezien, want niet alles lukt of is te eten.
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
Ik heb het een paar jaar geleden gegeten op de Slowfood beurs in Turijn.
Echt geweldig!! botermals en heel smakelijk maar niet overdreven sterk.
ik vroeg me na jou bericht af of mijn smaakpupillen en waarneming niet klopte en ben ik naar mijn chef de roti gegaan en die vertelde me het volgende:Pinxo schreef:Ik heb het een paar jaar geleden gegeten op de Slowfood beurs in Turijn.
allereerst ligt het aan hoe je het bereid (duh), maar ook waar het vandaan komt! in groenland is de rendier minder van smaak als in ijsland volgens hem. dat heeft te maken met de populatie. die is in ijsland veel groter waardoor ze minder te eten hebben vergeleken met die uit ijsland.
daarnaast ligt het er ook aan waar ze leven op het land. als ze dicht bij de zee leven hebben ze ander gras dan in de bergen. hier eten ze in de bergen 'faflagras' ook wel berggras vertaalt, dat smaakt heel sterk en heel bitter.
die rotiseur gaat vaak in de zomer dat gras eten gewoon rauw, maar we koken het gras (gedroogd) in het restaurant in melk en laten het uitlekken om vervolgens te frituren, heel smaakvol!
-
Zelf werk ik vooral in de late herfst en winter met rendier.
Lekker vlees. Bereid het vooral bijna klassiek noors klaar , dus gebruikmakend van bessen- en paddestoelen die hier voorkomen, veel room, en weinig gespeel. De haas wordt graag gegeten, maar ook het de stoofpot van de bout & schouder, vooral in combinatie met bacon en lokale droge worst. De biefstuk gebruik ik niet, drogig. En wordt in de supermarkten hier verkocht als een soort van wokbiefstuk of hoe dat ook mag heten.
Zelf vind ik carpaccio van de haas erg lekker en eet dat thuis. Ook is het erg smakelijk in japanse gerechten.
Bij deze ook de prijzen van mijn leverancier
1573 Reinsdyr ytrefilet 270,00 de haas ca. € 30,--
1816 Reinsdyr finnbiff 160,00 biefstuk ca. € 18,--
3982 Reinsdyr surra bogsteik 150,00 schouder ca. € 17,--
3991 Reinsdyr surra lårsteik 182,00 bout ca. € 20,--
Jullie daar in IJsland hebben wel erg dure rendier, zelfs nadat.....
Lekker vlees. Bereid het vooral bijna klassiek noors klaar , dus gebruikmakend van bessen- en paddestoelen die hier voorkomen, veel room, en weinig gespeel. De haas wordt graag gegeten, maar ook het de stoofpot van de bout & schouder, vooral in combinatie met bacon en lokale droge worst. De biefstuk gebruik ik niet, drogig. En wordt in de supermarkten hier verkocht als een soort van wokbiefstuk of hoe dat ook mag heten.
Zelf vind ik carpaccio van de haas erg lekker en eet dat thuis. Ook is het erg smakelijk in japanse gerechten.
Bij deze ook de prijzen van mijn leverancier
1573 Reinsdyr ytrefilet 270,00 de haas ca. € 30,--
1816 Reinsdyr finnbiff 160,00 biefstuk ca. € 18,--
3982 Reinsdyr surra bogsteik 150,00 schouder ca. € 17,--
3991 Reinsdyr surra lårsteik 182,00 bout ca. € 20,--
Jullie daar in IJsland hebben wel erg dure rendier, zelfs nadat.....
het is hier idd heel duur als ik t vergelijk met jou prijzen. maar je moet hier ook per rendier die je geschoten hebt vet betalen dus worden er ook niet veel geschoten. rendier kan je hier moeilijk krijgen in de winkel.
en na die crisis hier zijn alle prijzen de lucht in geschoten. betaal net zoveel euro's voor 1 brood hier maar in kronen is t verdubbeld.
en na die crisis hier zijn alle prijzen de lucht in geschoten. betaal net zoveel euro's voor 1 brood hier maar in kronen is t verdubbeld.
kan je wat foto's maken van dat vlees???
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
-
Dat zal ik doen de volgende keer dat ik bestel.
Nu zitten we al sinds 13 november, grrrr, midden in het kerstseizoen. Noren zijn nogal traditioneel ingesteld en dat betekend dat ik nu als sinds de 13e alleen maar klaarmaak julebord = kerstbuffet. Bestaande uit rode kool, zuurkool, worst, spek met zwoerd uit de oven, gestoomde uitgezouten en uitgeweekt van oorsprong gezouten en gedroogde 9 maands lamsribben, aardappels, tyttebær = noorse bes, mosterd, bruine saus en vet. Ik kan het niet meer luchten of zien. Als afwisseling maak ik nog af en toe de andere noorse specialiteit, lutefisk. Dit is gedroogde stokvis die lange tijd geweekt wordt in loogzuur. Daarna water je de vis weer uit. Vervolgens zout je hem dubbel, laat hem 2 uur staan, giet het uitgelopen water eraf en daarna kook of stoof je hem. Deze vis is geheel als gelatine, glibbert overal heen en heeft een geur waar je of van gaat watertanden of precies het tegenovergestelde. Het geheel wordt geserveerd met grove mosterd, uitgebakken spek, groene erwtenprut en aardappel. Vooral deze vis vind ik een fenomeen, vind het niet echt lekker, maar is wonderlijk. Helaas valt er niet te experimenteren met dit eten omdat de noor het precies zo wil hebben zoals het al eeuwen geserveerd wordt.
In januari zal er weinig gewerkt worden. De keuken wordt verbouwd en de Noor is zo vet geworden en heeft zulke katers gehad dat het niet meer gaat, uit eten gaan dan. Dus in februari kan ik weer wat meer mijn eigen gang gaan.
Zal proberen, als er tijd is en ik het me herinner, wat foto's maken van typische Noorse specialiteiten en ingredienten.
Hoop dat jullie Kerstmenu's wat meer creatieve ruimte bieden
Nu zitten we al sinds 13 november, grrrr, midden in het kerstseizoen. Noren zijn nogal traditioneel ingesteld en dat betekend dat ik nu als sinds de 13e alleen maar klaarmaak julebord = kerstbuffet. Bestaande uit rode kool, zuurkool, worst, spek met zwoerd uit de oven, gestoomde uitgezouten en uitgeweekt van oorsprong gezouten en gedroogde 9 maands lamsribben, aardappels, tyttebær = noorse bes, mosterd, bruine saus en vet. Ik kan het niet meer luchten of zien. Als afwisseling maak ik nog af en toe de andere noorse specialiteit, lutefisk. Dit is gedroogde stokvis die lange tijd geweekt wordt in loogzuur. Daarna water je de vis weer uit. Vervolgens zout je hem dubbel, laat hem 2 uur staan, giet het uitgelopen water eraf en daarna kook of stoof je hem. Deze vis is geheel als gelatine, glibbert overal heen en heeft een geur waar je of van gaat watertanden of precies het tegenovergestelde. Het geheel wordt geserveerd met grove mosterd, uitgebakken spek, groene erwtenprut en aardappel. Vooral deze vis vind ik een fenomeen, vind het niet echt lekker, maar is wonderlijk. Helaas valt er niet te experimenteren met dit eten omdat de noor het precies zo wil hebben zoals het al eeuwen geserveerd wordt.
In januari zal er weinig gewerkt worden. De keuken wordt verbouwd en de Noor is zo vet geworden en heeft zulke katers gehad dat het niet meer gaat, uit eten gaan dan. Dus in februari kan ik weer wat meer mijn eigen gang gaan.
Zal proberen, als er tijd is en ik het me herinner, wat foto's maken van typische Noorse specialiteiten en ingredienten.
Hoop dat jullie Kerstmenu's wat meer creatieve ruimte bieden
ik zal ook wat fotos maken. die heb ik voor as dinsdag wel af want dan ben ik terug in nederland. ik kan geen foto maken van het hele rendier want die hebben z al geslacht en gestript omt zo te zeggen.