Yakup Aydin winnaar NK Barista

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
limo factory
Contacteer:

Yakup Aydin winnaar NK Barista

Bericht door limo factory »

Yakup Aydin (26) uit Hoek van Holland zet veruit de beste koffie van Nederland. De kwaliteitsadviseur van illy Caffè heeft met overmacht de Dutch Barista Championship 2010 gewonnen.
Hoe word je de beste koffiemaker van Nederland? ,,Door dingen weg te laten. Voor de Dutch Barista Championship dien je een koffiecocktail te maken, een zogenoemde signature drink. Andere deelnemers zag ik in de finale, afgelopen maandag, in de weer met stikstof. Ik hield het bewust eenvoudig. Voor de cocktail heb ik samen met mijn coach, Erik Hermans van De Limonadefabriek in Streefkerk, citroengras getrokken in slagroom en vermengd met chocolade uit Madagaskar en ongeraffineerde Javaanse palmsuiker. Niks meer, niks minder. Het draait tenslotte om de espresso. Die maak ik met koffiebonen uit Ethiopië; deze bevatten veel gele fruittonen.’’ Zijn filosofie werd gedeeld door de jury. ,,Tussen de nummers vier en twee was het verschil slechts een paar punten, tussen mij en de nummer twee maar liefst tachtig punten.’’
Werd de overwinning gevierd met het zwarte goud? ,,Ik heb drie keer net naast de titel gegrepen. Was al die tijd de Joop Zoetemelk onder de barista’s. Dan snap je wel dat maandagavond de Jeroboam, een drieliterfles champagne, openging.’’
Yakup Aydin, Japie voor intimi, vertegenwoordigt in mei 2011 Nederland op de World Barista Championships in Colombia.

Met een klein beetje hulp dus..... Op naar Colombia.
Andere Barista's werden geholpen door Top restaurants zoals Solo, Zwethheul, Ivy en Amiral.
Niet slecht dacht ik.

Groeten Erik
Cees Timmerman
Contacteer:

Re: Yakup Aydin winnaar NK Barista

Bericht door Cees Timmerman »

Goed gedaan van Yakup. Jij mag toch zeker wel mee naar Colombia Erik, want Yakup helemaal alleen daar naar toe zonder coach, dat wordt moeilijk.
Plaats reactie