vacuum verpakte producten
vacuum verpakte producten
ik hoor al zolang van koks dat vacuum verpakte producten langer houdbaar zijn
nu lees ik in de hygiene code haccp dat vacuum producten niet langer houdbaar zijn dan normale verpakte producten
er staat letterlijk
vacumeren is geen techniek om de houdbaarheid van producten te verlengen het beschermt het product hoogstens tegen kruisbesmetting
graag commentaar en of ervaringen hiermee ??????
nu lees ik in de hygiene code haccp dat vacuum producten niet langer houdbaar zijn dan normale verpakte producten
er staat letterlijk
vacumeren is geen techniek om de houdbaarheid van producten te verlengen het beschermt het product hoogstens tegen kruisbesmetting
graag commentaar en of ervaringen hiermee ??????
Re: vacuum verpakte producten
Die vraag houd mij ook al een poos bezig!
Iedereen weet dat vacumeren de houdbaarheid verlengt maar van de regeltjes mag het ineens niet. GRRRRR!!!
Iedereen weet dat vacumeren de houdbaarheid verlengt maar van de regeltjes mag het ineens niet. GRRRRR!!!
Ik weet niet of het alleen maar 'regeltjes' zijn. Het argument vóór vacumeren dat vaak wordt gebruikt is dat oppervlakte bacterieën (op bijv. vlees) door gebrek aan zuurstof zich niet kunnen vermenigvuldigen. Laat nou een van de ergste soorten bacterieën die botulisme veroorzaakt JUIST NIET van zuurstof houden. Die leeft dus gewoon door in een vacuumverpakking. Maar ja hoe groot het gevaar nu is weet ik niet, ik ben geen microbioloog.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Hmm.. tja..
Wie kan er hier iets over vertellen....hoe het echt zit...
leuk onderwerp
Wie kan er hier iets over vertellen....hoe het echt zit...
leuk onderwerp
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Een HACCP voorlichter of een bacterioloog misschien......
ja maar ik vind het er na een paar dagen toch niet meer fris uitzien houdbaar of nietPinxo schreef:Die vraag houd mij ook al een poos bezig!
Iedereen weet dat vacumeren de houdbaarheid verlengt maar van de regeltje
s mag het ineens niet. GRRRRR!!!
Uitgedaagd door Leo om uit te zoeken 'hoe het echt zit' heb ik contact opgenomen met het Bedrijfschap Horeca en Catering, het aanspreekpunt voor de hygiënecode. Ik vertelde de contactpersoon over Gina's quote 'vacumeren is geen techniek om de houdbaarheid van producten te verlengen het beschermt het product hoogstens tegen kruisbesmetting' en het kwam hem niet bekend voor én hij kon het niet vinden in de hygiëncode. Dus toen wees hij mij erop dat de quote wellicht uit een oude hygiënecode kwam. Gina, is jouw codeboek van oktober 2007? Dit is de nieuwste versie.
BTW: voor het schrijven van de hygienecode wordt een bioloog ingehuurd, dus we mogen ervan uitgaan dat het up-to-date is volgens de wetenschap. Maar ja, er is altijd veel discussie in de wetenschap....
BTW: voor het schrijven van de hygienecode wordt een bioloog ingehuurd, dus we mogen ervan uitgaan dat het up-to-date is volgens de wetenschap. Maar ja, er is altijd veel discussie in de wetenschap....
ik heb hier de nieuwe versie van de hygiene code voor de horeca die in 2004 is goedgekeurd door het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport
ik doe in juni examen heb ik nu wel het goede boek?
ik doe in juni examen heb ik nu wel het goede boek?
Ik denk dat het de oude is.....In de nieuwe staat "De ingangsdatum van deze vierde versie van de Hygiënecode is 1 december 2007. Vanaf die datum gebruikt de Voedsel en
Waren Autoriteit deze versie van de code bij de controles van horecaondernemingen.". Hier kan je die vinden http://www.kenniscentrumhoreca.nl/hygie ... fault.aspx
Waren Autoriteit deze versie van de code bij de controles van horecaondernemingen.". Hier kan je die vinden http://www.kenniscentrumhoreca.nl/hygie ... fault.aspx