Wakker dier, alweer
Wakker dier, alweer
Ik kwam toevallig op de site terrecht van wakkerdier.
Zijn ze weer bezig met het "mailen" van restaurantjes..
Wat een onzin zeg, die gasten.
Wat voor antwoord zouden jullie hebben?
http://www.wakkerdier.nl/foiegras/provincie.php?id=7
Voor zuidholland een lijstje, waar je dus wel lekker foi kunt eten!
bron:wakkerdier.nl
Als gast en als maatschappelijk betrokken consument doe ik bij deze persoonlijk een dringend verzoek aan u en uw koks. Namelijk om de uiterst dieronvriendelijke foie gras (ganzen- of eendenleverpâté) van uw menukaart te halen.
Foie gras wordt geproduceerd door ganzen en eenden te dwangvoederen. Via een lange buis in de keel wordt driemaal daags een vette maïspap in de voormaag gepompt. In drie weken tijd ontstaat een zieke lever die is opgezwollen tot tienmaal haar gezonde omvang. Jaarlijks ondergaan 20 miljoen eenden en 5 miljoen ganzen deze marteling. Die heeft angst, pijn en ernstige ademhalingsproblemen tot gevolg. Veel eenden en ganzen raken gewond aan hals en strot en lopen infecties en botbreuken op. Meer dan eens raakt de slokdarm van het dier geperforeerd door de stalen buis. De eend of gans sterft een pijnlijke dood. Bij de slacht blijkt dat 30 tot 70% van de dieren botbreuken, ernstige verwondingen of infecties heeft.
Deze productiemethode is zo dieronvriendelijk dat zij in Nederland bij wet verboden is.
Ik kan me niet voorstellen dat in uw restaurant, waar de kwaliteit hoog in het vaandel staat, foie gras wordt geserveerd. Ik doe daarom een dringend beroep op uw medeleven en maatschappelijke verantwoordelijkheid en vraag u de foie gras van de kaart te halen.
Graag ontvang ik van u op korte termijn een antwoord;
Hoogachtend,
Zijn ze weer bezig met het "mailen" van restaurantjes..
Wat een onzin zeg, die gasten.
Wat voor antwoord zouden jullie hebben?
http://www.wakkerdier.nl/foiegras/provincie.php?id=7
Voor zuidholland een lijstje, waar je dus wel lekker foi kunt eten!
bron:wakkerdier.nl
Als gast en als maatschappelijk betrokken consument doe ik bij deze persoonlijk een dringend verzoek aan u en uw koks. Namelijk om de uiterst dieronvriendelijke foie gras (ganzen- of eendenleverpâté) van uw menukaart te halen.
Foie gras wordt geproduceerd door ganzen en eenden te dwangvoederen. Via een lange buis in de keel wordt driemaal daags een vette maïspap in de voormaag gepompt. In drie weken tijd ontstaat een zieke lever die is opgezwollen tot tienmaal haar gezonde omvang. Jaarlijks ondergaan 20 miljoen eenden en 5 miljoen ganzen deze marteling. Die heeft angst, pijn en ernstige ademhalingsproblemen tot gevolg. Veel eenden en ganzen raken gewond aan hals en strot en lopen infecties en botbreuken op. Meer dan eens raakt de slokdarm van het dier geperforeerd door de stalen buis. De eend of gans sterft een pijnlijke dood. Bij de slacht blijkt dat 30 tot 70% van de dieren botbreuken, ernstige verwondingen of infecties heeft.
Deze productiemethode is zo dieronvriendelijk dat zij in Nederland bij wet verboden is.
Ik kan me niet voorstellen dat in uw restaurant, waar de kwaliteit hoog in het vaandel staat, foie gras wordt geserveerd. Ik doe daarom een dringend beroep op uw medeleven en maatschappelijke verantwoordelijkheid en vraag u de foie gras van de kaart te halen.
Graag ontvang ik van u op korte termijn een antwoord;
Hoogachtend,
is het niet zo dat de ganzen nu op andere manier gemest worden en niet meer vol gestopt worden via een trechter?
had gehoord dat ganzen zoveel eten als wat hun gegeven word(konijnen doen dat ook)
en dat ze dus eigenlijk heel de dag door worden gevoerd en alsnog lekkere levertjes opleveren,maar dan op een diervriendelijke manier.
weet iemand of dit klopt?
en zoizo...die lijst emt restaurants...geeft eigenlijk aan waar er dus lekker eten word verkocht

had gehoord dat ganzen zoveel eten als wat hun gegeven word(konijnen doen dat ook)
en dat ze dus eigenlijk heel de dag door worden gevoerd en alsnog lekkere levertjes opleveren,maar dan op een diervriendelijke manier.
weet iemand of dit klopt?
en zoizo...die lijst emt restaurants...geeft eigenlijk aan waar er dus lekker eten word verkocht
-
Willem-chef
klopt, de moderne manier van "mesten" werkt met een chip die de beestjes ingebracht krijgen, waardoor ze een maximum aan voedsel krijgen uit een automaat. en ze blijven eten totdat ze die hoeveelheid ophebben, en door de chip kunnen ze nooit TE veel eten.
daarbij is niet gezegd of de ouderwetse manier niet meer gebruikt wordt trouwens.
daarbij is niet gezegd of de ouderwetse manier niet meer gebruikt wordt trouwens.
zoiets zou ik terug mailen (alhoewel ik een langere versie klaar heb liggen, het is iedere keer hetzelfde verhaal)Levers van "Nivo Finesse" gebruiken, gezonde ganzen die zelfs in het bos mogen lopen (wel afgebakend) daarna gaan ze de hallen in die op een bepaalde lichtgraad zijn gezet, ganzen denken dat het herfst wordt en de lever is klaar om zich voor te bereiden op de "lange tocht naar het zuiden" op dat moment gaan ze voederen en de ganzen staan zelfs in de rij om gevoed te worden... deze beesten hebben geen botbreuken en dat soort ongein, de rest van de ganzen wordt ook gebruikt en daar kan je geen slechte delen tussen hebben...
Plus die levers zijn nog eens van TOPkwaliteit en das ook wel fijn
Dat verhaal hoor ik ook vaak.. Kan je dat controleren adhv bijv het gewicht van de levers?Capo schreef:zoiets zou ik terug mailen (alhoewel ik een langere versie klaar heb liggen, het is iedere keer hetzelfde verhaal)Levers van "Nivo Finesse" gebruiken, gezonde ganzen die zelfs in het bos mogen lopen (wel afgebakend) daarna gaan ze de hallen in die op een bepaalde lichtgraad zijn gezet, ganzen denken dat het herfst wordt en de lever is klaar om zich voor te bereiden op de "lange tocht naar het zuiden" op dat moment gaan ze voederen en de ganzen staan zelfs in de rij om gevoed te worden... deze beesten hebben geen botbreuken en dat soort ongein, de rest van de ganzen wordt ook gebruikt en daar kan je geen slechte delen tussen hebben...
Nee, niet echt dat ik weet, eerder aan de kwaliteit van de levers (merk je zeker tijdens het bakken) De goedkopere (en dus meestal van een andere kwaliteit) bakken uit... Nou weet ik niet of dat uitlopen (stevigheid) van de levers automatisch ook te maken heeft met de manier van voeden en dergelijke, maar ik merk toch wel goed het verschil in kwaliteit van de eerder genoemde levers en levers van "de slager/poelier"
-
chef peter
IK heb n leuk stukje over Bert van NF op mijn site, best aardig over die levers.Capo schreef:zoiets zou ik terug mailen (alhoewel ik een langere versie klaar heb liggen, het is iedere keer hetzelfde verhaal)Levers van "Nivo Finesse" gebruiken, gezonde ganzen die zelfs in het bos mogen lopen (wel afgebakend) daarna gaan ze de hallen in die op een bepaalde lichtgraad zijn gezet, ganzen denken dat het herfst wordt en de lever is klaar om zich voor te bereiden op de "lange tocht naar het zuiden" op dat moment gaan ze voederen en de ganzen staan zelfs in de rij om gevoed te worden... deze beesten hebben geen botbreuken en dat soort ongein, de rest van de ganzen wordt ook gebruikt en daar kan je geen slechte delen tussen hebben...