Mh, ik moest er even over denken.
Ik denk dat de meeste koks doeners zijn. (net als kookboeken, we bekijken toch eerst de plaatjes, en bepalen aan de hand daarvan of we de receptuur gaan lezen.

) Dus meer plaatjes toevoegen.
Verder hoef je natuurlijk geen kopie van Adria te zijn zonder jezelf kok te mogen noemen. In mijn zaak (ben maar sous hoor) (
www.paviljoen.nl) koken we erg ambachtelijk, maken soepen, sauzen, brood, ijs bonbons enz, leiden op tot nivo 4.Echter zitten mijn gasten niet te wachten op 3 sterren liflafjes. Dus als de discussies over dat soort onderwerpen gaan heb ik niks toe te voegen, en velen met mij vrees ik.
Voor alle koks die meesmuilend doen over poffertjesbakkers. Ik ben van mening dat je als kok het beste uit je talent moet halen. Ik heb meer respect voor iemand die op de toppen van zijn kunnen in een bistro staat dan voor iemand die zijn talent verspeeld door ver onder zijn kunnen te werken. Ik lach ieder jaar weer als leerlingen komen solliciteren en de mond ver open hebben over god weet welke topzaak. Als ze dan een dagje mee mogen draaien laat ik ze steevast gehaktballen koken voor het personeel. Dat we dan een dag niet lekker eten is het me wel waard.
(hoop dat ik niemand voor het hoofd heb gestoten. Ik ben uiteraard wel onder de indruk van de culinaire prestaties van de meeste koks van topzaken. Ik heb op een hoog nivo gewerkt, maar sterren nooit mogen zien. Dus respect hoor.)