Roner thermostat

is het de Moleculaire Gastronomie, of is het iets anders? praat hier over de trends; Koken met Roner, thermomix of Pacojet
ralph geerts

Roner thermostat

Bericht door ralph geerts »

Afbeelding
Het toestel werd ontwikkeld door Joan Roca van het restaurant "El Celler de Can Roca" en Nora's Caner van het restaurant "La Fonda Caner, beide in de provincie Girona (Catalunya). Vandaar trouwens de naam Roca + Caner = Roner. De Roner zorgt ervoor dot au bain marie met een gecontroleerde temperatuur en met het water in beweg/ng, een identieke temperatuur wordt bereikt over heel het watervolume. Tevens zorgt hij ervoor dot we met uiterste precisie kunnen vacuumkoken op lage temperatuur tussen 5° C en 100° C. Het toestel kan aangepast warden aan eender welk recipient in functie van het type of kwantiteit van het product dat we gaan koken.

Toepassingen
Met koken van vooraf vacuumgetrokken producten (Vlees, vis, gevogelte, groenten, terrines, pates, confituren, conserven, gearomatiseerde olien).
Met pasteurizeren (85° C) van reeds met traditionele middelen klaargemaakte producten.
Met terug opwarmen van klaargemaakte en vacuumgetrokken producten delen
De kookmethode van dit systeem vermijdt het verlies van vocht en deshydratatie en verdroging van de producten. Via normale kookmethode loopt dit verlies op tot 25%.
Deze techniek respecteert maximaal de natuurlijke structuur van de voedingsmiddelen (gelatines, colagenen, proteïnen etc.)
Het vacuumkoken behoudt en bevordert zelfs de aroma's en smaken van de producten zelf en van de kruidingen die we gebruiken.
We verlengen de houdbaarheid van voedingsmiddelen , wat ons bovendien toelaat om met een aanzienlijke tijdswinst dingen voor te bereiden
Met kookproces vindt plaats in water, wat een veel stabielere omgeving is zodat we de resultaten veel preciezer kunnen bepalen dan in een convectieoven waar de omgeving lucht is en de thermische verschillen veel groter zijn.
Via de tabel product/tijd/temperatuur verzekeren we een perfecte cuisson in al zijn toepassingen, wat ons toelaat om preciezer te werken en bovendien het buitenshuis koken (catering) erg vergemakkelijkt.
De veiligheidssystemen van de Roner verzekeren een continu gebruik zonder dat iemand erop dient te letten en zonder gevaar voor ongelukken, wat het tijdsgebruik voor het intussen preparen van andere producten in uw keuken optimaliseert.

Onmisbare Extra's
Bij de Roner zelf hoort een recipient dat ervoor zorgt dat u de perfecte temperatuur zoals in de tabellen van Joan Roca kan bekomen en behouden.
Zeer belangrijk is het gebruik van het boek "La Cuisine sous-vide". Hierin worden de tabellen uiteengezet waardoor u het toestel op een veilige manier kan gebruiken, zonder risico op te lage bacterie-versnellende temperaturen.
tekstbron:cookingstore.eu

overig
http://www.cookingconcepts.com/ENG/roner.html

heb jij een roner op je werk? Stem hier op de poll
http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopi ... =24&t=4670
http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopi ... =24&t=4671
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

goed idee.
je moet denk ik ook in de gaten houden, dat je niet altijd 'n roner nodig hebt om de perfecte cuissons te breiken
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
ralph geerts

een pan met een goede termometer werkt net zo goed ! die halve graad maakt voor pakweg een lamsfilet niks uit ! Pas alleen op boven bepaalde temperaturen.
Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan »

Het is aleen moeilijk om met een pan continu 48 gradeb te houden?
We kookten begin dit jaar onze eieren 2 uur in een pan op 62 graden met een thermometer, echt leuk is dat niet
Je bent een rund als je met Carpaccio stunt
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

steamer?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
sjaak

Bericht door sjaak »

of pan met water in een oven op 48 graden. incl kern thermometer
Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan »

Een steamer bij 48 graden werkt niet zo lekker en regelmatig als een roner.
Een goede bain marie zoa het wel doen en die zullen er snel wel aan komen.
Met de steamer krijg je niet het dompel effect.

Ik moet zeggen dat ik het getal achter de komma maar een beetje onzin vindt .
48,2 of 48 ,3 C Je bent een hele knappert als je dat verschil ontdekt.
ralph geerts

als je er een stuk vlees ingooi zal je temp idd even dalen
Emiel

Bericht door Emiel »

-We kookten begin dit jaar onze eieren 2 uur in een pan op 62 graden met een thermometer, echt leuk is dat niet

-of pan met water in een oven op 48 graden. incl kern thermometer

Deze methodes werken niet, Eiwit bestaat uit verschillende proteinen die vanaf verschillende temperaturen beginnen te stollen. Bij eieren begint dit vanaf 62 graden. Als je je ei ronert op 62 graden zullen enkel die eerste kettingen zich vormen, hoe lang het ei er ook in zit. Pas vanaf 68 graden beginnen de laatste te stollen en zal het ei doorgaren.
Het volledige proces staat uitgelegd in het boek sous-vide(ik ken de auteur niet) een heel interessant boek dat enkel in het frans verkrijgbaar is. Ik heb ook even een linkje gegoogled met een iets beknoptere maar zeker zo nuttige uitleg.

http://www.kokenchemie.nl/dossier/Het%2 ... 0Herve.htm

Bron: www.kokenchemie.nl
Emiel

Bericht door Emiel »

Probeer ook eens nectarines te roneren op 70 graden met een lekker siroopje erbij gedurende een 6tal uur! Vandaag geprobeerd en superlekker! :D
Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan »

Waarom?? Kan ook in een pannetje in 10 minuten
ralph geerts

Wiljan schreef:Waarom?? Kan ook in een pannetje in 10 minuten
lage temp bereidingen hebben id met het stollen van eiwitten te maken. dus lijkt me niet echt van toepassing bij fruit..

maar 10 minuten in een pannetje lijkt mij ook wat geforceerd
Emiel

Bericht door Emiel »

ralph geerts schreef:
Wiljan schreef:Waarom?? Kan ook in een pannetje in 10 minuten
lage temp bereidingen hebben id met het stollen van eiwitten te maken. dus lijkt me niet echt van toepassing bij fruit..

maar 10 minuten in een pannetje lijkt mij ook wat geforceerd
Op deze manier garen ze gelijkmatiger...
ralph geerts

dat klopt wel is wel makkelijker dan zon pannetje
Emiel

Bericht door Emiel »

En je hebt minder siroop nodig, door het vacumeren omsluit het mooi de vruchten. Je sap is tevens ook geconcentreerder. Wij zitten momenteel nog maar in de beginfase met de roner, volgende week is het rustig en kan ik er lekker mee gaan experimenteren, iemand ideeen?
Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan »

Stoppen met fruit in de roner, en concentreren op garingen, :idea:
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

de banaan in bruine rum caramel is wel ' uitzondering.
www.koksforum.nl
Pieter

Bericht door Pieter »

Lijkt me onzin. Je moet het apparaat gebruiken waar je kan. Het is best prijzig. En als je vind dat je daar mooi fruit in kan garen, waarom niet ?
Lage temperatuur bereidingen vind ik overal wel mooi bij. Of ik nou vlees of vruchten confijt. De roner is gewoon erg precies, en daarnaast controleerd het apparaat zichzelf. In een pannetje op de kachel zal het altijd schommelen.
Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan »

We hebben het over experimenteren toch???
Tuurlijk gebruik je je Roner optimaal, wij doen er rookworst in opwarmen haha
ralph geerts

Wiljan schreef:We hebben het over experimenteren toch???
Tuurlijk gebruik je je Roner optimaal, wij doen er rookworst in opwarmen haha
jammer dat die al een keertje "warmer"zijn geweest :P
Emiel

Bericht door Emiel »

Wiljan schreef:Stoppen met fruit in de roner, en concentreren op garingen, :idea:
Zijn we al lang mee bezig, ribbetjes, duif, eend, rosbief, pata negra... we zijn nog altijd in de testfase.... dus we gooien er maar wat in en we zien wel. Ik moet zeggen, ribbetjes 70 graeden 17 uurs.... zaaaaalig.
Roner= leuk speelgoed
Pieter

Bericht door Pieter »

Hoe weet je hoeveel uur een product moet garen.
Stel ik weet dat ik mijn kalfsentrecote bijvoorbeeld een mooie quisson heeft als ik een kerntemperatuur van 49 graden aanhoud. Hoe bepaald je nu hoe lang die entrecote er in moet ? Tot ie door en door 49 graden is ?
Veel voelen, meten met de termometer ?
ralph geerts

je heb van die speciale setjes plak je een schuimppje op een vacumzak en daar dan een scherpe thermo erdoor blijf de vacum behoudenn
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

het voordeel van vacuum koken is
a) langer houdbaar
b) smaak intensiever (mijn mening)
c) gecontroleerder
d) in ijswater terug te koelen

nadeel
a) duur
b) meer werk --> vacumeer werk
c) geen groene dingen

Vergeet de roner trouwens niet een 1/2 uur te laten afkoelen, na gebruik.
Ander kan je wel eens problemen krijgen
www.koksforum.nl
Emiel

Bericht door Emiel »

Vergeet de roner trouwens niet een 1/2 uur te laten afkoelen, na gebruik.
Wat kan er dan eigenlijk gebeuren, iets met de gevoeligheid van de computer of zo iets, het binnenwerk?
sjaak

Bericht door sjaak »

ralph geerts schreef:je heb van die speciale setjes plak je een schuimppje op een vacumzak en daar dan een scherpe thermo erdoor blijf de vacum behoudenn
heb je hier iets meer info over ?
Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan »

Wordt ook gebruikt in het boek sous vide.
Door dit schuimpje kun je heen prikken zonder dat het vacuum weg gaat
Emiel

Bericht door Emiel »

Wij gebruiken geloof ik tochtstrips, stukje afsnijden, opplakken, dit blijft ook degelijk plakken. Ik weet niet of er speciale producten op de markt zijn voor vacumgaren. Tochtstripje kost niks, 10 euro voor een rol of zo? En je kan er denk ik wel een jaar mee toe komen.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

Emiel schreef:Vergeet de roner trouwens niet een 1/2 uur te laten afkoelen, na gebruik.
Wat kan er dan eigenlijk gebeuren, iets met de gevoeligheid van de computer of zo iets, het binnenwerk?
probleem zit er in, dat als je hem na het gebruiken gelijk uitzet, dat er iets in de thermostaat kan verbuigen (geloof ik), daarom moet hij rustig even blijven pompen tot hij afgekoeld is. En dan pas echt uitzetten.

Bij sommige auto's is dat het zelfde. De renault 5 GT Turbo kon je ook beter even aan laten staan, dat de turbo niet zonder olie kwam te staan, als hij flinkt had gepompt.
www.koksforum.nl
ralph geerts

ik kom al een paar concurenten tegen van een roner.

http://www.julabo-sous-vide.de/en/products1.htm

heeft iemand enig idee wat ze moeten kosten.. er zitten wel apparaten bij die tot 100 liter gaan :D

heel speen varken op lage temp gegegaard :P

die thermo meters voor vacum zakken staan ook op de site.
Pieter

Bericht door Pieter »

Heb je bij bepaalde grote stukken vlees geen risico op vermeerdere bacterie groei.
Bijvoorbeeld een hele kalfslende op 49 graden garen. Dit duurt wel aardig wat uurtjes, dus dan heb je echt een hele tijd dat het product op een temperatuur zit waar bacterien gek op zijn. En aangezien ze nooit boven de 49 graden komen zul je die bacterien nooit doden.
Eigenlijk iets wat ik me vorige week pas af vroeg.
ralph geerts

overleven bacterieen het wel ineen vacum ? ;)
Pieter

Bericht door Pieter »

Blijft een biefstuk eeuwig goed als je die vacumeert ? Volgens mij niet. Daarnaast heb je niet alleen met bacterien te maken maar ook met schimmeld, endo sporen etc.. etc...
ralph geerts

Pieter schreef:Blijft een biefstuk eeuwig goed als je die vacumeert ? Volgens mij niet. Daarnaast heb je niet alleen met bacterien te maken maar ook met schimmeld, endo sporen etc.. etc...
hoe lang wil je het bewaren.. langzaam gegaard snap ikmaar dat duurt heus geen twee weken..... :shock:
Pieter

Bericht door Pieter »

Nee dat begrijp ik. Ik doel ook niet op het bewaren maar meer de bacterie toename tijdens de bereiding zelf. Wij koks krijgen nog steeds een tik op de vingers als onze soepjes na 6 uur nog steeds niet onder de 7 graden zijn. Iets moedwillig uren op 49/50 graden houden stemt de mensen van de VWA niet echt postitief denk ik. Ik ga ze voor de lol eens mailen.
Emiel

Bericht door Emiel »

Eiwitrijke producten kun je beter op + 62 graden roneren. Dat is een stuk veiliger.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

alles hangt af van de versheid van je product.
Versheid is geboden.
www.koksforum.nl
Pieter

Bericht door Pieter »

[edit] Huh,ik wil wat wijzigen is alles in eens weg :S [/edit]
Laatst gewijzigd door Pieter op 31 okt 2006, 20:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

Om eerst even terug te komen op de basis.
Oude kook technieken al stoven en braisseren etc... die zijn nu naar mijn mening beter dan vroeger. Daarom vind ik het idee van die roner niet eens zo slecht.
Het idee van dat je ook anders kan koken, vind ik niet eens zo slecht.
Misschien heeft die leerling al 'n leuke achter grond achter de rug.
Of hij is lid van het koksforum...dat kan natuurlijk ook :lol:
www.koksforum.nl
Pieter

Bericht door Pieter »

Hij zat vanmiddag op de site van niels en het koksforum. Erg geintreseerd dus komt nog wel even langs denk ik :)
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

:D

okay
www.koksforum.nl
Wiljan
Contacteer:

Bericht door Wiljan »

Heb vandaag mijn "roner"binnen gekregen voor thuis(70 euro op marktplaats, ha ha)
Hij is iets kleiner en niet digitaal maar werkt super, helemaal om thuis mee te experimenteren.
Ik moet aleen nu een thermobak regelen??
Nog tips :D
Jean Van der Stuyft

Bericht door Jean Van der Stuyft »

Heb iets meer betaald voor mijn "roner" thuis, je kan er prachtige dingen mee doen. Het is echt niet moeilijk om met deze speciale strips de kerntemperatuur te meten. het is gewoon blijven expirimenteren en dan krijg je wel de juiste resultaten en kan je prachtig werk afleveren.
Emiel

Bericht door Emiel »

Wiljan schreef:Heb vandaag mijn "roner"binnen gekregen voor thuis(70 euro op marktplaats, ha ha)
Hij is iets kleiner en niet digitaal maar werkt super, helemaal om thuis mee te experimenteren.
Ik moet aleen nu een thermobak regelen??
Nog tips :D
Grote bain marie bak :)
richard

Bericht door richard »

Hier een methode met de Roner voor lam uit "grand livre de cuisine" van alain ducasse:

Lam entrecote aanbraden, met een paar druppels olijfolie vacumeren
en 6 min. bij 85° daarna bij 60° verder garen tot je een kerntemp. van 59° hebt. Op ijswater afkoelen.
Vervolgens om het vlees weer warm te maken, 20 min. bij 59° .En met boter arroseren.

Mijn vraag: Heeft hier iemand ervaring mee?
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

De temperaturen klinken wel goed!.
Je kan dit heel mooi doen op deze manier.
Ik zou hem alleen niet eerst aanbakken.
Dus, na het sous vide koken, filet aanbakken (koud) en daarna warm zetten in de een warmte kast.
www.koksforum.nl
Marino

Bericht door Marino »

Ja leo, dat denk ik ook. De door jou genoemde methode gebruiken ze ook in het Amstel. Voor zowel La Rive als Banqueting. Werkt heel heel goed.
LWK

Bericht door LWK »

Hebben die niet 4 Roners staan?
shein

Bericht door shein »

Jullie hebben het op de vorige pagina over de schuimpjes (foam) zodat je de kerntemp kan meten zonder het vacuum te verliezen.

http://www.koksforum.nl/phpBB2/viewtopi ... c&start=15

Ik heb verschillende horecagroothandels bezocht maar deze foams waren nergens te krijgen.

Weet iemand hoe ik eraan kan komen? Of via internet?

Ik heb sinds vorige week thuis een roner en ben ermee aan het experimenteren, heb ook het boek vacuumbereiden van Frans van Meeuwen besteld
ralph geerts

Plaats reactie