Nieuwe Nederlandse Keuken.

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
Plaats reactie
ralph geerts

Nieuwe Nederlandse Keuken.

Bericht door ralph geerts »

’Eerst de kant-en-klare sausjes weggemikt’door Rik Spekenbrink

Donderdag 14 december 2006 - Meesterkok Albert Kooy promoot de ’nieuwe Nederlandse keuken’. „Albert Heijn bepaalt niet wat we vanavond eten.“
De meesterkok en manager van de Hotelschool ’s-Hertogenbosch presenteerde gisteren zijn boek ’De nieuwe Nederlandse keuken’ aan collega’s uit het onderwijs en de horeca.

Afbeelding
gisteren in Den Bosch geweest bij de presentatie van de NNL. kooy vertelde dat de NNL niet het serveren van soep met ballen in fancy soepkoppen is maar het nastreven an seizoenen en het gebruik maken van nationale en regionale producten.

we kregen een aantal gerechten te proeven oa spinazi met soya en sezam met gefrituurd ei en gerookte zalm. erg smakelijk !

meneer kraneborg voegde er ook even aantoe dat we in nederland heel goed een eigen "soja"saus kunnen maken omdat we prachtige zoethout wortel bezitten.

gaat dit allemaal wat worden of niet ?
Willem-chef

Bericht door Willem-chef »

wij proberen in ons restaurant eigenlijk ook zo te koken, vooral met de groenten e.d.

een biologische boer uit de buurt komt 1 à 2 keer in de week met wat er op dat moment op z'n mooist is, en daar maken wij dan het menu mee
ralph geerts

dat is erg mooien ook iets waar de NNL keuken op hamerd kijk eerst naar groenten en voeg daar vis of vlees aan toe
Pieter

Bericht door Pieter »

Ik volg al die verhalen al een tijdje op afstand. Maar soms hoor ik gerechten waar ik de link niet kan leggen met de nederlandse keuken ?
Willem-chef

Bericht door Willem-chef »

er is natuurlijk een verschil tussen Nederlandse(regionale) produkten en Nederlandse gerechten, mijn kookstijl is voor een groot deel toch klassiek Frans als je dat zo kunt noemen, maar dus voornamelijk met regionale produkten
ralph geerts

Pieter schreef:Ik volg al die verhalen al een tijdje op afstand. Maar soms hoor ik gerechten waar ik de link niet kan leggen met de nederlandse keuken ?

nieuwe nederlandse keuken.. tuurlijk wordt er soya gebruikt en citroen die van nature niet nederlands zouden zijn.
Pieter

Bericht door Pieter »

Nou het gaat me niet zo om het feit dat de producten niet nederlands zijn. Ik durf te wedden dat je niet eens kan koken van producten die 100 % nederlands zijn. Alleen al met je kruiden kom je dan nergens.

Het ging mij meer om de combinatie's. Niet dat ik me er aan stoor, maar ik vroeg me bij sommige combinaties af waarom dit nu speciaal de nederlandse keuken was. Als je mij had gezegt dat het aziatisch of frans was had ik het ook geslikt.
Willem***

Bericht door Willem*** »

Jongelui,

ik ben geen kok opgeleid als jullie...

Ooit de kookkant van de technische school gedaan en daar is mijn liefde voor dit mooie vak ontstaan, later na het MBO 10 jaar als chefkok in diverse instellingskeukens gewerkt en 1 jaar luxe voor directies en dergeljike met erg mooie producten...

Vervolgens werk ik nu al 10 jaar als bedrijfsleider in een grote supermarkt..

Ik had een paar jaar geleden leuke email wisselingen met Therese Boer en zodanig kwam ik als hobby kokkie terecht naast Jonnie en Sidney en mocht ik klussen met Niven..

Maar dit terzijde....

Ik vind deze discussie erg goed, waarom? Simpel weg omdat hij gaat over de zgn Hollandse keuken en mijns inziens is dat onder andere puur koken met niet teveel smaken binnen 1 gerecht.

Kijk jongens, de technieken welke jullie gebruiken in jullie keukens kan ik niet toepassen thuis. Dit om de doodsimpele reden dat ik deze technieken niet beheers en de apperatuur welke soms nodig is niet bezit.

Ben wel erg nieuwsgierig naar deze technieken en daarom lees ik al jaren in Sassonnier de artikelen van Herve This.

Ik ben ook van mening dat de amateur kok niet moet proberen om deze technieken thuis te gebruiken want er moet iets spannends overblijven als je uit eten gaat in een topzaak!

De amateur moet lekker koken, simpel met het liefst de mooiste spullen. Dicht bij klassieke technieken blijven maar wel passievol en met respect voor het product.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening en hoop dat jullie de moeite willen nemen mij te bestoken met simpele technieken welke geen apperatuur behoeven maar wel van de laatste jaren zijn.

Gr
Willem
sam
Contacteer:

Bericht door sam »

eigenlijk is er maar 1 echte techniek die het allerbelangrijkst is en dat is
LIEFDE!
succes!
ralph geerts

Pieter schreef:Nou het gaat me niet zo om het feit dat de producten niet nederlands zijn. Ik durf te wedden dat je niet eens kan koken van producten die 100 % nederlands zijn. Alleen al met je kruiden kom je dan nergens.

Het ging mij meer om de combinatie's. Niet dat ik me er aan stoor, maar ik vroeg me bij sommige combinaties af waarom dit nu speciaal de nederlandse keuken was. Als je mij had gezegt dat het aziatisch of frans was had ik het ook geslikt.
waarschinlijk kun je ook niet koken met 100% nederlandse gerechten alleen de nederland heeft zon geschiedenis bv de VOC dat we al jaren die producten tot onze beschikking hebben. Basilicum is ook oosters maar wordt toch veel vuldig gebruikt in de italiaanse keuken...

men moet wel beseffen dat er een hele hoop mooi producten uit nederland komen bv onze platvissen zijn super. we hebben heerlijke paling en haring. en ook onze kazen zijn van gastronomische waarde. zelfs bij el bulli gebruiken ze rijepenaar !

een keuken kan ook niet alleen opgebouwt zijn uit een "landelijke keuken" je kan met alleen producten uit frankrijk net zo min een compleet gerecht maken dan met producten uit nederland.
Emiel

Bericht door Emiel »

sam schreef:eigenlijk is er maar 1 echte techniek die het allerbelangrijkst is en dat is
LIEFDE!
succes!
Volledig mee eens :D !
Plaats reactie