op de foto is het beesd 2,3 kg.

Hier onder de leeftijd in verhouding met de lengte
0-2 Jaar 0-30 cm
4 Jaar 35-42 cm
6 Jaar 46-51 cm
8 Jaar 55-60 cm
12 Jaar+ 75 cm +
Beste Leo,
Ik wil graag mijn kennis over vis overdragen als dat zo uitkomt, maar ik ben geen frequent gebruiker van internet sites. Het is daarom beter om eventuele gerichte vragen per e-mail naar mij te sturen.
Zeebaars wordt geslachtsrijp op 4-6 jarige leeftijd bij een lengte van 31-35cm (mannetjes) of 35-40cm (vrouwthes). Ze kunnen meer dan 20 jaar oud worden en tot een meter lang.
Vanwege de vrij langzame groei (een kabeljauw van 30-40cm is 2 jaar oud!) kan de soort gemakkelijk overbevist worden, maar door zijn leefwijze in stenige gebieden wordt hij weinig gevangen met gesleepte vistuigen en is tot op heden die dans ontsprongen. Er is in de zuidelijke Noordzee eerder een toename dan een afname in recente jaren. Niettemin, vanuit het oogpunt van duurzame exploiatie zou het verstandig zijn vissen onder de 40cm met rust te laten! (dat geldt natuurlijk niet voor de gekweekte zeebaars uit het Middellandse zeegebied)!
Met vriendelijke groet,
Niels Daan
Ik wil hierbij bevestigen dat er wel degelijk verschil is tussen grote en kleinere zeebaars, die zit in de smaak... omdat grotere zeebaars meer op haring en sardien jaagt, heeft grotere zeebaars meer vet... wat je dus wel merkt in de smaakMaurits schreef:Maaruh, zit er niet meer verschil tussen grote en kleine zeebaars die het verschil in prijs rechtvaardigt? Is de grote niet smaakvoller? Kleine malser? Kan je uit de grote geen mooiere porties snijden, zodat je minder afsnijdsel hebt? En een ecologische argument, is het gebruik van volwassen vissen niet duurzamer?