Er komen alleen goede restaurants en hotels in de Michelingids. De GaultMillau plaatst alleen de zaken met minimaal 10 punten. Toch heeft de Lekker
in de beginjaren wel eens hardere kritiek te geven. Henri Gault en Christian Millau deden dit in hun guide Julliard ook regelmatig.....in de gids Paris kwamen ook restaurants met 4 of zelfs 2 punten. Ook Sunday Times critic AA Gill heeft een reputatie. Wat vinden jullie van het opnemen van de slechtste restaurants in gidsen (uiteraard na verschillende bezoeken om een off-day, van het hele personeel ?? uit te sluiten) ?
Name & Shame in restaurantgidsen ?
- berexstone
Re: Name & Shame in restaurantgidsen ?
zoals steeds vind ik dat je daar zeer voorzichtig mee moet wezen. Smaken verschillen nou eenmaal en het gaat toch dikwijls om steeds weer dezelfde 2 of 3 inspecteurs. bij ons staat vb peter Goossens op nr 1 terwijl ik persoonlijk meer appreciatie heb voor Geert Van Hecke en zelfs een Johan Segers die maar 1* heeft. Dus wat bepaald dat een restaurant slecht zou zijn kan zeer relatief zijn. Net zoals wat bepaald dat het goed is. Ik beschouw de gidsen dan ook meer als een leidraad maar zeker niet als de bijbel.
Het gras is steeds groener aan de andere zijde. Helaas is het dan ook meestal kunstgras!
Dave
Dave
In Antwerpen is er een populair reclame blaadje, de "O3" genaamd, naar de telefoonzone en dat geeft wel eens kritiek op restaurants. Dat heeft als goede kant dat er bij restaurants die slecht scoren wel eens iets veranderd wordt. Zo heb ik een hotel geweten dat de O3 deed verdwijnen uit de lobby toen hun restaurant er in afgekraakt werd. Weken later hebben ze de chef vervangen. Nu gaat het veel beter met het hotel. De chef kon koken, maar was van het onvriendelijke type. En als hij de pest in had, was ook z'n eten niet goed. Vermoedelijk is de recensent van de 03 op een slechte dag langs geweest.
Ze bespreken vooral betaalbare, "gewone" restaurants. En dat wordt massaal gelezen. Ik denk dat de Michelin en de Gault-Millau lang niet zoveel impact hebben in die sector. Maar dan misschien meer bij de top restaurants?
Ze bespreken vooral betaalbare, "gewone" restaurants. En dat wordt massaal gelezen. Ik denk dat de Michelin en de Gault-Millau lang niet zoveel impact hebben in die sector. Maar dan misschien meer bij de top restaurants?
- JeroenTrimbos
- Contacteer:
Ik heb geen hoge pet op van de Special Bite, absoluut niet zelfs, maar in mijn stukje staat dat de TL lamp in de keuken irritant is.
Ik aan alle tafels uitproberen en inderdaad, op tafel 9 en 10 schijnt het in je ogen, dus ik ga er iets aan doen.
Zolang de kritiek goedbedoeld en niet kwetsend is vind ik het ok. Als een restaurant niet goed genoeg is, vermeld het dan gewoon niet. Dus Special Bite bedankt
Ik aan alle tafels uitproberen en inderdaad, op tafel 9 en 10 schijnt het in je ogen, dus ik ga er iets aan doen.
Zolang de kritiek goedbedoeld en niet kwetsend is vind ik het ok. Als een restaurant niet goed genoeg is, vermeld het dan gewoon niet. Dus Special Bite bedankt

Practice what you preach
- berexstone
Allereerst, ik heb nog nooit van special bite gehoord...(special bites laat ik liever over aan black mambas en de taipans, grapje),
a) Als ik privé uit eet is inderdaad Johan Segers van 't Fornuis ook mijn favoriet, gevolgd door Christian Denis in Vliermaal (ja ik eet klassieker dan jullie dachten hè, privé dan)
b) overal in België zijn er goede commerciële restaurantgidjes, meestal gratis, te vinden van Blankenberge of Knokke, Hasselt, Hasselt en Liège tot de Maaskant. Super is echter "Out in Antwerp", gratis te verkrijgen aan het Centraal Station tourist info en bij tourist info Grote Markt. Toch zo'n 150 bladzijden superbe info in een heus boekje gratis en voor niets. Wist je overigens dat inmiddels de eerste drie uitgaven wel zo'n 150 € opbrengen.
c) ik ben niet van special byte hoor Jeroen. Ik ben ook bij jou wezen eten en alles was meer dan o.k. reden temeer om terug te komen. En natuurlijk gefeliciteerd met je promotie bij GaultMillau. Tussen de regels door lees ik ...stijgende lijn... 'keep it going, in 2011 twee koksmutsen waarom niet
Robert 'berexstone' Delhaye
a) Als ik privé uit eet is inderdaad Johan Segers van 't Fornuis ook mijn favoriet, gevolgd door Christian Denis in Vliermaal (ja ik eet klassieker dan jullie dachten hè, privé dan)
b) overal in België zijn er goede commerciële restaurantgidjes, meestal gratis, te vinden van Blankenberge of Knokke, Hasselt, Hasselt en Liège tot de Maaskant. Super is echter "Out in Antwerp", gratis te verkrijgen aan het Centraal Station tourist info en bij tourist info Grote Markt. Toch zo'n 150 bladzijden superbe info in een heus boekje gratis en voor niets. Wist je overigens dat inmiddels de eerste drie uitgaven wel zo'n 150 € opbrengen.
c) ik ben niet van special byte hoor Jeroen. Ik ben ook bij jou wezen eten en alles was meer dan o.k. reden temeer om terug te komen. En natuurlijk gefeliciteerd met je promotie bij GaultMillau. Tussen de regels door lees ik ...stijgende lijn... 'keep it going, in 2011 twee koksmutsen waarom niet
Robert 'berexstone' Delhaye