Op vakantie heb ik twee topboeken van Michael Ruhlman gelezen:
'The Making of A Chef' en 'The Soul of A Chef'. In het eerste boek gaat de journalist Michael Ruhlman undercover bij de CIA (nee niet die, maar the Culinary Institute of America, Le Cordon Bleu van de VS zeg maar) en schrijft daar heel leuk over, leerzaam is het ook. Het tweede boek volgt Ruhlman de Meesterchef-examens van de VS en daarna loopt hij mee met Amerika's grootste chef Thomas Keller (***).
Echte aanraders, maar helaas niet vertaald.
P.S. het kookboek van Thomas Keller 'The French Laundry' is overigens ook super.
kookverhalen voor op je nachtkast
kookverhalen voor op je nachtkast
When there's smoke, there's flavor (Colgin)
the soul of a chef is inderdaad een erg leuk boek
leuk topic
meer boeken in dit kader
de avonturen van de man die alles at - smakelijke colums uit vogeu
meer avonturen van de man die alles at - meer colums
making sense of taste - voedsel fylosopy (eng)
met gort de boer op - ilja gort en johnie boer gaan op zoek naar de nederlandse eetcultuur
uitgekookt - blunders in de keuken
praten met volle mond - colums
van fazant tot frikandel - colums
alles warm - colums
keuken confessies - smakelijk boek van een kok
bleu oyster - thriller die zich afspeelt in de keuken
troost - verhaal van een kok
leuk topic
meer boeken in dit kader
de avonturen van de man die alles at - smakelijke colums uit vogeu
meer avonturen van de man die alles at - meer colums
making sense of taste - voedsel fylosopy (eng)
met gort de boer op - ilja gort en johnie boer gaan op zoek naar de nederlandse eetcultuur
uitgekookt - blunders in de keuken
praten met volle mond - colums
van fazant tot frikandel - colums
alles warm - colums
keuken confessies - smakelijk boek van een kok
bleu oyster - thriller die zich afspeelt in de keuken
troost - verhaal van een kok
Zal die eerste boeken van Ruhlman toch maar 's nader bekijken..(thnx voor de tip)
French Laundry kookboek is wat mij betreft het meest geniale "chef-/restaurant-" boek in mijn kast. Dit boek is veel meer dan plaatjes+recept+mooiopdekoffietafelliggen....!
Zodoende ook bij de Slechte "a return to cooking" meegenomen; zelfde uitgever+vormgeving. Prima leesvoer, beetje onpraktisch voor op vakantie echter.. (Eric Ripert i.s.m. Ruhlman)
Neem dan liever "Culinairy artistry" van Dornenburg en Page mee..Leest makkelijk weg, geeft wat om over na te denken en is een leuk naslagwerk mbt de combinatie lijsten.
French Laundry kookboek is wat mij betreft het meest geniale "chef-/restaurant-" boek in mijn kast. Dit boek is veel meer dan plaatjes+recept+mooiopdekoffietafelliggen....!
Zodoende ook bij de Slechte "a return to cooking" meegenomen; zelfde uitgever+vormgeving. Prima leesvoer, beetje onpraktisch voor op vakantie echter.. (Eric Ripert i.s.m. Ruhlman)
Neem dan liever "Culinairy artistry" van Dornenburg en Page mee..Leest makkelijk weg, geeft wat om over na te denken en is een leuk naslagwerk mbt de combinatie lijsten.
Troost
wat ook een heel leuk boek is voor op het nachtkastje
dat is troost van ronald giphart
het gaat over het leven van top kok Art Troost
en heerlijke roman waar denk ik een heleboel koks iets van zich zelf terug vinden
dat is troost van ronald giphart
het gaat over het leven van top kok Art Troost
en heerlijke roman waar denk ik een heleboel koks iets van zich zelf terug vinden
@ Sjaak: bedankt voor de extra tips! 'De avonturen van de man die alles' at' van Jeffrey Steingarten is idd ook erg leuk, vooral voor mensen die gek worden van al die voedingscentrumpropaganda (je weet wel, 'je moet twee liter water drinken per dag', 'olijfolie is gezond' etc.) en die houden van McGee.
@ Pluter: Ik ben het helemaal met je eens, The French Laundry-kookboek is ook mijn favoriet (en dat komt niet door mijn gebrek aan kookboeken
). Zijn andere boek 'Bouchon' is ook goed (bistro-stijl). Culinary Artistry heb ik ook, erg nuttig.
En voor iedereen die geïnteresseerd is ik prijswinnende Amerikaanse-kookboeken, kijk eens hier http://www.iacp.com/displaycommon.cfm?a ... iclenbr=25 en hier http://www.jamesbeard.org/awards/index.php?year=2007.
En tenslotte nog een grappig feitje dat ik kwijt moet, de CIA is dus een bekende kookschool in de VS, maar ze hebben ook een subdivisie FBI (Food & Beverage Institute) genaamd.
@ Pluter: Ik ben het helemaal met je eens, The French Laundry-kookboek is ook mijn favoriet (en dat komt niet door mijn gebrek aan kookboeken

En voor iedereen die geïnteresseerd is ik prijswinnende Amerikaanse-kookboeken, kijk eens hier http://www.iacp.com/displaycommon.cfm?a ... iclenbr=25 en hier http://www.jamesbeard.org/awards/index.php?year=2007.
En tenslotte nog een grappig feitje dat ik kwijt moet, de CIA is dus een bekende kookschool in de VS, maar ze hebben ook een subdivisie FBI (Food & Beverage Institute) genaamd.
When there's smoke, there's flavor (Colgin)