Zelf gehakt draaien? Hulp gevraagd!

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
kletsbets

Zelf gehakt draaien? Hulp gevraagd!

Bericht door kletsbets »

Ik wil heel graag zelf gehakt gaan draaien, en heb daarvoor een porkert 8 aangeschaft vanmiddag. Ik helemaal blij, trippel trippel naar huis, google in "gehakt draaien" en raak het spoor volledig bijster :?
Ik ben een enthousiaste huisvrouw, ik zou mezelf nog niet eens hobbykok durven noemen,( dit om even mijn niveau aan te geven), maar zit dus nu met een probleem. Wie o wie is er zo aardig mij in te wijden in de geheimen van het gehaktdraaien? Welk vlees moet ik gebruiken?
Ik wil graag kipgehakt maken, maar filets lijken me te droog en te smakeloos?
Welk vlees gebruik ik voor rundgehakt ( ja rundvlees, maar welk deel of soort)?
En varkensgehakt? Daar lees ik ook wel eens iets over bij bijvoorbeeld oosterse recepten, welk varkensvlees?
En lamsgehakt? Gebruik ik daarvoor bijvoorbeeld lamsschouder? Of een ander gedeelte?

Ik hoop zo dat jullie mij iets bij willen brengen, alvast heel hartelijk dank!

Dominique
LWK

Re: Zelf gehakt draaien? Hulp gevraagd!

Bericht door LWK »

ja. Goeie vraag! Wat is nu een top gehakt bal? Wie durft?
Slager

Bericht door Slager »

Belangrijk bij het draaien van gehakt is dat je een goede verhouding vet en vlees hebt. De slager gebruikt hiervoor vaak de afsnijsels (Snippers) die vrijkomen bij het uitbenen van het vlees. Een mooie magere bal gehakt heeft zo'n 10-20% vet. Zelf vind ik een bal met zo'n 30% vet het lekkerst. Je kunt bij de slager gewoon "gehakt vlees" of "snippers" kopen en aangeven hoeveel % vet je erin wilt hebben.

Je kunt ook vragen naar:
Vangvlees (rund: 30-40% vet)
Hals of onderrib (rund 20-30% vet)
Nek z/been (varken 20-30% vet)
Buik z/been z/knars (varken 50% vet)
Dijenvlees (mals vlees met een beetje vet, van ieder soort gevogelte te krijgen)
Nekvlees (lam ca 30% vet)
Schouder z/been (lam ca 40% vet)

In principe kun je van alle soorten vlees gehakt maken, zolang je maar zorgt dat de zenen en botjes eruit zijn. Wel adviseer ik om bij het draaien met een grove plaat malser vlees te gebruiken dan bij het draaien met een fijne plaat. Laat je niet verleiden tot het kopen van duur vlees zoals biefstuk of entrecote voor gehakt, de molen snijdt het vlees in zulke kleine stukjes dat alleen de echte kenner het verschil merkt. Zelfs al zou je het willen gebruiken -voor duitse biefstuk of gehakte biefstuk- bestel dan biefstukpuntjes, scheelt al gauw een paar euro per kilo.
Het vet van lamsvlees heeft een zeer uitgesproken smaak. Wanneer je niet van de typische lamsvlees smaak houdt en een iets neutralere smaak aan je lamsgehakt wilt hebben kun je het vet eraf snijden. Hierdoor wordt je gehakt wel droger, dit kun je oplossen door het lamsvet te vervangen door rundervet. Je hebt dan natuurlijk geen 100% lamsgehakt meer. Je zou ook varkensvet kunnen pakken, dan moet je er wel op letten dat je geen moslim gasten hebt.

Zelf draaien wij ons gehakt van de nek (of hals). Naar gelang de wens van de klant voegen wij vet toe of snijden we vet af. Je zult zelf moeten experimenteren wat je het lekkerst vind.
Voor tartaar of duitse biefstuk gebruiken wij biefstukpunten. Biefstuk punten zijn de punten van de dikke lende die wij overhouden na het op gewicht snijden van biefstuk.

Let erop bij het draaien van gehakt dat de messen van de molen goed scherp zijn en dat er een goede spanning staat tussen de plaat en het mes. Zorg ook dat het vlees goed koud is (0 graden!). Dan snijden de messen het mooier.

op de volgende site vind je alle soorten vlees die in een dier zitten. Aan de hand van de foto's kun je wel zien hoeveel vet er ongeveer in zit.

https://bedrijfsnet.pve.agro.nl/snitten ... s_indx.htm
kletsbets

Bericht door kletsbets »

Slager, hier ben ik dus verschrikkelijk blij mee! Dit ga ik uitprinten en bewaren, heel hartelijk dank hiervoor!! Geweldig dat deze kennis toch zo gedeeld kan worden!

Hartelijke groet,
Dominique
LWK

Bericht door LWK »

top !
Maurits

Bericht door Maurits »

Varkensbuik (30%) met nek (70%) vind ik een lekkere (vette) combi, voor varken dan.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Maurits

Bericht door Maurits »

Rundermerg en sukadelap schijnt ook een lekker combi te zijn, nooit geprobeerd helaas.
kletsbets

Bericht door kletsbets »

Maurits,

Die Varkensbuik en- nek, dan heb je dus puur varkensgehakt?

Rundermerg en sukadelap?? Maar merg, dat is toch dat spul wat in een mergpijpje zit? Hoeveel merg op hoeveel sukadelap?

Ik ben als een spons, zuig alle info op!
Maurits

Bericht door Maurits »

Ja puur varkensgehakt. Lekker voor worst.

Idd het gaat om de merg uit beenderen. Dat is voor het merendeel vet. Ik heb geen idee wat goede verhoudingen zijn, maar sukade is redelijk mager en merg erg vet. Verhouding 8:2 lijk me een eerste poging waard...
kletsbets

Bericht door kletsbets »

Staat genoteerd!

Ik lach me rot, ik heb nog geen bal gedraaid, de doos van mijn Porkert is nog dicht, en nu roepen ze hier thuis al " we gaan toch ook nog wel eens een gewone karbo eten, of roti of rendang?"
Angsthazen.... :lol:
kletsbets

Bericht door kletsbets »

Vandaag ging ik vol goede zin naar de Sligro om kippendijen te gaan kopen, èn natuurlijk een uitbeenmes, want dat had ik nog niet. Hebben ze daar gewoon al kippendijenvlees wat ik alleen nog maar door mijn porkert hoef te draaien! Ik wist niet dat het bestond. Dus vanavond hebben we kipburgers gegeten!
Yvon

Bericht door Yvon »

Slager schreef:Laat je niet verleiden tot het kopen van duur vlees zoals biefstuk of entrecote voor gehakt, de molen snijdt het vlees in zulke kleine stukjes dat alleen de echte kenner het verschil merkt.
Helemaal waar en toch blijft het steeds opduiken in recepten: (steak) tartaar van de beste stukken vlees. En niet bij de minste koks, Jonnie Boer versus roodbont IJsselrund, Denise Mooy en runderibeye etc. Een uitbeender was in shock toen ik van plan was ossenhaas door de vleesmolen te draaien. Eigenwijs toch gedaan en hij had gelijk: doodzonde.
kletsbets

Bericht door kletsbets »

Ok, maar als jij dan filet americain wil maken, wat doe je dan?? Ik wil graag alles weten, dus.....
Yvon

Bericht door Yvon »

Ongeveer zoals de filet americain in dit stukje: http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/gehakt.asp. Schreef dat net nadat ik een gehaktmolen had gekocht. Gebruik hem eerlijk gezegd zelden, wordt weer eens tijd.
kletsbets

Bericht door kletsbets »

Yvon schreef:Ongeveer zoals de filet americain in dit stukje: http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/gehakt.asp. Schreef dat net nadat ik een gehaktmolen had gekocht. Gebruik hem eerlijk gezegd zelden, wordt weer eens tijd.
Ja joh, dat is hartstikke leuk! ga lekker aan de slag en vertel mij alle geheimen....Ik moet wel zeggen dat ik stiekem toch kijk naar een machine, aangezien ik het wel zwaar vond, dat malen. Aan de andere kant ook wel meditatief..Ik lees wel wat jij erover schrijft, maar het gehakt uit de winkel komt toch ook van een machine, en niet van een porkert??
Ik heb nu een berg vlees in huis, het is niet mooi meer, de halver vriezer ligt vol, dus ik moet wel aan de slag!
Plaats reactie