Kokosnoot Olie Extra Vergine (bio)

Alles over ingrediënten
Plaats reactie
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Kokosnoot Olie Extra Vergine (bio)

Bericht door Leo »

Kokosnootolie
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
was voormij eigenlijk een onbekend product, maar het is zeer gaaf er wat leuks mee temaken. Kent iemand het?
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
cyrano
Contacteer:

Re: Kokosnoot Olie Extra Vergine (bio)

Bericht door cyrano »

Kokosvet is heel lekker. Het bestaat alleen voornamelijk uit verzadigde vetten en dat had tot voor kort de naam zeer ongezond te zijn. Bovendien is het één van de goedkopere vetsoorten en heeft een vreemd smaakje, het had dus helemaal geen goed imago. Nochtans hebben de Polynesiërs, die heel veel kokosvet eten, veel minder hart- en vaatziekten dan wij.

Dus heeft de industrie in Rotterdam de grootste raffinaderij ter wereld gebouwd. Doel: Palm- en kokosvet zo manipuleren dat het volgens de EU regels het predikaat "gezond" mag voeren. En meteen wordt ook de voor onze smaak vreemde kokossmaak weggewerkt. "Gezond" betekent in dit geval dat de samenstelling overeenkomt met een lijstje van vetzuren die in gezonde olie voorkomen. Olijfolie, bv.

De term 'Extra vergine" wordt er door de marketing bij gebreid. Extra vergine betekent bij olijfolie: van een eerste, koude persing. Kokosvet wordt door stoom- of heet water extractie gewonnen. Niks persing, niks koud. De term is dan ook gewoon onzin.

De prijs is geen onzin. Plots wordt het kokosvet tien tot twintig maal zo duur. En dat terwijl er niks mis mee is. Maar de heren van de marketing hebben besloten dat natuurlijk kokosvet niet interessant is. En dan creëren ze een interessantere versie.

Er is niks mis met "extra vergine", gezond kokosvet. Tenzij dat het een aanslag op je portemonnee is. Ik gebruik het ook wel eens. Maar de ongeraffineerde vorm met kokossmaak is voor mij veel interessanter. En die vind je voor een prik in Chinese of Afrikaanse winkels.
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

cyrano schreef: Extra vergine betekent bij olijfolie: van een eerste, koude persing..
Voor zover ik weet is extra vergine olijfolie natuurlijk gekoppeld aan eerste pers, maar belangrijker de zuurtegraad en smaak/geur (italie). Spaanse nemen het minder nauw en geven het predicaat extra vergine aan eerste pers alleen. Eigenlijk is het een beetje onduidelijk voor de consument. Was een mooie uitzending van kvw over dit feit. Aanrader!

Kokosnoot olie, ook nooit mee gewerkt. Maar ik kan dan maar beter gelijk die ongeraffineerde gebruiken :)
Volg me op Twitter: http://twitter.com/CeesCook
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

dit potje was rond de 11 euro. Best prijzig, maar het effect was leuk.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
shuraa

Bericht door shuraa »

aub vertel mij: waar kan ik dit kopen? Denk eens aan de mayonaise die je hiermee kan maken!!

Gegrilde kipspiesjes gemarineerd in citroengras knoflook en limoen met mayonaise van coco's olie .. watertand nu al
Gloyou.com. Ervaar het gemak van alles in één. O.a. eetgelegenheden, recepten en nog veel meer!
Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo »

bij de reform winkel gescoord. Warme mayo is er van gemaakt. Lekker hoor.
www.koksforum.nl
shuraa

Bericht door shuraa »

tnxx !! ik laat jullie zeker weten hoe het gesmaakt heeft : D
Gloyou.com. Ervaar het gemak van alles in één. O.a. eetgelegenheden, recepten en nog veel meer!
shuraa

Bericht door shuraa »

vandaag Kokos olie gekocht bij de Aziatische groothandel!! Geen biologische maar toch. Voor € 2,80 maar : )

Donderdag ga ik een smulmaal bereiden.
Plaats reactie