asperge 2007 ( bereidingen )
-
ralph geerts
asperge 2007 ( bereidingen )
wat doen jullie met asperge's en zijn er nog goede ideeen.
-
Anne Zantinge
- Contacteer:
asperges konfijten
Asperges zijn volgens voedselchemici (zie ook McGee) het lekkerst als je ze konfijt in olie zo rond de 90C. De smaakstoffen van asperges zijn namelijk oplosbaar in water en zullen dus als je asperges in water kookt in het water lekken. Dit gebeurt dus niet als je het in olie konfijt.
Groeten,
Maurits
Groeten,
Maurits
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
Re: asperges konfijten
ja, had is ook gelezen. Had hij ook iets over het effect van vacumeren?Maurits schreef:Asperges zijn volgens voedselchemici (zie ook McGee) het lekkerst als je ze konfijt in olie zo rond de 90C. De smaakstoffen van asperges zijn namelijk oplosbaar in water en zullen dus als je asperges in water kookt in het water lekken. Dit gebeurt dus niet als je het in olie konfijt.
Groeten,
Maurits
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
Re: asperge 2007 ( bereidingen )
pannacota van witte asperges met schuim van groeneralph geerts schreef:wat doen jullie met asperge's en zijn er nog goede ideeen.
-
Linnen broek
water met wat zout aan de kook brengen, aspergeschillen erin en er weer uit halen zodra het water weer kookt. dan het water opnieuw aan de kook brengen en de asperges toevoegen. als het water dan weer kookt haal ik ze van het vuur en laat ik ze min. 20 minuten staan
persoonlijk vind ik een klassieke hollandaise saus nog altijd erg lekker.
onlangs ook nog een creme van de asperges gemaakt
persoonlijk vind ik een klassieke hollandaise saus nog altijd erg lekker.
onlangs ook nog een creme van de asperges gemaakt
asperge cremé soep
bouillon van asperge schillen (TIP: eerste laag schillen weggooien en de tweede laag voor je bouillon gebruiken. de eerste laag maakt je bouillon een beetje bitter (iets wat de chef mij geleerd heeft).)
beetje foelie (niet teveel), gemalen peperkorrels en wat laurierblaadjes.
laten trekken en dan heb je je bouillon en daar kan je je asperge creme soep van maken.
roux 6 delen bloem 5 delen boter ( 60g bloem en 50g boter bijv).
inplaats van bouillon op je roux doe ik de roux beetje voor beetje in mijn bouillon (bouillon moet wel tot het kookpunt verhit zijn).
hierdoor krijg je namelijk helemaal geen klonten in je soep en kan je precies de dikte van je soep bepalen (ik vind het ideaal om het zo te doen!).
op smaak maken met peper,zout en natuurlijk als laatst room!
vriendelijk groet, Mario
bouillon van asperge schillen (TIP: eerste laag schillen weggooien en de tweede laag voor je bouillon gebruiken. de eerste laag maakt je bouillon een beetje bitter (iets wat de chef mij geleerd heeft).)
beetje foelie (niet teveel), gemalen peperkorrels en wat laurierblaadjes.
laten trekken en dan heb je je bouillon en daar kan je je asperge creme soep van maken.
roux 6 delen bloem 5 delen boter ( 60g bloem en 50g boter bijv).
inplaats van bouillon op je roux doe ik de roux beetje voor beetje in mijn bouillon (bouillon moet wel tot het kookpunt verhit zijn).
hierdoor krijg je namelijk helemaal geen klonten in je soep en kan je precies de dikte van je soep bepalen (ik vind het ideaal om het zo te doen!).
op smaak maken met peper,zout en natuurlijk als laatst room!
vriendelijk groet, Mario
Parfait van groene asperges met een tagliatelli van de witte
bes lekker.
Afkoken doen we in een slede, bodem leggen met schillen warm water, asperges, zout, suiker en boter.
Teedoek erop en op de vlam, als ze koken afhalen en langzaam laten verdergaren in het hete water
bes lekker.
Afkoken doen we in een slede, bodem leggen met schillen warm water, asperges, zout, suiker en boter.
Teedoek erop en op de vlam, als ze koken afhalen en langzaam laten verdergaren in het hete water
"Kok zijn is een levenswijze"
Inderdaad mario, Als je al de schillen gebruikt moet je de eerste laag weggooien. Daar zitten namelijk veel bittere stoffen in. Mijn voorkeur ; water , kippebouillon, zout en folie, 5 minuten zachtjes koken en laten nagaren met wat boter in eigen vocht. Opwarmen en serveren met hollandaise en peterselie. Yamm!
-
chef peter