Hallo!
Ik heb sinds 3 jaar interesse gekregen in koken.
Voor die tijd maakte ik hele bouwwerken van taarten.
3 jaar terug kreeg ik te horen dat ik een chronische ziekte had en daardoor niet op een natuurlijke zwangerschap hoefde te rekenen. Naast veel ziekdagen 1-3 per maand, was ook mijn energieniveau beneden peil waardoor ik bang was dat ik mijn baan gedeeltelijk op moest geven. Hieraan ben ik toen geopereerd met als doel klachten te verminderen. Na een tijdje mezelf zielig gevonden te hebben, heb ik toentertijd mijzelf herpakt en ben ik gaan lezen wat sport en voeding voor mij kon betekenen en ben het in de praktijk gaan toepassen.
Het lezen over sport en voeding ging toen van een beetje experimenten naar ‘extreem’. Waarbij ik een periode van 6 maanden suiker-, gluten-, soja-, cafeïne-, alcohol- en lactosevrij heb geleefd en dus eigenlijk alleen nog maar 24/7 groenten, fruit, oliën, noten en zaden at (I know). Ik liet mezelf ook geregeld op mijn vitamines en mineralen prikken om de boel in de gaten te houden en adhv deze uitkomsten paste ik mijn voeding weer aan. Uiteindelijk is die extreme fase overgegaan, mede dankzij veel weerstand van mijn man en vrienden en heb ik wat meer balans geleerd in mijn denkbeeld van ‘gezond’ eten.
Het resultaat van deze ‘tocht’ is dat met een jaar mijn energieniveau 100% terug is. Ik sta nu bekend als iemand die altijd bezig is en mijn pijnklachten en dus ziektedagen nagenoeg ook verdwenen zijn. Soms denk ik dat ik mij toentertijd gewoon aanstelde, omdat ik mij gewoonweg niet meer kan voorstellen dat ik me toen zo rot heb gevoeld. Ik voel mij helemaal geen chronisch patiënt meer. Sterker nog, we verwachten nu naar 5 jaar ieder moment ons eerste kindje! (Met behulp van IVF, maar ik geloof ook zeker met behulp van onze mindset en levensstijl, aangezien ik maar 15% kans had dat een embryo na terugplaatsing wilde ontwikkelen in mijn baarmoeder).
Back on topic; het uiteindelijke resultaat is dat ik leerde pakjes en zakjes te vervangen voor kruiden en altijd met verse groenten kook en vlees/vis/kip van de speciaal zaken gebruik. Kaas, melk en gluten worden gewoon weer gebruikt en ik leerde over dat oliën verschillende toepassingen hadden en welke gerechten zacht zijn voor je spijsvertering.
Momenteel gebruik ik graag mijn 6L slowcooker. Ik probeer slimme gerechten te koken in grote hoeveelheid voor de vriezer, zodat ik altijd een gezonde maaltijd heb liggen.
Ik ben lid geworden omdat ik graag nieuwe informatie op doe en er toch wat zaken zijn waar ik graag met andere gelijkgestemden in gesprek over ga. In mijn omgeving heb ik helaas niet echt mensen die ook met koken bezig zijn die passen bij mijn denkwijze. Ik ben heel benieuwd of ik dat hier ga vinden! Ik wil graag gezond en lekker koken. Soms mag dat gezond ook wel achterwege gelaten worden. Maar al met al wil ik dolgraag meer met gezonde verse recepten in aanraking komen en tips en trucs leren welke producten ik bijvoorbeeld wanneer kan vervangen om een gerecht iets gezonder te maken. Zoals crème fraiche vervangen door yoghurt.. Etc