expensive tuna

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
marcin
Contacteer:

expensive tuna

Bericht door marcin »

Afbeelding

Tonijnvreters
Op de visveiling in Japan, heeft een blauwvintonijn van 200 kilo een recordbedrag van 4,1 miljoen yen (ruim 25.000 euro) opgeleverd. Japanners verorberen ongeveer een kwart van de tonijn in de wereld. Milieuorganisaties beschuldigen Japan ervan dat het de tonijnpopulatie zo sterk heeft teruggebracht dat de vis risico loopt om uit te sterven.

bron:nu.nl
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!
Webmaster
Contacteer:

Tonijn levert 25.000 euro op in Japan

Bericht door Webmaster »

Ik herinner me opeens een bericht van het WNF. De mileuorganisatie deed toen een oproep voor vangstbeperking. Er zijn inmiddels meer oproepen geweest om de vangstquota verder te beperken maar echt veel effect heeft het blijkbaar niet. Hoe wordt de vangstquota eigenlijk bepaald? Wie bepalen de criteria? Kunnen we ons opnieuw een debacle veroorloven als bijvoorbeeld de kaviaar? Ziet er al met al slecht uit voor de tonijn.
Kokforum.nl : de website voor koks
Pieter

Bericht door Pieter »

De criteria en beperkingen komen allemaal uit de koker van de EU. Nu wordt er in de EU geloof ik niet zo veel of geen tonijn gevangen. Zij kunnen echter wel regels opleggen voor de invoer. Die natuurlijk ook in europa enorm is.
Voor de rest bepaald elk land zelf zijn regels. In dit geval zullen dus o.a. de Philipeinse autoriteiten regels moeten opstellen. Maar ik denk dat voor hun de tonijn inkomsten een belangrijke bron van inkomsten zijn, dus jammer maar helaas over 20 jaar alleen nog maar kweek tonijn.
Webmaster
Contacteer:

Conferentie over tonijn in de Japanse stad Kobe

Bericht door Webmaster »

De deelnemers aan een conferentie over tonijn in de Japanse stad Kobe hebben vrijdag een akkoord geloten over maatregelen om de vissoort wereldwijd van de ondergang te redden. Dat meldde het Japanse persbureau Kyodo.

Het gaat om het eerste internationale actieplan voor het behoud van tonijn. Er komt onder meer een systeem om de vispopulaties internationaal in de gaten te houden en illegaal vissen tegen te gaan. Tot een vangstbeperking kwam het echter niet, door het verzet van Europese landen, met een kleinere, gekweekte tonijnpopulatie.

Honderden experts van de visindustrie en circa zestig regeringen en regionale organisaties hebben zich de afgelopen dagen gebogen over de kwestie. Een woordvoerder van het Japanse ministerie van Visserij noemde het bereikte akkoord een grote, historische stap.

Milieuorganisaties, die ook bij de conferentie waren, zijn minder enthousiast. Een woordvoerder van Greenpeace zei dat de conferentie „volledig gefaald” heeft omdat er geen concrete, duurzame maatregelen zouden zijn genomen. De milieulobby waarschuwt voor het verdwijnen van de vissoort als aan de overbevissing van de tonijn niet snel een halt wordt toegeroepen.

Tonijn legt jaarlijks duizenden kilometers af. De vissoort komt het hele jaar voor in de Atlantische Oceaan, Grote Oceaan en de Middellandse Zee. In de lente en zomer trekken ze noordwaarts en komen dan soms in de Noordzee voor.

In Japan wordt jaarlijks ongeveer een kwart van de wereldwijde tonijnvangst geconsumeerd. De vis met het roze vlees wordt verwerkt in sushi en sashimi.

Als gevolg van de overbevissing is met name het aantal blauwvintonijnen in aantal afgenomen. Deze soort heeft inmiddels de status 'ernstig bedreigd'.

De volgende mondiale tonijn-conferentie wordt over twee jaar in Europa gehouden.

Bron: www.telegraaf.nl
Kokforum.nl : de website voor koks
Pieter

Bericht door Pieter »

Jammer hoor dat men altijd pas stappen onderneemt als het al te laat is. Alleen al het feit dat de tonijn ernstig bedreigd is zegt genoeg. Idem dito voor de kabeljauw die straks nergens meer te vinden is.
Paulus

tonijn

Bericht door Paulus »

[quote="Pieter"]De criteria en beperkingen komen allemaal uit de koker van de EU. Nu wordt er in de EU geloof ik niet zo veel of geen tonijn gevangen. ...
Ik had begrepen dat bij gibraltar alles wordt gevangen wat naar de middelandse zee wil zwemmen, vervolgens in drijbassins in de zee daar worden afgemest. de tonijn scholen worden opgemerkt door sattelieten en erg breed is het daar niet.
Tonijn komt toch zo rond de hele aardbol voor?
Pieter

Bericht door Pieter »

Daar kan je gelijk in hebben.
En ja de tonijn zwemt overal, rond een bepaalde tijd zelfs sporadisch in de noordzee.
Plaats reactie