Brabantse restaurants schreeuwen om koks

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
Niels
Forum Chef
Contacteer:

Brabantse restaurants schreeuwen om koks

Bericht door Niels »

De horeca in het zuiden des lands kampt met een 'dramatisch tekort' aan koks. Dat zegt voorzitter Peter Werther van Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Breda. Ook gastheren en -vrouwen zijn niet te vinden. Een rondgang in Brabant toont het nijpende tekort.

In heel Zuidwest-Nederland zijn horecaondernemers op zoek naar koks, meldt BN/De Stem. Het gaat goed met de economie, de Nederlander gaat graag uit eten en het aantal horecazaken groeit.

In alle horecasectoren nam vorig jaar het aantal bedrijven toe. Nederland telt bijna tienduizend fastfoodzaken, bijna elfduizend restaurants en meer dan 2800 hotels. En die hebben allemaal keukenprinsen nodig.

Zelfs bij horecagroothandel ISPC hangt een bord vol oproepjes van ondernemers die op zoek zijn naar zelfstandig werkende koks en chefkoks.

Beperkte kaart
Joop Sweere van Hotel Keyser in Breda gaat volgende week voor veertien dagen over op een beperkte kaart, anders kan zijn chef niet op vakantie. De tweede chef zit twaalf weken thuis met een gebroken voet en vervanging is niet te vinden.

Hotel-restaurant De Gouden Leeuw in Scherpenisse is twee dagen in de week dicht omdat kokend eigenaar Maurice De Coninck een extra kok nodig heeft om zeven dagen per week open te kunnen zijn. ‘Ik zou die service graag bieden, maar het kan niet.’

Volgens een aantal koks zijn de oorzaken de hoge werkdruk en de onregelmatigheid. Het loon is van minder belang. ‘De werktijden zijn behoorlijk belastend’, zegt Bas, sous-chef bij Auberge D'n Haard in Bosschenhoofd. ‘Ik doe dit werk nu twaalf jaar en heb al veel getalenteerde collega's zien stoppen omdat hun relatie in gevaar kwam. Dit werk vergt thuis een bepaald type vrouw, een die er tegen kan dat je nauwelijks thuis bent en op bent als zij slaapt en andersom.’

Pollepel in de wilgen
Heel Nederland zoekt koks, weet Rick Vermeulen, chef-kok bij Samen Eten en Drinken in 's Gravenmoer. ‘Ik kreeg net nog een telefoontje uit Venray. Of ik iemand wist.’ Vermeulen zoekt geen koks, wel een gastheer of -vrouw en die zijn ook al niet te krijgen.

Een maand geleden hing een van de twee koks van 't Voske in Drimmelen zijn pollepel aan de wilgen. Na zeven jaar. Sindsdien staat de eigenaar in de keuken en is het zoeken naar vervanging. ‘Een advertentie zetten heeft geen zin, want daar komen geen reacties op. Dus we proberen het via via’, zegt de vader van de eigenaar, Peter van Eijl, in BN/De Stem. Volgens hem is de bottleneck dat de koks van tegenwoordig meer waarde hechten aan hun vrije tijd. ‘Ze willen niet meer in het weekeinde werken en ze willen vaker vrij zijn’, vat Van Eijl senior het probleem samen.

Joop en Els Sweere van Golden Tulip Hotel Keyser hebben een advertentie geplaatst, maar geen kok reageert. ‘We zijn nu via onze relaties aan het zoeken, ook voor de toekomst’, zegt Els. ‘Vooral in de periode tot september hebben we héél hard een kok nodig. Als die niet komt... ik weet het niet. Iedereen vraagt om koks. Ze worden wel opgeleid, maar waar ze blijven?’

Koksopleiding
Volgens Bas Spekhorst, stagebegeleider en docent op horecavakschool De Rooi Pannen (Breda, Tilburg en Eindhoven) ligt het tekort niet aan de animo voor een koksopleiding. Met name door de stortvloed aan kookprogramma's op tv neemt het aantal aanmeldingen juist toe en start De Rooi Pannen volgend schooljaar met een extra klas koks (totaal 70 tot 75 leerlingen).

Spekhorst meent dat de horecabedrijven meer in roosters moeten werken en meer moeten betalen. ‘Het vak is prachtig, maar erg zwaar en onregelmatig. Mensen willen niet alle avonden werken en ook wel eens vrij zijn in het weekeinde. In de praktijk komen koks er achter dat het traject om tot een goed loon te komen, behoorlijk lang is. Voor velen is dat een reden om een andere baan te zoeken’, zegt hij in BN/De Stem.

Waar al die koks dan zitten? ‘Bij ons’, grapt salesmanager Bastiaan Planje van Koks Online, opgezet om professionele keukenbrigades, bedrijven of particulieren te voorzien van koks. Koks Online werkt met ongeveer vierhonderd freelancers en die zijn volgens Planje 'allemaal ontzettend druk'.

Gejobhopt
Volgens Planje wordt er heel veel gejobhopt in de sector, en is het vooral voor 'het middensegment' lastig om aan koks te komen. De arbeidsvoorwaarden behorend bij een vast dienstverband zijn vaak niet gunstig genoeg, en dat geldt naar zijn mening ook voor de lonen. ‘De werkdruk is hoog en de salariëring laag. Je ziet dus dat veel koks na een jaar naar een andere werkgever vertrekken. Waar de werkdruk hetzelfde is, dat klopt, maar mensen zijn toch op zoek naar geluk.’

Afgelopen zondag vertrok de chef-kok van party- en vergadercentrum Mauritshof in IJzendijke. Hij zat ongeveer zestien jaar in het vak, waarvan de laatste vijf als chef bij Mauritshof. Daar verdiende de 35-jarige netto 1800 euro voor een veertigurige werkweek.

Volgens eigenaar Frank Buysse van Mauritshof is de schaarste aan koks enorm en reageert er nauwelijks iemand op de vacatures. ‘Ik heb tal van voorbeelden van koks die afhaken vanwege de onregelmatige werktijden en het werken in de weekeinden.’ Zijn vrouw zwaait nu tijdelijk de scepter in de keuken van Mauritshof. En zijn voormalige chef-kok werkt vanaf nu in een fabriek.

Bron: http://www.missethoreca.nl
Cees
Contacteer:

Re: Brabantse restaurants schreeuwen om koks (Interessant!)

Bericht door Cees »

FNV: Tekort koks eigen schuld

De FNV Horecabond wijt het personeelstekort in de horeca niet aan het feit dat het economisch goed gaat, zoals Koninklijk Horeca Nederland (KHN) afgelopen weekend meldde, maar aan eigen schuld van de branche.

In een reactie op diverse krantenberichten over een groot tekort aan koks laat FNV weten dat het herhaaldelijk heeft aangedrongen op onvoldoende actie om de uitstroom van geschoolde werknemers te beperken en de instroom van vakbekwaam personeel te bevorderen.

‘KHN wijt dit personeelstekort aan het feit dat het Nederland economisch goed gaat, waardoor mensen meer uit gaan en de horeca daardoor meer klanten te verwerken krijgt. Volgens FNV Horeca snijdt deze redenering geen hout. Het feit dat er nu een tekort is aan gekwalificeerd personeel is grotendeels de schuld van de horecasector zelf’, aldus FNV in een persverklaring.

In De Telegraaf laat KHN-woordvoerder Anthony van der Klis weten dat mensen meer te besteden hebben en vaker uit eten gaan. ‘Er is veel vraag naar kwalitatief goed eten, maar de instroom van nieuwe ambachtelijke goed geschoolde koks blijft al jaren stabiel. Op een gegeven moment ontstaat een tekort’, aldus Van der Klis in De Telegraaf.

De grootste vakbond voor de horeca hoopt dat bij de ‘horeca top’ (een bijeenkomst van vakbonden en werkgeversorganisatie later dit jaar, aangekondigd bij het bepalen van de nieuwe cao) vanuit werkgeversorganisatie, KHN dus, onderkenning komt dat het probleem niet komt door economische groei maar door een ‘berg achterstallig werk’.

Horecaondernemers moeten volgens de FNV meer rekening houden met het feit dat geschoolde koks meer eisen stellen aan hun werkgever. ‘Waar het om gaat is een combinatie van inkomen, arbeidstijden en de balans tussen werk en privé. Uiteraard spelen ook scholing, opleiding en carrièreperspectief een belangrijke rol’, aldus FNV.

maandag 05 mei 2008, Richard Kok

Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
Pinxo

Bericht door Pinxo »

Hier moet ik echt even op reageren:
missethoreca schreef:FNV: Tekort koks eigen schuld
....
In een reactie op diverse krantenberichten over een groot tekort aan koks laat FNV weten dat het herhaaldelijk heeft aangedrongen op onvoldoende actie om de uitstroom van geschoolde werknemers te beperken en de instroom van vakbekwaam personeel te bevorderen.
Dus de FNV heeft aangedrongen op onvoldoende actie?! Lekkere formulering hoor..

‘KHN wijt dit personeelstekort aan het feit dat het Nederland economisch goed gaat, waardoor mensen meer uit gaan en de horeca daardoor meer klanten te verwerken krijgt. Volgens FNV Horeca snijdt deze redenering geen hout. Het feit dat er nu een tekort is aan gekwalificeerd personeel is grotendeels de schuld van de horecasector zelf’, aldus FNV in een persverklaring.
Er wordt echter niet beargumenteerd waar de oorzaak dan wel ligt, alleen dat het de schuld van de sector zelf is. Vreemd argument

In De Telegraaf laat KHN-woordvoerder Anthony van der Klis weten dat mensen meer te besteden hebben en vaker uit eten gaan. ‘Er is veel vraag naar kwalitatief goed eten, maar de instroom van nieuwe ambachtelijke goed geschoolde koks blijft al jaren stabiel. Op een gegeven moment ontstaat een tekort’, aldus Van der Klis in De Telegraaf.
Een zeer logische redenering en ook nog met argumentatie
De grootste vakbond voor de horeca hoopt dat bij de ‘horeca top’ (een bijeenkomst van vakbonden en werkgeversorganisatie later dit jaar, aangekondigd bij het bepalen van de nieuwe cao) vanuit werkgeversorganisatie, KHN dus, onderkenning komt dat het probleem niet komt door economische groei maar door een ‘berg achterstallig werk’.
Ook hier weer geen argumenten, welk achterstallig werk en door wie en wat is de oplossing?

Horecaondernemers moeten volgens de FNV meer rekening houden met het feit dat geschoolde koks meer eisen stellen aan hun werkgever. ‘Waar het om gaat is een combinatie van inkomen, arbeidstijden en de balans tussen werk en privé. Uiteraard spelen ook scholing, opleiding en carrièreperspectief een belangrijke rol’, aldus FNV.
Helemaal waar en wat mij betreft ook terecht. Alleen het spreekt wel alle vorige opmerkingen tegen. Namelijk men gaat er van uit dat er dus wel geschoold personeel is maar impliceert dat er niet voldoende rekening wordt gehouden met de arbeidsvoorwaarden

maandag 05 mei 2008, Richard Kok

Dus een tekort wordt volgens de FNV opgelost door rekening te houden met: "een combinatie van inkomen, arbeidstijden en de balans tussen werk en privé"
Dat de horeca soms bijna slavenarbeid is weet ik maar al te goed, laat de FNV daar eens wat aan trachten te doen!!
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Ik kan zo wat dingen opnoemen om de horeca aantrekkelijker te maken

* 4 daagse werkweek van 9.5 uur per dag totaal 38 uur
* geen split diensten
* meer salaris
* zondag toeslag terug
* om de week een weekend vrij
* keuken tot maximaal 21:30 open bijvoorbeeld
* Een vakbekwame samenwerking tussen bediening, directie , koks etc ( Dus niet schelden, opfokken, stressen)(Begrip voor bijde partijen)
* ccursus omgaan met stress, en daarvoor eventueel aan meebetalen
* cursus om je te ontspannen.
* ondernemers moeten consequent zijn met openings tijden en sluitings tijden.
( dus niet dat gelul, van oh....deze gasten(klanten) zijn 20 minuten later dan onze sluitings tijd, maar ze willen nog wel graag even 3 gangen eten) helaas jammer, ik kan nog wel even een broodje voor u maken en een kroketje ofzo frituren. en thats it!

Gasten staan hoog in het vaandel , trek dat gelijk met uw personeel! En niet alle service voor gasten, maar ook personeel, dat vaak ontzettend hard werkt en waar menig onderneming ( in wat voor segment dan ook) jaloers op zouden zijn!
Laatst gewijzigd door Cees op 05 mei 2008, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

je redenering klopt denk ik wel.

Denk, alleen dat als je eigen baas bent, je wel anders gaat denken dat als werknemer.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Leo schreef:je redenering klopt denk ik wel.

Denk, alleen dat als je eigen baas bent, je wel anders gaat denken dat als werknemer.
Dat is absoluut waar, maar wij zijn geen ondernemer! Tuurlijk moeten we meedenken als ondernemer, en dat moet niemand uit het oog verliezen, mischien zou zelfs de fiscus eens moeten veranderen met aanzien van overuren bijvoorbeeld. Waar ik werk hebben we een 4 daagse werkweek van 38 uur, al met al is dat voor ons prachtig, maar eigenlijk voor de ondernemer ook!

Ik ben obsoluut solidair met een onderneming waar ik werk, en zal alles doen om het tot een sucses te maken, ook als ik daarvoor meerdere uren zou moeten werken af en toe! In tegendeel als ik eens een uurtje of 2 moet overwerken, dan hoort hij/zij daar niks over en schrijf ik het niet eens op! Dat doe ik dan voor de onderneming!

In het extreemste geval heb ik al meegemaakt, dat ik 5 dagen in de week werkte van 12 uur per dag, en dat toen destijds mijn chef ziek was maarliefst een paar maanden lang en dat ik dus 22 dagen onafgebroken heb gewerkt van 12 uur per dag....maar ik kreeg er geen cent meer voor, en er wordt maar vanuit gegaan dat je dat allemaal maar even doet! Schande eigenlijk dat er misbruik wordt gemaakt van dat feit, en dat ze in de gaten hebben dat je makkelijk alles doet om maar maar verder te komen en te leren!
Ook in een ander bedrijf, waar wij 7 dagen per week open waren, had ik al meer dan een jaar geen weekend (ook geen zaterdag) vrij gehad, toen ik toch echt eens een vrij weekend wou hebben voor mijn ouders 25 jarig huwelijk, was dat een enorm groot probleem! En heb ik ervoor moeten knokken om het gedaan te krijgen, met als gevolg dat ik op die dag meer bezig was of alles wel goed ging dan met de feestviering opzich! Er wordt gewoon teveel gebruik gemaakt van onze goedheid en het telkens maar denken aan de ondernemer! In vele gevallen heeft de ondernemer het hartstikke goed, en rijdt in een dikke bmw!
Als dat niet het geval is , dan zou je anders kunnen overwegen!
limo factory
Contacteer:

Bericht door limo factory »

Redenering klopt zeker.

Maar als het allemaal zo makkelijk zou zijn als Cees suggereert .........
Als eigen ondernemer kom je er wel achter dat het niet zo gemakkelijk is allemaal.

Om de week een weekend vrij...... heel mooi en zou het graag mijn medewerkers geven. Maar er moet ook nog een onderneming gerund worden.
En dan moet je aan voldoende bekwaam personeel kunnen komen die dat weekend vrij kunnen opvangen. Dat is het grote probleem.

Het is allemaal iig niet zo makkelijk als het lijkt.

Groeten Erik
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

zou er een soort van forumule zijn?

Hoe groter je restaurant / of hoe kleiner je restaurant. Hoe beter je iets kunt regelen.?
4/5/6/7 dagen geopend. Lunch en Diner etc...
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
limo factory
Contacteer:

In vele gevallen heeft de ondernemer het hardstikke goed en rijd hij in een dikke BMW.......!!!

Dit zijn gewaagde uitspraken.... Mag een ondernemer dan geen geld verdienen.

Een giganties finanacieel risico dat genomen wordt om een onderneming te beginnnen wordt vaak over het hoofd gezien.
Maar als je na jaren hard werken een mooie auto rijdt zou dit uit den boze zijn.....

Kromme wereld eigenlijk de Horeca.
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

limo factory schreef:Redenering klopt zeker.

Maar als het allemaal zo makkelijk zou zijn als Cees suggereert .........
Als eigen ondernemer kom je er wel achter dat het niet zo gemakkelijk is allemaal.

Om de week een weekend vrij...... heel mooi en zou het graag mijn medewerkers geven. Maar er moet ook nog een onderneming gerund worden.
En dan moet je aan voldoende bekwaam personeel kunnen komen die dat weekend vrij kunnen opvangen. Dat is het grote probleem.

Het is allemaal iig niet zo makkelijk als het lijkt.

Groeten Erik
Je hebt ook heus gelijk hoor Erik, ik werk in een keuken van meer dan 12 koks, dus dat ik af en toe een weekend vrij ben is bij ons een makkie, als dat 3 koks zijn wordt dat al heel snel anders.
Ik zal nooit zeggen dat de andere dingen een makkie zijn, maar ik denk wel dat we ernaar kunnen streven!
Absoluut zeker ben ik van het feit , dat er meer gedaan kan worden om het tekort aan koks te doen veranderen. Wat ik hier in het kort opnoemde zijn slechts ideen en sommigen zij al werkelijkheid! Daarom is het belangrijk om met elkaar en werkgevers meer te praten over hoe wij dit prachtige vak instant zouden kunnen houden . Als ik niet al die liefde zou hebben , dan was ik allang weg in een andere sector!
Al was het 1 weekend per maand vrij, dat zou al een grandioose verbetering zijn!
Nogmaals dit zijn dingen die ik opnoemde, en waarvan ik weet dat het een grote rol speelt onder de koks! Dat we niet alles 100 procent kunnen halen is geen schande, maar een begin is er om eens te kijken wat een ondernemer kan doen om zijn personeel te houden en te krijgen.
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

limo factory schreef:In vele gevallen heeft de ondernemer het hardstikke goed en rijd hij in een dikke BMW.......!!!

Dit zijn gewaagde uitspraken.... Mag een ondernemer dan geen geld verdienen.

Een giganties finanacieel risico dat genomen wordt om een onderneming te beginnnen wordt vaak over het hoofd gezien.
Maar als je na jaren hard werken een mooie auto rijdt zou dit uit den boze zijn.....

Kromme wereld eigenlijk de Horeca.
Ach sorry , moet je met een korreltje zout nemen! Het is obsoluut waar dat de ondernemer veel meer risico heeft dan werknemer! Misplaatste regel van mij!
Had ik niet moeten schrijven !
De dingen die ik verder noemde zijn slechts suggesties om het aantrekkelijker te maken voor koks/bedieningsmedewerkers etc.
Al die ideen zijn van mij en en wil niks zeggen over hoe anderen erover denken!
Ik maak me wel zorgen als werknemer (met ondernemers gedachten) hoe we er voor kunnen zorgen dat de tak horeca niet vergaat! Het gaat mij ermeer om dat we er voor moeten zorgen om het aantrekkelijker te maken !
Laatst gewijzigd door Cees op 05 mei 2008, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
limo factory
Contacteer:

Klopt, dan zijn we het uiteindelijk toch met elkaar eens.

Ons mooie vak moeten we toch koesteren. Al zie ik het wel een klein beetje somber in.
Jammer is het als ondernemer zijnde, dat je je bedrijfsformule moet aan passen wegens gebrek aan bekwame mensen, die het leuk vinden om bij jou te werken.

We zullen zien.

Groeten Erik
Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman »

Moeilijke kwesties. Ik begrijp Cees maar ik steun Erik. Ik heb ook mijn eigen hut en werk zelf 80 a 100 uur in de week en dat is ook niet altijd leuk (meestal wel gelukkig). Ik denk dat die niet altijd even goede werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden een beetje inherent zijn aan de bedrijfstak. Je probeert altijd het beste voor je gasten te bereiken, dat is de doelstelling, maar helaas gaat dat weleens ten koste van de werknemer maar ook van de ondernemer. Ik heb geen bmw, maar wel een paar ton geinvesteerd in mijn restaurantje, ik denk niet dat iedereen als hij de kans krijgt dat risico wil lopen. Als de kredietcrisis veroorzaakt dat het hier straks ook wat minder gaat met de economie krijgen wij te maken met teruglopende bezoekersaantallen ect. Ik ben zelf ook voordat ik ondernemer werd 18 jaar in loondienst geweest en heb veel minder prettige dingen meegemaakt, ik probeer mijn personeel die ellende te besparen door ze goed te betalen en een prettige werksfeer te creeeren maar soms ben je afhankelijk van externe factoren.Als we bv een warme zomer krijgen wordt het weer zweten boven de kachel en dan wordt het er niet leuker op.Kortom het zal wel altijd tobben blijven, zowel voor de werknemer als de werkgever. Maar om alles te relativeren: Het blijft het mooiste vak ter wereld.
Veer

Bericht door Veer »

Dat vind ik heel mooi gezegd Cees, goed om te lezen dat er nog ondernemers zijn die het beste met hun personeel voor hebben. Daar heb ik helaas ook minder goede ervaringen mee.
Ik heb nu gelukkig een bedrijf die al veel bovenstaande punten doet, waardoor het voor ons allemaal prettig is om er te werken. Waardoor je steeds een vast team hebt en je dus elkaar aanvoelt, want niemand neemt er zomaar ontslag gelukkig. Dat was in een vorig bedrijf wel anders, daar liep het soms wel eens in de soep omdat er slechte arbeidsomstandigheden waren en er dus steeds mensen ontslag namen etc.
Ondanks de stress en drukte is het toch een mooi vak, en laten we dat maar zo houden :)
lowie

Bericht door lowie »

Er zijn twee belangrijke redenen waarom men geen koks heeft .

1/ De verloning, een bouwvakker verdiend een pak meer centen toch 40 percent meer in alle categorieen, en geeft altijd zeer geregelde uren

2/ het weekend werk is voor deze generatie zeer moeilijk, en de service coupé is iets uit den tijd van Napoleon bij wijze van spreken.

Je merkt wel dat in de groot keukens zoals klinieken, scholen enz.. wel voldoende koks zijn !
Maurits

Bericht door Maurits »

Onregelmatige uren blijft volgens mij het grootste probleem (zeker omdat er niet toeijkend voor betaald wordt). Toevallig weet ik dat de Koninklijke Landmacht precies hetzelfde probleem heeft, een militair moet ook onregelmatige diensten draaien én is ook nog eens vaak van huis. Het is blijkbaar toch iets van deze tijd dat mensen vroeg ik hun carriere al regelmaat en zekerheid willen hebben. En bedrijven waar je flink vergoeding krijgt voor onregelmatig uren (zoals Corus), daar hebben mensen geen problemen...Maar ja er wordt al veel geklaagd dat de horeca duur is. Het schijnt zelfs dat daarom bijna niemand meer fooi geeft tegenwoordig, maar dat is een ander onderwerp.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
chef peter

Bericht door chef peter »

Afgelopen maand plaatste ik 2 personeels advertenties, deze werden redelijk snel ingevuld.
Ik kreeg alleen enkele vreemde reacties via het forum, dat de salarissen een beetje vreemd waren, te hoog voor iemand tussen de 19 en 25, dit was ongeveer 2100-2200 euro netto.
En en een rond de 1700-1800 netto.
Ik kan jullie mededelen dat beide koks maandelijks met rond de 2700 euro netto weg lopen incl. overuurtjes, excl. onkosten vergoeding, iemand die dat te veel vind is mede schuldig aan het feit dat er nu een tekort is ontstaan op de markt.
Ik heb beide koks zelf benaderd bij een restaurant groep, waren beide chef van klein stads restaurant met snel klaar concept, en kregen een salaris van ongeveer 1500 netto, dat is vooruitgang denk ik dan.
De werkgever betaald het graag, geen FNV voor nodig, koks blij, vrouwen thuis blij, en de werkgever kan binnenkort snel wederom uitbreiden.
Webmaster
Contacteer:

Tekort aan koks door slecht personeelsbeleid

Bericht door Webmaster »

Werkgevers moeten rekening houden met eisen personeel.

Restaurants zitten de laatste jaren door de bloeiende economie zo vol, dat de Horeca zit te springen om goed gekwalificeerde koks. Dat meldt werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland in dagblad De Telegraaf. Maar volgens vakbond FNV Horeca heeft de sector door slecht personeelsbeleid zelf schuld aan het tekort aan keukenpersoneel.

Volgens de vakbond doen de horecawerkgevers veel te weinig om de uitstroom van geschoolde werknemers te beperken en de instroom van vakbekwaam personeel te bevorderen. Bovendien worden werknemers in sommige gevallen onderbetaald, zo blijkt uit een rapportage van de Arbeidsinspectie.

Eisen van werknemers
Uit onderzoek van FNV Horeca blijkt dat er genoeg mensen in de branche willen werken, maar dat werknemers wel steeds meer eisen stellen. Dat geldt zeker voor goed geschoolde koks. Volgens de vakbond moeten werkgevers meer rekening houden met de eisen van de werknemers, omdat het tekort aan vakbekwaam personeel anders alleen maar groter wordt.

Werknemers willen volgens de bond een optimale combinatie van inkomen, arbeidstijden en een goede balans tussen werk en privéleven. Verder spelen ook scholing, opleiding en carrièreperspectief een belangrijke rol.

Topoverleg horeca-arbeidsmarkt
Nog dit jaar, gaan vakbonden en de werkgeversorganisatie om de tafel zitten om over de horeca-arbeidsmarkt te overleggen. De afspraak over deze ‘topbijeenkomst’ is bij het afsluiten van de Horeca-CAO (februari 2008) al gemaakt.

Tijdens de top moeten concrete afspraken worden gemaakt over maatregelen voor een beter imago van de bedrijfstak en meer instroom van gemotiveerde nieuwe werknemers.

Bron: http://www.personeelsnet.nl
Kokforum.nl : de website voor koks
Veer

Bericht door Veer »

Ja precies, want in grotere keukens zijn de arbeidsomstandigheden een stuk fijner :)
Marielle
Contacteer:

Bericht door Marielle »

ik vind het allemaal heel lastig en dubbel..

de 'oude'' garde is er over een paar jaar niet meer...Hun zijn het gewent om van die lange dagen te werken en er niets voor terug te krijgen etc.schelden etc
en dat is er in gebleven..iedereen die het echt leuk vind om in de horeca te werken 'pikt' dat nog steeds.
maar ik denk dat er steeds meer jongeren komen die daar geen zin in hebben.
die willen wel geld krijgen waar ze voor werken etc.
Bijvoorbeeld als je kijkt naar een kantoorbaan..die zorgen toch ook niet zelf voor hun pc?
waarom koks voor hun eigen messen? zijn toch allemaal extra kosten.(afgezien van het feit dat het erg leuk is om messen zelf te kopen,maar het gaat om het princiepe)
die gaan na 15 min 'overwerken' meteen klokken.. koks hoor je na 10 uur werken nog steeds niet klagen

en aangezien de 'oude' garde met paar jaar uitgekookt is en de nieuwe garde er aan komt..denk ik dat daarom mensen dat niet allemaal meer willen.
Tijden zijn veranderd...alleen horeca misschien iets minder.

ik zelf vind het ook niet zo een probleem allemaal...maar eigenlijk is t ook weer krom dat het maar gepikt word. daarom zeg ik...
het is erg dubbel allemaal... :?
Cees Timmerman
Contacteer:

Misschien wordt het in de toekomst wel onmogelijk om een restaurant te drijven op bovengemiddeld niveau. Het blijft toch handwerk, dus arbeidsintensief. Als aankomende, jonge koks een relevant salaris willen hebben (terecht overigens) en de voedselprijzen (vooral die) en exploitatiekosten zo blijven stijgen zal dat verdisconteerd moeten worden in de menuprijzen. Nu ziet het overgrote deel van het publiek horecaondernemers al als oplichters die snel hun zakken willen vullen en wordt er geen fooi meer gegeven omdat men alles te duur vindt. Misschien moet men bewust gemaakt worden van het feit dat er een groot verschil is tussen ambachtelijk koken met dagverse produkten en het opwarmen van fabrieksspul uit de magnetron.
Een mooie handgemaakte stoel van een meubelmaker is een stuk duurder dan model orebro (of zo iets) van het geel-blauwe woonwarenhuis.
Ik heb nog steeds geen bmw (maar wel een ferrari :D )
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Cees Timmerman schreef: Ik heb nog steeds geen bmw (maar wel een ferrari :D )
Jajajajajajaja :P
chef peter

limo factory schreef:Klopt, dan zijn we het uiteindelijk toch met elkaar eens.

Ons mooie vak moeten we toch koesteren. Al zie ik het wel een klein beetje somber in.
Jammer is het als ondernemer zijnde, dat je je bedrijfsformule moet aan passen wegens gebrek aan bekwame mensen, die het leuk vinden om bij jou te werken.

We zullen zien.

Groeten Erik
IK denk dat het heel erg goed is, dat als je formule niet werkt, je deze aanpast, immers het is dan een formule die niet werkt.
Of dit nu komt omdat je niet aan personeel kunt komen, of niet aan gasten, maakt niets uit, dit had de ondernemer vooraf moeten bedenken en menemen in zijn plan.
Je kunt er ook voor kiezen om je personeel goed te betalen, en dat is niet volgens de CAO horeca.
Het gebeurt in elke bedrijfstak dat mensen die een belangrijke rol binnen het bedrijf spelen, beter betaald worden dan anderen.
Doe je hier niet aan mee, is je plan tegenwoordig kansloos op lange termijn.
Er is natuurlijk een uitzondering, van die bedrijven waar elke kok (als hij een goed vakman wil worden, het top segment) de basis moet leren, deze hebben het nu nog een stukje makkelijker, maar ik denk dat ook hier een verandering gaat komen als je kijkt naar de aanwas van nieuwe koks.
32 urige werkweek is denk ik waar toekomst in zit voor de horeca, hogere salarissen, en de aanmeldingen voor een opleiding zullen het wat drukker krijgen.
Ondernemer betaal je onmisbaar personeel een marktprijs of sterf samen met je kansloze onderneming.
Natuurlijk zullen veel ondernemers het hier niet mee eens zijn, althans ze zullen het tegenspreken :D .
Cees Timmerman
Contacteer:

Wijze woorden Erik, de meeste ondernemers (ik schat 90%) zullen het inderdaad met je oneens zijn maar deze niet.
Als je goed voor je personeel zorgt (qua salaris en werkomstandigheden) krijg je er automatisch loyaliteit voor terug
(inzet, flexibiliteit, betrokkenheid bij het bedrijf)Dat maakt het voor alle partijen leuker.
limo factory
Contacteer:

ik weet nu trouwens wel waar alle koks zijn, die werken allemaal bij chef peter.....ook eigen ondernemer zeker.......
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

de discussie is redelijk heftig, ook butien het forum.

Ik denk dat het verschil ook afhangt, van in welk bedrijf je werkt.
Wel niveau, je doelstelling etc.

Neemt niet weg, dat een bedrijf het personeel fatsoenlijk moet behandelen.
Je goede naam opbouwen duurt jaren, maar door kritiek afbouwen gaat veel sneller.
www.koksforum.nl
Cees Timmerman
Contacteer:

Feit blijft dat als salarissen en werkomstandigheden moeten worden verbeterd de prijzen van een restaurant opgetrokken moeten worden. Maar er wordt al zoveel gezeurd dat horecabazen zakkenvullers zijn. Over het algemeen hebben mensen geen idee wat er allemaal voor komt kijken om een mooi ambachtelijk produkt neer te zetten in een passende ambiance.
Is ons Nederlandse volkje niet te krenterig en calvinistisch om meer centjes uit te geven aan een avondje uit eten?
En Peter, een 32urige werkweek?? Dan hoef ik vaak maar twee dagen in de week te werken, da's mooi.
sandernooij

Bericht door sandernooij »

Het is grappig dat wij in het hotel - in Praag dus - op dit moment precies dezelfde discussie hebben. Ik verdien nu netto zon 800 euro per maand voor typische horeca uren, 12 uur per dag is dus geen uitzondering. Ook voor tsjechie is dat een matig loon en we merken dat het erg moeilijk is koks aan te trekken ook al zijn we het enige sterren restaurant in de regio. Ikzelf heb er niet zo heel veel problemen mee omdat het voor mij de perfecte leerschool is - we krijgen hele varkentjes, lameren, vissen etc. binnen, ik kan de pattisserie leren en al van dat mee. Maar het is zeker een probleem zeker omdat de mensen hier makkelijk 150 euri per couvert uitgeven. In het geval van four seasons waar ik werk gaat het verhaal van de zakkenvullende ondernemer dus zeker op.

In Nederland echter werkte ik onder zeer prettige omstandigheden over mijn baas daar dus niets te klagen.
lowie

Bericht door lowie »

Ik wil het nog eens over loon hebben !

Een meestergast in den bouw dus zoals een kok die met twee of drie personeels leden werkt die verdiend in Belgie op 1/1/2008 bruto wedde per uur in het partair comité bouw 179- 12,4 euro per uur of een bruto maandloon van 2876 euro ik denk dat veel koks daar enkel kan van dromen en dit is voor een 38 uren week taak en daar is nog geen enkel overuur in begrepen en ook geen vergoeding van zondag of zaterdag werk !!

Zaterdag werk + 50%
Zondag werk + 100% erbij !!

waar zijn ze in Godsnaam in den horeca mee bezig ??
Laatst gewijzigd door lowie op 14 mei 2008, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Niels »

Reputatie lokt horeca-personeel

Niet alle horecabedrijven hebben problemen met het werven van vakbekwaam personeel.

De mate waarin jouw bedrijf aantrekkelijk is voor mensen om te werken, wordt met name bepaald de reputatie van het bedrijf.
Reputatie niet uitsluitend in de zin van de kwaliteit van het te leveren product of de te leveren dienst, maar ook als fijne werkplek voor het personeel. Een goede reputatie kweek je niet door personeel continue af te beulen en te betalen naar de basisgrenzen welke in de CAO staan voorgeschreven.

Nadruk op een goed personeelsbeleid is op dit moment voor bedrijven zeker aan te bevelen met het oog op de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Deze krapte wordt nog verstrekt indien mensen door een slechte ervaring hun (horeca)vak de rug toekeren.

In de 24 jaar dat ik eigenaar ben van Hotel De Draak in Bergen op Zoom, heb ik nagenoeg geen problemen gehad om aan vakbekwaam personeel te komen. Hier moet uiteraard wel iets voor worden gedaan.

Je moet je personeel goed opleiden en inwerken. Belangrijk is ook om er voor te zorgen dat je personeel voldoende tijd heeft om een sociaal leven op te bouwen, wat in de horeca vaak een probleem is (als andere mensen uitgaan, moet je personeel werken).

De salariëring moet in verhouding staan met de verantwoordelijkheden die de medewerkers dragen binnen de organisatie, de uren die zij werken en de vakbekwaamheid die de medewerkers binnen de organisatie ten toon spreiden. Een periodieke beoordeling (functioneringsgesprekken) is erg belangrijk voor het eventueel bijsturen van het personeel.

Heb je eenmaal goede en enthousiaste mensen om je heen (werken in de horeca is nu eenmaal populair, vooral bij jongeren en studenten om wat bij te verdienen), dan is het een kwestie van je mensen met respect behandelen, ze hun eigen verantwoordelijkheid geven en de mogelijkheid bieden zich verder in hun vak te (laten) bekwamen. Dit kan op kosten van het bedrijf, indien de opleiding relevant is voor de functie.

Buiten een goede salariëring zijn er nog andere manieren om je blijk van waardering gestalte te geven. Enkele voorbeelden zijn extra pensioenrechten, afzien van de wachtdag bij ziekte, fiets van het bedrijf of een reële reiskostenvergoeding. Collega-ondernemers die nu denken dat ik een baard en een mijter heb, vergissen zich.

Ook met kleine dingen kun je het personeel motiveren. Een schouderklopje op zijn tijd, eens een keer uit eten gaan bij een collega-restauranthouder kan ook zeer motiverend werken en kan een goede band en verstandhouding scheppen danwel versterken.

Laat ze zelf hun dienstroosters invullen in overleg met elkaar, ik heb nog nooit misbruik van deze vrijheid geconstateerd. Binnen De Draak is het personeelsverloop erg laag. Een groot aantal van mijn medewerkers is al langer dan 15 jaar in dienst. Ook dit is een voordeel van een goed personeelsbeleid. Een ander voordeel van goed gemotiveerd personeel is een laag verzuim door ziekte en een grotere werklust.

Naar mijn mening zullen bedrijven met een slecht personeelsbeleid zichzelf in de voet schieten. Zij krijgen een slechte reputatie waar het beschikbare personeel zeker niet zal gaan solliciteren indien een vacature ontstaat. Integendeel, zij geven de bedrijfstak een slechte naam waardoor jonge medewerkers worden afgeschrokken om verder te gaan in het horecavak volgens mij een van de mooiste beroepen ; werken met mensen voor mensen!!!

Toen ik las dat een chef -kok van 35 jaar met 1800 euro netto in de maand werd afgescheept, zat ik me plaatsvervangend dood te schamen.Dit moest me echt van het hart, ik vind dit vak te mooi om het imago ervan door anderen naar de bliksem geholpen te zien worden .

Frans Hazen is directeur-eigenaar van Hotel De Draak in bergen op Zoom. Hazen is daarnaast voorzitter van de Sector Hotels Koninklijk Horeca Nederland.

Bron: DeStem, 9 mei 2008 & Horeca.nl
Eddy

Bericht door Eddy »

Jongens laten we ons niet gek maken. een echt tekort is er niet, maar ga eens kijken of een andere indeling niet efficienter kan gaan werken; mijn insziens moeten we "een goede kok" een dag taak geven. laat hem of haar eem m.e.p. klaar zetten voor de avond ( het allerbeste is met eensous vide kooktechniek) en laat des avonds de handjes wapperen door mensen die willen werken( dit hoeven noet perse grote koks te zijn) In de weekenden kan dit ook, dan heeft een goede chef een dag taak en is in de weekenden gewoon vrij. ga daar maat eens aan staan. Wij werken al ongeveer twee jaar met dit systeem en ik moet zeggen het gaat gewoon goed. Daar wij een best druk restaurant hebben moeten wij er wel een kok bij hebben. dus weer een voor een 38 uur per week en jawel minimaal een dag in het weekend vrij en de gewone doordeweelse dagen worden dag gedeeld door twee.
bij vragen mail me maar
groetjes Eddy
Kokki San

Bericht door Kokki San »

Voor alle koks die wat te klagen hebben heb ik een gouden tip: begin lekker voor jezelf!!! Of een eigen toko of als freelance (zoals ik).

Ik werk nu 2,5 jaar als zzp'er en dat bevalt prima. Ik bepaal zelf mn uren, tijden en opdrachtgevers en we hebben 1 groot voordeel: er is werk zat.

Ik werk veel op het strand bij diverse strandtenten, want daar is de nood ook heel hoog en zijn ze eerder bereid aan je salariseisen te voldoen. Ik heb nu een bedrijf waar ik regelmatig sta waar ik 60 euro (bruto) per uur verdien. En dan zo'n 10 uur per dag. En ze betalen het LACHEND. Tsja, als je ziet wat er binnenkomt.....haha, begrijp ik dat wel.

En als een opdracht uitloopt....graag. Ik factureer ieder uurtje. Wel krijg je alles bruto binnen, dus hou het apart voor vriend de fiscus anders heb je aan het eind van het jaar een groot probleem.

Hard werken wordt zo leuk, want je weet dat je aan het eind van de rit een zak geld overhoudt en ondernemers zijn vaak blij met je want je helpt ze wel uit de sh*t.

Het enige wat je moet doen is een kvk-tje aanvragen en een goede boekhouder zoeken en klaar ben je.

Echt, denk er eens over na. Bovendien zijn er bureaus die bemiddelen in werk als je bang bent dat je niet genoeg mensen kent.
Koken is de mooiste passie die er is....daarna toch wel vrouwen ja.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

Ik heb zelf wel eens voor Cuisine Detachee gewerkt. Kwam je ook veel van die zelfstandigen tegen.
Idd 60 euro wordt makkelijk betaald. (wat gaat er dan nog van af? :?: )

Hoe werkt de belasting?
Wat kost de kvk?
Hoe ben je verzekerd?
www.koksforum.nl
Kokki San

Bericht door Kokki San »

Een kvk kost +- 70 euro. Verzekeren moet je zelf, ik zit bij Delta Lloyd en heb een arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheids verzekering, die me 220 euro per maand kost. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Als ik een nagel breek krijg ik geld (bwvs). Verder moet je grofweg rekening houden met 1/3 belasting. Dus van die 60 eu per uur hou je 40 over. Nog netjes toch? Ik ben ook eens benaderd door Cuisine detache. Die rekenen 30 a 40 euro bemiddelingskosten per dag. Plus dat ze veel ram -en beuk opdrachten hebben (lees: mep-cateringwerk) Niet echt boeiend dus. Verder kost mijn boekhouder mij helemaal niks, want dat is buurman. Ik kook voor hem op commando, haha. Handig toch?

Handig is ook dat je voortaan je Kai-shuns, globals en porsche messen kunt aftrekken van de belasting, want die heb je nodig toch? :lol:
Koken is de mooiste passie die er is....daarna toch wel vrouwen ja.
Emiel

Bericht door Emiel »

lowie schreef:Ik wil het nog eens over loon hebben !

Een meestergast in den bouw dus zoals een kok die met twee of drie personeels leden werkt die verdiend in Belgie op 1/1/2008 bruto wedde per uur in het partair comité bouw 17, 124 euro per uur of een bruto maandloon van 2876 euro ik denk dat veel koks daar enkel kan van dromen en dit is voor een 38 uren week taak en daar is nog geen enkel overuur in begrepen en ook geen vergoeding van zondag of zaterdag werk !!

Zaterdag werk + 50%

Betaal ik nog is 200 euro aan benzine in de maand en kan ik nog is een mooi bedrag afdokken aan de belastingen ook nog... Ik ben nu 26, sta vanaf de week voor ik 15 werd elk weekend in de keuken. Mijn ouders zijn allebei geen zelfstandigen. HOE KAN IK IN GODSNAAM EEN ZAAK OPEN DOEN ZONDER ZELF MIJN PERSONEEL IN HET ZAK TE ZETTEN? Schandalig is het, als ik mijn personeel wil vergoeden en behandelen zoals ik het zelf zou willen lijkt mij dit een onmogelijke opdracht. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
chef peter

Kokki San schreef:Een kvk kost +- 70 euro. Verzekeren moet je zelf, ik zit bij Delta Lloyd en heb een arbeidsongeschiktheid en aansprakelijkheids verzekering, die me 220 euro per maand kost. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Als ik een nagel breek krijg ik geld (bwvs). Verder moet je grofweg rekening houden met 1/3 belasting. Dus van die 60 eu per uur hou je 40 over. Nog netjes toch? Ik ben ook eens benaderd door Cuisine detache. Die rekenen 30 a 40 euro bemiddelingskosten per dag. Plus dat ze veel ram -en beuk opdrachten hebben (lees: mep-cateringwerk) Niet echt boeiend dus. Verder kost mijn boekhouder mij helemaal niks, want dat is buurman. Ik kook voor hem op commando, haha. Handig toch?

Handig is ook dat je voortaan je Kai-shuns, globals en porsche messen kunt aftrekken van de belasting, want die heb je nodig toch? :lol:
je vergeet de pensioen opbouw, je moet natuurlijk op je 60e nog wel wat kunnen doen, ook het ondernemers risico ligt nu bij jou, en dat kopen ze graag .
Het blijft een leuke manier van geld verdienen, en zou ook mijn voorkeur hebben als ik de komende jaren zou blijven koken.
Het is echter niet voor iedereen weg gelegd, je moet wat dissipline hebben.
chef peter

limo factory schreef:ik weet nu trouwens wel waar alle koks zijn, die werken allemaal bij chef peter.....ook eigen ondernemer zeker.......
Nee, ex ondernemer, en niet alle koks werken voor mij, sterker, niet een gelukkig.
lesley

Bericht door lesley »

hogere salarissen voor het personeel! waar moet dat vandaan komen. juist van de besteding van de gasten en die klagen al dat het zo duur wordt in de horeca. en de drie en half procent dit jaar! is dat geen verhoging van het salaris
Pinxo

Bericht door Pinxo »

Dat het echt een probleem is hoor ik hier om mij heen nog elke dag hoor! er staan hier en daar al maanden vacatures open maar er komt gewoon geen hond om.
Het probleem ligt vooral aan de koude kant/hulpkok.
Iedereen wil tegenwoordig niveau 4 en iedereen wil meteen zelfstandig werkend zijn. niveau 3 stroomt door naar 4 en er blijft geen hulpkok meer over :?

Het is echt een probleem aan het worden hier in het zuiden!
chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave »

Cees schreef:

In het extreemste geval heb ik al meegemaakt, dat ik 5 dagen in de week werkte van 12 uur per dag, en dat toen destijds mijn chef ziek was maarliefst een paar maanden lang en dat ik dus 22 dagen onafgebroken heb gewerkt van 12 uur per dag....maar ik kreeg er geen cent meer voor, en er wordt maar vanuit gegaan dat je dat allemaal maar even doet! !
Heu??? sorry maar dit zijn eigenlijk normale uren bij ons in België! zeker als chef zijnde.
Wij kennen geen 4 dagen week, en wij zitten nog steeds met het zeer ouderwetse verschil tussen arbeiders en bedienden. arbeiders kunnen hun overuren recupereren tijd voor tijd en als chef of executive chef heb je een bediende contract waarin expleciet staat vermeld dat in je basisloon ook alle overuren en andere prestaties zijn inbegrepen (is standard contract!! in België).
Doe je als chef maar 8uren dagje, geloof me, sta je binnen de korste keren op straat zonder baan, dat is de harde werkelijkheid in de Belgische horeca
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

chef-dave schreef:
Cees schreef:

In het extreemste geval heb ik al meegemaakt, dat ik 5 dagen in de week werkte van 12 uur per dag, en dat toen destijds mijn chef ziek was maarliefst een paar maanden lang en dat ik dus 22 dagen onafgebroken heb gewerkt van 12 uur per dag....maar ik kreeg er geen cent meer voor, en er wordt maar vanuit gegaan dat je dat allemaal maar even doet! !
Heu??? sorry maar dit zijn eigenlijk normale uren bij ons in België! zeker als chef zijnde.
Wij kennen geen 4 dagen week, en wij zitten nog steeds met het zeer ouderwetse verschil tussen arbeiders en bedienden. arbeiders kunnen hun overuren recupereren tijd voor tijd en als chef of executive chef heb je een bediende contract waarin expleciet staat vermeld dat in je basisloon ook alle overuren en andere prestaties zijn inbegrepen (is standard contract!! in België).
Doe je als chef maar 8uren dagje, geloof me, sta je binnen de korste keren op straat zonder baan, dat is de harde werkelijkheid in de Belgische horeca
Zou er in Belgie dus ook een hoop moeten veranderen! Trouwens ik zei daar 12 uur per dag, maar het waren er meestal 14 en soms wel 16. Waarschijnlijk krijg je daar in belgie wel een aardig salaris...toen ik die uren draaide was ik leerling en kreeg ik netto 1000 gulden...en tijd voor tijd ...tja die luxe kenden wij daar niet! Overuren bestonden niet om het zo maar te noemen. U kunt wel nagaan, dat dit wel een hele grote reden is waarom er zo weinig koks te krijgen zijn, neem daarbij nog de soms zeer autoritaire/scheldende sfeer bij, en de leerlingen gaan gauw in een andere bedrijfstak werken! Nou is dit niet geschreven over dat ik zielig ben ofzo, neen ik heb het met alle plezier gedaan zelfs!Omdat ik niemand in de steek wou laten Maar een bedankje? never nooit! Met andere woorden word er dus misbruik gemaakt van je goeilijk heid in sommige bedrijven! Maar dit hele verhaal schrijf ik alleen maar op als een belangrijk punt over waardoor en hoe het toch kan dat er steeds minder koks zijn. Dit soort dingen die ik heb opgenoemd, zijn in mijn ogen de boosdoeners wan een te kort aan personeel! Sommigen vinden misschien van niet, maar zouden die dan mischien een beetje slapen, en pas wakker worden als het te laat is? Ik hoop het niet, want daar is het vak gewoon te mooi voor!

Al met al, zal het zelfde probleem zich ook gaan voordoen in belgie....mischien is het zelfs al wel een probleem?
chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave »

Dat is inderdaad al zeer lang een probleem, en ook ik werd serieus uitgebuit, maar ik heb dat steeds getolereerd omdat ik het als investering zag. Ook bij mijn 1ste restaurant waar ik ging werken, ze hadden dan wel michelin ster, maar loon betalen o nee, nu lach ik ermee want het staat natuurlijk wel mooi op mijn cv en ik heb het steeds als leergeld beschouwd maar prettig is anders. Toen ik bij een bepaald groot bekend hotel werkte heb ik de executive chef die ontslaan was vervangen voor 8 maanden!! ik was er 7 dagen op 7 dit om mezelf te bewijzen dat ik het kon, ik moest nog veel leren en nu weet ik beter :lol: de GM heeft dit steeds laten gaan, ik werkte minstens 14 u per dag, maar na 8 maanden kon ik gaan (7 jaar gewerkt!!) De chef van zijn vorig hotel zou komen als chef dus had hij een probleem met mij want 2 chefs kon niet en mij terug niveau lager zetten mag niet. Geen dnak gehad en overuren meer dan 700 heb ik een groot kruis kunnen overmaken (De vakbond, bwaaaa. Heb ik alle documenten gegeven maar tja, zij mogen 1 keer per jaar de banqueting zalen gratis gebruiken voor hun bijeenkomst procederen tegen hun partner konden ze toch niet maken!!!) Uitbuiting en misbruik is dus ook hier bij ons de gewone gang van zaken, maar horeca stelt niets voor bij de politiekers
Laatst gewijzigd door chef-dave op 04 okt 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Emiel schreef:
lowie schreef:Ik wil het nog eens over loon hebben !

Een meestergast in den bouw dus zoals een kok die met twee of drie personeels leden werkt die verdiend in Belgie op 1/1/2008 bruto wedde per uur in het partair comité bouw 17, 124 euro per uur of een bruto maandloon van 2876 euro ik denk dat veel koks daar enkel kan van dromen en dit is voor een 38 uren week taak en daar is nog geen enkel overuur in begrepen en ook geen vergoeding van zondag of zaterdag werk !!

Zaterdag werk + 50%

Betaal ik nog is 200 euro aan benzine in de maand en kan ik nog is een mooi bedrag afdokken aan de belastingen ook nog... Ik ben nu 26, sta vanaf de week voor ik 15 werd elk weekend in de keuken. Mijn ouders zijn allebei geen zelfstandigen. HOE KAN IK IN GODSNAAM EEN ZAAK OPEN DOEN ZONDER ZELF MIJN PERSONEEL IN HET ZAK TE ZETTEN? Schandalig is het, als ik mijn personeel wil vergoeden en behandelen zoals ik het zelf zou willen lijkt mij dit een onmogelijke opdracht. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
In dit geval zou de cao een basis salaris moeten maken per verschillend type horeca bedrijf...ook zou het mischien wat zijn om naar mate de hoogste van de winst er ook meer salaris kan worden uitgekeerd...met een zekerheid van het basis salaris.

Nou weet ik dat er ontzettend veel ondernemers zijn die zelf willen verdienen , maar dat ook gunnen aan hun werknemers! Maar het simpelweg niet kunnen betalen! Daarom vind ik dat de overheid/belastingdienst daar mee rekening moet houden, en minder lasten leggen bij de ondernemer....om het alleen al aantrekkelijker te maken voor de horeca zou je kunnen bereiken als de belasting van drank gelijk word gesteld aan food 6%, hierdoor krijg je meer gasten, en krijg je meer omzet, tevens kun je dan ook je medewerkers meer geven.

Maargoed dat gaat de belastingdienst natuurlijk nooit doen :)
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

chef-dave schreef:Dat is inderdaad al zeer lang een probleem, en ook ik werd serieus uitgebuit, maar ik heb dat steeds getolereerd omdat ik het als investering zag. Ook bij mijn 1ste restaurant waar ik ging werken, ze hadden dan wel michelin ster, maar loon betalen o nee, nu lach ik ermee want het staat natuurlijk wel mooi op mijn cv en ik heb het steeds als leergeld beschouwd maar prettig is anders.
Bij mij precies hetzelfde verhaal! Ook ik zag het als investering, en zo zie ik het nog wel , maar in dit tijdperk zouden ze die overuren wel mogen uitbetalen ...of gewoon tijd voor tijd. Weet zeker dat dit een groot hekel punt is bij nieuwe leerlingen etc...dit pikt men tegenwoordig niet meer...logisch natuurlijk als je kijkt naar de vele arbeids sectoren, die wel gewoon betalen.
chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave »

Cees, belastingen in België zijn anders!! Food is inderdaad meestal 6% maar op restaurant gaan is 21% en niet meer volledig aftrekbaar voor de zakenman vroeger 100% aftrekbaar.
Dave
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

chef-dave schreef:Cees, belastingen in België zijn anders!! Food is inderdaad meestal 6% maar op restaurant gaan is 21% en niet meer volledig aftrekbaar voor de zakenman vroeger 100% aftrekbaar.
En dat zouden dingen moeten zijn die de overheid zo moeten overwegen, om de sector aantrekkelijker te maken.dus belastingen accijns in de horeca verlagen. Maar ja, ik weet wel ik praat hier makkelijk vanachter mijn beeldscherm en toetsenbord :)
chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave »

Cees ik stuur je zodadelijk een mail van de Vlaamse minister president die reactie gaf op mijn vraag hierover.
Dave
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Erg interresant om te lezen dave! Ik heb je een mail terug gestuurd, en als je wilt dan gooien we die er hier ook bij in dit topic...met mischien ook wel jou pdf? Weet niet of dat mag? Laat maar weten!
Jom
Contacteer:

Bericht door Jom »

Ik lees de hele discussie nog eens door en een paar gedachten gaan door mijn hoofd:

- in de horeca komt men moeilijk aan personeel
- dit heeft, onder meer, te maken met de slechte arbeidsomstandigheden.
- de eigenaren zeggen dat zij niet meer kunnen betalen, omdat ze zoveel kwijt zijn aan allerlei andere kostenposten (belasting, inkoop etc.)
- zouden zij meer omzet maken, kon het personeel ook meer verdienen.
- gasten vinden vaak de horeca al duur genoeg en gaan minder uit eten.
- er komen te weinig gasten
- of..... er zijn teveel restaurants.

Zijn er teveel horecagelegenheden per hoofd van de bevolking???
Zouden er 30% minder restaurants zijn, zouden al die tenten het drukker hebben en zouden ze dus beter betalen. Dus probleem dan opgelost!??

Ik absoluut van mening dat een groot aantal eigenaren makkelijk meer kan betalen, maar dat niet wil omdat ze liever alles zelf houden.

Gelukkig hebben wij geen probleem met personeel, maar we betalen ver boven cao en nog veel belangrijker zorgen voor een goede sfeer en persoonlijke aandacht.
En zeker die kleine dingen (een sms 'je als een medewerker jarig is, een spontaan choco-dessert voor de op zoetigheid verzotte meiden van de bediening als ze klaar zijn met werken...) hebben het meeste effect. Tuurlijk, kost af en toe wat tijd en geld, maar geen zorgen over personeel zoeken en kosten van adverteren, selectie en aanname levert dat dubbel en dwars op.

-
De aanhouder wint
chef-dave
Contacteer:

Bericht door chef-dave »

Cees schreef:Erg interresant om te lezen dave! Ik heb je een mail terug gestuurd, en als je wilt dan gooien we die er hier ook bij in dit topic...met mischien ook wel jou pdf? Weet niet of dat mag? Laat maar weten!
Van mij mag dat gerust hoor, denk dat vele onder ons hetzelfde erover denken als wij.alleen even zeggen hoe ik een pdf hier kan opplaatsen. groeten Dave
Dave
Plaats reactie