El Bulli opnieuw beste restaurant ter wereld

Hier vindt je het laatste nieuws en gekke dingen die nu in de Horeca gebeuren.
Plaats reactie
Webmaster
Contacteer:

El Bulli opnieuw beste restaurant ter wereld

Bericht door Webmaster »

Het Spaanse restaurant El Bulli is voor het tweede jaar op rij als beste gastronomische etablissement uit de bus gekomen.

De uitspanning van Ferran Adrià in Rosas liet in de jaarlijkse rangschikking van het blad Restaurant opnieuw het Britse restaurant The Fat Duck in het dorp Bray achter zich. Pierre Gagnaire in Parijs komt in 2007 opnieuw op een derde plaats, maakte het invloedrijke tijdschrift maandagavond bekend.

Verrassingen
De lijst van dit jaar kende weinig verrassingen. De eerste zes plaatsen worden door exact dezelfde eetgelegenheden ingenomen als vorig jaar. Het enige Nederlandse restaurant in de rangschikking duikelde echter omlaag. Stond Oud Sluis in Sluis vorig jaar nog op een zeer verdienstelijke negentiende stek, dit jaar prijkte het op een 45e plaats.

De beste stad ter wereld om een vorkje te prikken, is volgens Restaurant Parijs met negen noteringen op de lijst. Londen volgt met zes, zonder dat de metropool een toptien restaurant kan claimen. New York volgt als derde met vier toprestaurants.

Frankrijk
Het beste land blijft Frankrijk met twaalf topvijftig noteringen, vorig jaar waren dat er nog tien. De VS komen op een verrassende tweede stek met acht topetablissementen. Spanje en Italië delen de vierde plaats met elk zes restaurants.

De lijst werd dit jaar samengesteld door 651 smulpapen en eetenthousiastelingen.

Bron: ANP
Kokforum.nl : de website voor koks
paulbrussel

-

Bericht door paulbrussel »

De lijst is een beetje een rare lijst. Dat bijvoorbeeld de volstrekt achterhaalde Bocuse er nog in voorkomt is wonderlijk.
Maar ook restaurants als Le Calandre, Jean-Georges en Noma hebben mij recentelijk nog teleurgesteld. Het zal dus wel iets van de grootste gemene deler zijn, en bovendien is het de vraag op welke en hoeveel ervaringen deze keuze is gebaseerd.
De komst van Cracco-Peck op de lijst is dan wel weer voor mij uiterst aangenaam, en volgende week kan ik weer eens gaan proeven of het wéér vooruit gegaan is.

(Heb inmiddels even gekeken naar het Benelux-voting panel: dat wekt mijn twijfels over de waarde van de lijst. En zou het feit dat Carlo Cracco in het Italiaanse voting panel zat hebben bijgedragen aan zijn komst?)
Webmaster
Contacteer:

Culinair creëren op topniveau

Bericht door Webmaster »

Al lijkt de beste stad ter wereld om je smaakpapillen te laten verwennen Parijs te zijn, met negen toprestaurantnoteringen, het is opnieuw een Spaans restaurant dat de hoofdprijs in de wacht sleept. Het invloedrijke tijdschrift Restaurant stelt elk jaar een wereldranglijst op van het crème de la crème op gastronomisch gebied.

Inmiddels is bekend dat het Spaanse restaurant El Bulli in Roses aan de Costa Brava in Spanje, voor het tweede jaar op rij als beste gastronomische etablissement uit de bus is gekomen. Chef-kok Ferran Adrià is een ‘culinair createur’ die koken tot kunstvorm heeft verheven en naar hartenlust experimenteert met smaken, vormen en technieken.

Een paar jaar geleden baarde Ferran Adrià van de Spaanse gastronomische uitspanning El Bulli al opzien met zijn ‘Fast Good’ gerechten. Adrià, die volgens de New York Times wordt beschreven als de beste kok ter wereld, wilde hiermee een gezond alternatief bieden voor de snelle hap. Het is traditionele fast food bereid met haute-cuisine ingrediënten. In Spanje wordt fast food comida basura genoemd, letterlijk vertaald als vuilniseten omdat dit soort voedsel veel te veel calorieën bevat en slecht is voor de gezondheid.

Vernieuwer
Chef-kok Ferran Adrià geldt als vernieuwer in de culinaire wereld. Een van de basispeilers van de reputatie van restaurant El Bulli zijn de zogeheten Texturas. Deze texturas - in totaal zijn er nu al elf - vormen de basis van de spectaculaire gerechten in de vorm van schuim, wolken en kaviaar van Ferran Adriá. Met texturas wordt koken, letterlijk en figuurlijk tot kunst verheven. Het maakt het onmogelijke mogelijk op culinair gebied. Deze poeders zijn gemaakt van geraffineerde, natuurlijke ingrediënten zoals algen. De verhoudingen komen heel nauw, koken met deze techniek heeft heel wat weg van een scheikundeproef. Saillant detail: in restaurant El Bulli werken twee scheikundigen.

Moleculaire gastronomie
Koken met stikstof, koken met alginaat, garen op een uitermate lage temperatuur, het zijn slechts enkele voorbeelden van moleculaire gastronomie. Bij moleculair koken wordt wetenschap toegepast op de bereidingswijze in de keuken. Hoewel Ferran Adrià wordt gezien als de uitvinder van deze kookvorm is het principe al veel ouder. Feitelijk is de goeroe van deze nieuwe keuken de Franse chemicus Hervé This. Adrià heeft door zijn moleculaire werkwijze evenwel de trend gezet. Zijn creaties ontstaan vanuit diep inzicht in chemische processen. Als moleculair gastronoom tovert hij bijvoorbeeld met vloeibaar stikstof, waarmee hij frituurt. Niet bloedheet, maar juist ijskoud bij -196º.

Reserveren
Een maaltijd in El Bulli vormt ongetwijfeld een culinair hoogtepunt in het leven van een fijnproever. Het is echter niet eenvoudig om dit voor elkaar te krijgen. Eens per jaar worden de reserveringen opgenomen voor de rest van het jaar. El Bulli is maar zes maanden per jaar open, alleen in de avond. Ferran houdt van experimenteren, de zes maanden dat het restaurant gesloten is leeft hij zijn creativiteit uit met het bedenken van nieuwe gerechten en het uitproberen van nieuwe technieken. Het resultaat wordt in de zes maanden daarna in het restaurant uitgevoerd.

Wie geen plekje weet te bemachtigen en dus weer een jaar moet wachten, kan zich alvast verlustigen aan de gerechten in de kookboeken van Ferran Adrià, waarvan er elk jaar een nieuwe uitkomt. Hierin geeft hij al zijn geheimen prijs en worden de recepten tot in detail beschreven.

Interessante links:
http://www.elbulli.com/
http://www.madaboutmadrid.com/guide/200 ... a_new.html
http://www.koppertcress.nl/index.php?PageID=355

Bron: www.planet.nl
Webmaster
Contacteer:

Beste restaurants ter wereld' van Restaurant wiebelt

Bericht door Webmaster »

Wie de nieuwe top vijftig van het Britse blad Restaurant bekijkt, ziet tot zijn verbazing dat Sergio Herman van Oud Sluis in Sluis zowat dertig plaatsen gezakt is. Hebben ze zich dan vorig jaar zo vergist door hem als groot talent binnen te halen? Of spelen er andere zaken?
Pieter Bogaers van de website Bijzondere Restaurants stipt het al aan: de commissie die de Benelux doet, bestaat goeddeels uit Vlamingen. Dat was vorig jaar al zo, toen stonden er maar liefst 3 Belgische restaurants bij de top vijftig. Na zes edities is de top vijftig van Restaurant er een met uitstraling. Als Nederland er zo bekaaid vanaf komt en er wel een stuk of tien Engelse adressen opgevoerd worden, dan duiken we er maar eens in.

Oké, nu maar één Belg, maar die staat wel gelijk op veertien. Het Hof van Cleve maakt een sprong van negen plaatsen. Ik vind Peter Goossen een groot kok met een goed ontwikkelde persoonlijke visie, maar dat is Jonnie Boer ook en die is nergens te bekennen in de top vijftig van Restaurant. Vlamingen komen niet boven de Westerschelde uit om 'op restaurant te gaan'. 'We' hebben bij de Restaurant Benelux jury 31 stemmers, dat is twee keer zoveel als Centraal Amerika. En als die 31 allemaal uit België komen, dan is er bijna vanzelfsprekend weinig belangstelling voor Zwolle, Kruiningen, Maastricht of Giethoorn. Bij het samenstellen van de Miljonair Culinary Award in 2005 hebben we al gemerkt hoe chauvinistisch de Belgen en met name de Vlamingen zijn. Voorzitter Dirk de Prins staat volgens mij sowieso standaard met zijn rug naar het Noorden

Nog even checken wat er zoal is veranderd in de top 50. ElBulli is nummer één gebleven. Voor hoelang nog weet niemand. Wij hebben gehoord dat hij er over twee jaar mee ophoudt. "Ik heb een monstrum gecreëerd," liet hij zich tegen ons op het verjaardagsfeest van Bocuse in Monaco ontvallen (lees over dat feest in de zomereditie van Bouillon) Fat Duck is op twee gebleven. Gangaire staat weer op 3, French Laundry weer op 4 en Tetsuya weer op 5. Op zes staat de man die door Ferran Adria beschouwd wordt als de beste chef van de wereld: Michel Bras, net als vorig jaar. What's going on? Geen beweging in de tent? Alleen maar veranderingen in de lagere regionen? Op zeven heeft twee sterren chef Luis Aduriz van restaurant Mugaritz in San Sebastian zijn drie sterren broeder Alain Ducasse verdreven. Het eerste verschuivinkje. Luis komt van 10. Dus Louis XV van Ducasse, Per Se van Keller en Juan Mari Arzak en zijn dochter Elena zijn ook een plaatsje gezakt. Flauwe boel tot nog toe. Opvallend is eigenlijk ook, als ik die top tien bekijk, dat de redactie van Restaurant zelfs geen nieuwe foto's heeft opgezocht.

Dan komt het: Op 11 stond Santi Santamaria. Die is naar 22 gezakt. Nu prijken daar de gebroeders Roca van El Celler de Can Roca, die van 21 komen en van ons wel in de top vijf mogen staan. Nobu London stond op 12, is nu op 17 terug te vinden. Cambrero Rosso komt van 13 naar 12. Dan komen de echte stijgers. Robuchons Atelier van 25 naar 13, Peter Goossens van 23 naar 14. Noma van Rene Redzepi in Kopenhagen, van 33 naar 15! Het Italiaanse La Calandre gaat van 31 naar 16. Nieuw in de top 20 is verder Hakkasan in Londen op 19. Ramsay zakt tien plaatsen naar 24 met zijn Ramsay Hospital. Road, Le Cinq van 17 naar 29, Daniel Boulud van 18 naar 32, Herman van 19 naar 45 en Chez Panisse gaat van 20 naar 40. De verschuiving zit hem dus op het tweede niveau. Dapper!

Nieuw zijn Alinea, Pied à Terre, Cracco Peck, Maze (Ramsay), Combal Zero, Taillevent en Ambassadeurs (van de arrogante meneer Piège). Dieter Müller, Le Bernadin, Sketch, Schwarzwaltstube, Gramercy Tavern, Karmeliet en Comme Chez Soi hebben de toprijen moeten verlaten. Het zal nog even wachten zijn op de komst van De Librije. Met al het vergelijkingsmateriaal dat ik heb, zie ik niet in waarom de Boertjes ontbreken. Eerst maar eens bij die Vlaamse jury aan de boom rammelen.

Bron: http://www.bouillonmagazine.nl
paulbrussel

-

Bericht door paulbrussel »

De lijst is en blijft onzinnig! Op andere sites wordt daar gelukkig een fundamenteler dan alleen subjectieve discussie over gevoerd. Elders heb ik inderdaad al gewezen op de eenzijdige, Vlaamse samenstelling van het Benelux-voting panel onder leiding van nota bene Dirk de Prins. Zelfs burgemeesters als Steve Stevaert zitten daarin...

Ook bovenstaande schrijver voert subjectieve elementen aan. Afgezien van het feit dat ik niet verwacht dat hij alle 100 (want er is nog een annex met de tweede 50 restaurants) kent, is het wat al te gemakkelijk om de 3 gebroeders Roca op een zelfde plan te zetten als nota bene Pierre Gagnaire, Heston Blumenthal en Ferran Adría. Met alle respect voor de Roca-broers: dat gaat me véél te ver. Mensen als Berasategui en Santamaria schat ik persoonlijk heel wat hoger in dan de drie broers. Maar goed, ook ik wil niet vervallen in een subjectieve beoordeling van een dergelijke lijst. Naar mijn idee is de lijst in zijn huidige vorm én volgens het huidige stemsysteem niet OK en kan dat contraproductief gaan werken in de promotie (want daar gaat 't om!) van het tijdschrift Restaurant.
Webmaster
Contacteer:

Doe mij deze zomer maar een heerlijke watermeloengazpacho

Bericht door Webmaster »

Ferran Adrià, chef-kok van El Bulli, is voor de derde keer ‘s werelds beste kok

El Bulli. Maar weinig mensen zullen geloven dat ‘s werelds beste chef-kok, wiens restaurant al maanden van tevoren volgeboekt zit, zijn culinaire loopbaan begon als afwashulp. Ferran Adrià had geld nodig om zijn studie economie aan de universiteit te bekostigen maar ‘werd verliefd op het horecavak’.
De liefde duurt nog steeds voort, en nu verleidt hij de gehele wereld met zijn creatieve cuisine. Unieke, volle smaken kunnen worden geproefd en genoten in zijn tempel. El Bulli, in het stadje Roses in het Spaanse Girona, is een rage onder de fijnproevers.

Het tijdschrift Restaurant heeft El Bulli, voor de derde keer, en de tweede keer op rij, gekozen als beste restaurant van de wereld. Je bent de top van de culinaire wereld.
Ik moet bekennen dat we wel wat nerveus waren. Vorig jaar wonnen we met 651 stemmen. Na een keer winst moet je nog eens winnen, omdat het anders een toevalstreffer zou kunnen zijn. Nu laten we zien dat we het echt verdienen.

Wordt er jaloers gekeken naar gastronomisch Spanje?
Spanje heeft zes restaurants in de wereldwijde top 50. De hele wereld kijkt jaloers naar ons. Onze keuken wordt steeds sterker en invloedrijker. Volgens mij zal de lijst met Spaanse toprestaurants alleen maar groeien.

Hoe komt het dat de Spaanse cuisine in het buitenland toch maar weinig voet aan de grond krijgt?
Er zijn maar weinig Spaanse restaurants in het buitenland. Spanjaarden zijn honkvast. Er is geen Spaanse chef die in het buitenland een restaurant opent. Buitenlandse chefs komen juist hierheen.

Wat is het geheim van je keuken. Zijn het ingrediënten, is het onderzoek of is het vooral fantasie?
Het allerbelangrijkst is het werk. Als chef maak je lange dagen, we doen wat we leuk vinden en waar we goed in zijn en stoppen daar heel wat passie in. Ook de producten zijn belangrijk, die moeten van een hoog niveau zijn.

Wat was het keerpunt voor El Bulli?
Dat was 1994. Toen maakten we de keuze om te koken volgens onze recepten en begonnen we onze zoektocht naar uitdagingen, net als in een circus. We zijn gaan experimenteren en wilden zien waar we uit zouden komen. We zochten de grenzen van de avant-garde cuisine op. We gingen aan de gang met nieuwe materialen zoals stikstof. Dat leverde het nodige spektakel op.

En wat is er sindsdien veranderd?
We werken nog met evenveel plezier en passie. Maar het restaurant is gegroeid van veertig vierkante meter naar driehonderd. Toen werkten er twintig mensen, nu zeventig. We zijn zes maanden per jaar geopend. De rest van de tijd zitten we in Barcelona, in El Taller
creëren we onze recepten.

En wat daar bedacht wordt zijn dus de beste schotels ter wereld?
Daar werken we met acht mensen. Rustig, zonder de stress van klanten die bediend moeten worden erbij. En geloof mij: het is een moeilijk en langdurig proces.

Wie is achter de kachel jouw grote inspiratiebron?
Ik heb weinig echte referenties en dat is goed als je een nieuwe weg in wilt slaan. Ik word dagelijks door mensen beïnvloed en ook door keukens van over de gehele wereld. Ik pak gewoon alles wat me interesseert, wat ik goed vind en wat ik kan verbeteren.

Heb je nog een verfrissend recept voor deze zomer?
Doe mij deze zomer maar gazpacho van watermeloen en tomaat: twee delen tomaat met een deel meloen, doe er peper, zout en wat olie bij en haal het door de blender. Makkelijk en lekker!

Bron: Metro Spanje
JP

re el bulli

Bericht door JP »

probeer al jaren te gaan eten bij Ferran maar iedere keer te vergeefs.

Dit gebeurt tijdens onze reis naar Spanje,iedere keer hoop ik op een afzegging waardoor ik mij culinair kan laten verwennen.

We proberen het dit jaar weer eind JULI......WHO KNOWS....

JP
ETEN DOE JE ALTIJD,ALLEEN WAT JE EET....
Plaats reactie