ik ben toegelaten op Le Cordon Bleu voor een chef de patisserie cursus (alle drie de cursussen van basis tot superior) voor het komende school jaar (September tot Juni).
Maar gisteravond werd ik ineens wakker mid-paniek aanval

IK KAN NIET NAAR PARIJSSS >_<
Mijn grootste redenen zijn:
Iedereen zegt dat Le Cordon Bleu een van de beste koksscholen is... maar ik begin nu heel erg te twijfelen of dat *voor mij* inderdaad zo is.
1. De opleiding kost ±10.000 euro, en daarvoor in de plaats krijg je maar 2 dagen school, waarvan 5-6 uur theorie en 5-6 uur practicum. Ik heb nergens iets gelezen over dingen als het leren van persoonlijke/bedrijfs hygiene/veiligheid in de keuken etc. en kan mij moeilijk voorstellen dat dat in die 5 uurtjes theorie wordt gepropt.
2. Wonen in Parijs is ook niet al te goedkoop en het zal voor mij moeilijk zijn om daar een baan te krijgen aangezien mijn Frans nog niet 100% uitstekend is.
3. Ik twijfel aan de werkervaring die ik via le Cordon Bleu op kan doen, ze zeiden dat ze je wel kunnen helpen met een stage plek zoeken maar alleen als je echt uitblinkt...
Als ik hier nu een eind aan maak, dan ben ik wel 1500 euro kwijt, maar dat kwam uit m'n eigen zak dus het kan me niet zoveel schelen ik bedoel 'sucks for me' (had er allemaal mooi glimmend keuken apparatuur mee kunnen kopen:P) maar dat is het dan ook.
Verder zou ik dan gewoon een banketbakkers opleiding in Nederland kunnen oppikken, het duurt allemaal wat langer, maar volgens mij heb ik daar dan uiteindelijk wat meer aan omdat je veel meer bezig bent in een les omgeving (ipv 2 dagen in de week).
Als ik hiermee doorga, dan verspil ik 10.000 euro van m'n ouders + woon/leef kosten van Parijs (aangezien zij op dit moment alles voor mij betalen via een lening... wat ik geheel terug zal betalen wanneer ik een baan heb maar in de tussentijd moeten zij helemaal zuinig doen etc. etc. voor mij:\).
Daarnaast als ik na bv. 3 maanden zoiets heb van 'dit werkt niet voor mij'... dan ben ik alsnog 10.000 euro kwijt omdat ze niet doen aan 'refunds' (weet even het NL woord niet sorry).
Overdrijf ik het nu allemaal een beetje of zijn mijn gedachten rationeel?
Ik denk dat als ik besluit te kappen met lcb dat het heel moeilijk wordt om aan mijn ouders te vertellen omdat ze juist *zo* trots op me zijn dat ik toegelaten ben en zo'n stap durfde te zetten... dus er zit nu wel een druk op mij om door te gaan... maar doe ik het dan voor hun of voor mezelf? >_<
Opmerkingen? Gedachten?
Kan iemand hier misschien ook uitleggen waarom Le Cordon Bleu zo geweldig is?
Het les geld is nog niet betaald dus ik kan me er nu nog uit trekken... en dat is dus waarom ik dit nu hier post, om ook wat andere meningen te horen voor ik mijn besluit maak.
In elk geval alvast bedankt:)