grootste mislukking ?

Vrijheid van creative mening!
ralph geerts

grootste mislukking ?

Bericht door ralph geerts » 14 jul 2006, 22:26

wat is je grootste mislukking aller tijden ?

ik was een keer bezig met een vinaigrette te maken en die dan met een soda-jet onder druk te zetten zodat je koolzuur ( bruisend effect ) in de vinairgrette krijgt. alleen in plaats van fris bruisend ging het naar licht tintelend bedorven iets smaken :oops:

danny
Contacteer:

Bericht door danny » 15 jul 2006, 14:26

o ja joh :lol:
tja

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 15 jul 2006, 14:36

ja enorm echt heel viesig

Emiel

Bericht door Emiel » 31 okt 2006, 01:38

Mijn grootste mislukking? Toen ik een jaar of 6 was heb ik ooit macaroni in chocolademelk gekookt, tot het net niet drooggekookt was. Smerig! :?

Pieter

Bericht door Pieter » 31 okt 2006, 17:54

Ommelet in een saus van yoghurt met citroengras, pepertje, en wat limoensap.
Smaak was op zich redelijk ( lees slecht, maar niet hee slecht : ) ) Alleen het zag er echt niet uit.

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 15 nov 2006, 17:58

hallo ik ben nieuw hier..

Maar mijn grootste mislukking is caramel snoepjes maken.
Alles ging goed. totdat ik het 1 minuutje te lang liet koken.
het werd 1 bruine kankerverwekkende troep.
Bijna een dure gietijzeren pan van 80 euro vern**kt maar
uiteindelijk nog schoon kunnen krijgen met een schroevendraaier :oops:

Groeten jurre

Pieter

Bericht door Pieter » 16 nov 2006, 01:02

Klinkt als mijn moeder die eens kokende karamel in plastic schaaljes goot. Was de hele avond bezig het aanrecht schoon te bikken :)

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 16 nov 2006, 06:36

hahahah, als de dag van gisteren! heb eens als leerling bij het maken van een ontbijtbuffet een complete rauwe ham rollade MET HET NET ER NOG OMHEEN, in plakjes gesneden. het was er niet meer af te halen.
niet slim.

Stefan

Bericht door Stefan » 16 nov 2006, 09:16

Een shake voor mezelf in de keuken heel hard staan schudden. Op een gegeven moment zoveel druk erop gekomen dat de dop eraf knalde, waardoor de hele keuken onder de drek zat :lol:

Anne Zantinge
Contacteer:

Bericht door Anne Zantinge » 16 nov 2006, 10:44

o ja, een shifon(kidde) opendraaien als de druk er nog niet af is, ook erg leuk als dat gebeurt in een open keuken onder een druk servies.
lol

Pieter

Bericht door Pieter » 16 nov 2006, 11:56

Gisteren een pan jus de veau om laten vallen. Was er al 5 dagen mee bezig, alles voor niks :) Vandaag maar weer eens nieuwe opzetten. Eigenlijk vind ik dat altijd wel blunders, dingen laten omvallen of uit je handen vallen. Of chocolade tremperen, had het pas 1x gedaan, kom ik terug van het kantoor, staan ze er al als een paar idioten bonbons van te maken.

Emiel

Bericht door Emiel » 16 nov 2006, 18:18

Stefan schreef:Een shake voor mezelf in de keuken heel hard staan schudden. Op een gegeven moment zoveel druk erop gekomen dat de dop eraf knalde, waardoor de hele keuken onder de drek zat :lol:
Maar dat doe je dan ook 1 keer en nooit meer. Ineens afgeleerd...

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 17 nov 2006, 00:35

Mijn aller ergste blunder:
Zo'n 12 jaar geleden ik was leerling.
Ik had het verschrikkelijk druk en het was gewoon een rotdag......
De dag ervoor had ik netjes mijn kalfsbouillon op smaak gebracht en in de koelcel gezet ( ongv 40 liter )
Maar goed ik was de volgende dag druk dus , en was druk bezig met citroenen en witlof...ik loop 10 minuten later in de cel , en denk....oh ja nog ff bouillon proeven, want het waren de hondsdagen! Ja hoor de bouillon was zuur....verdomme dacht ik en pleurde de pan van 40 ltr kalfsbouillon door de gootsteen!
Even later proefde ik weer wat ...en dat smaakte ook zuur en een beetje bitter............Er begon me wat te dagen .....Ik heb lopen schelden op mezelf....en toen kwam de chef......aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 17 nov 2006, 00:47

kicke fout!!
:lol:
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

Cees
Contacteer:

Bericht door Cees » 17 nov 2006, 01:39

Leo schreef:kicke fout!!
:lol:
Ja ik kan er nu om lachen en het zal me nooit meer gebeuren, maar het angst zweet sprong van alle kanten en me rug begon krom te trekken........

Chef jurre

Bericht door Chef jurre » 17 nov 2006, 13:13

in de afwas hebben we vaak een bloem gevecht :lol:

wat ik ook eens had was op een lollerige dag van een chefkok:
hij zei kijk hier heb ik 2 gekookte eieren,
moet je mij na doen.
Hij pakte dus een gekookt ei en gooide hem in de lucht en ving hem weer op met zijn neus(net boven zijn neus)
Dus hij zei: nu jij
okee dacht ik
pakte hij een ongekookt ei (wat ik niet door had)
dus ik deed hetzelfde
en jah je raad het al..... hele hoofd onder de ei.
die 2 koks lagen helemaal in een scheur :lol:
heb het ze wel zelf laten opruimen wat op de vloer ed lag.

hehe :oops:

Groeten Jurre

tigerman

Bericht door tigerman » 06 jan 2007, 21:53

soe kreeften aanzetten bouquet erbij water erbij lekker laten trekken op een goed moment proefen...... bah wat vies
was ik vergeten de elastiekjes eraf te halen
kon ik gelijk weggooien

groetjes emile

Loetie

Bericht door Loetie » 18 jan 2007, 20:39

Mijn grootste f´ck up is dat ik een keer vis moest fileren, dus ik haal em uit de piepschuimen doos, ken je wel. De deksel leg ik netjes aan de kant , even later ram stank in de keuken ik dacht eerst dat de vloeistof van een koelkast uit een het lekken was ofzo, stonk echt. Kijk ik achter me licht de deksel vd doos op een grillpan te smelten :oops: ik snel die rotzooi deraf krijg ik ook nog van dat spul op me hand, krijg je niet eraf want als je het met andere hand deraf wil vegen heb je daar hetzelfde probleem :? Toen kwam de chef..... :twisted: :twisted: :twisted:

Paulus

Bericht door Paulus » 05 feb 2007, 20:35

Maizena in een zeef ipv poedersuiker en daar vrolijk nagerechten mee bestrooid. Geen klachten gehad. Mijn conclusie: kook je zonder dat je klachten krijgt dan betekend dat nog niets!
Het is slechts de mening van één die de ander iets doet veronderstellen.

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 05 feb 2007, 20:56

ik heb ook wel eens iemand gezien die zout probeerde te karameliseren... is ook lastig met die atomatensuiker van tegenwoordig ;)

Leo
Forum Chef
Contacteer:

Bericht door Leo » 05 feb 2007, 22:50

Wat denk je van iemand die een recept chocoladmousse maakt en ipv van 100 grCacao liquer, 100 gr cacao poeder pakt...

hmm..lekker
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl

ralph geerts

Bericht door ralph geerts » 06 feb 2007, 16:47

haha laat die nou samen op een parti staan :P

Martyn

Bericht door Martyn » 11 feb 2007, 11:16

Grootste blunder, een keukenhulp had ik gevraagd om een bouillon (had net +/- 1 uur lang eendebouten staan stoven) af te gieten in een puntzeef.
Komt die jongen terug met een bak vol groenteprut, zegt hij hier zijn je groentes, dus ik vraag waar is de bouillon.....ow weggespoeld moest je dat dan hebben zegt hij.

Ook nog een fout van mezelf, kreeg hele ossehazen aangeleverd zou ze dus ff schoonmaken en vliezen.
Ik pak de hazen uit het Plastic krat en leg het krat op de kachel ( die volgens mij uit was) maar een collega had de kachel aangedaan.

Na een paar minuten een stank en rook was dat plastic krat aan het smelten op de kachel ben +/- een uur bezig geweest om plastic te verwijderen.
Het moeilijkste was nog om de gasverdelers uit het overgebleven plastic restant te snijden.
gebeurt me nooit meer zoiets kijk voortaan eerst of alle pitten uit zijn.

ingenting

Bericht door ingenting » 17 jun 2007, 13:06

Emiel schreef:Mijn grootste mislukking? Toen ik een jaar of 6 was heb ik ooit macaroni in chocolademelk gekookt, tot het net niet drooggekookt was. Smerig! :?
Dat doet me denken aan toen ik 6 was.

Bij kennissen van mijn ouders hadden we een paprika soep gegeten waar ik helemaal weg van was.
Dus thuisgekomen wilde ik het namaken...

Mijn methode:
een pakje cup-a-soup met groente smaak en reepjes rauwe paprika in een bordje doen en heet water erbij.
En dan maar wachten tot de paprika zacht zou worden...en het in een overheerlijke soep zou veranderen.

Mijn eerste keer met tofu was ook een ramp...daar praat ik eigenlijk nog steeds niet over :wink:

Koeno

Bericht door Koeno » 19 jun 2007, 19:05

Haha leuke fouten hier allemaal, ik werk nog niet zo lang in de keuken (nu net 2 jaar) en heb nog niet echt een kookblunder gemaakt die me echt is blijven hangen wel heb ik 2 andere blunders gemaakt in de keuken.
-we hebben van die 10liter emmers met vet voor de frituur, heb er een keer 2 laten vallen 20 liter vet door het magazijn :O :( was 2 uur aant schrobben, eerst met blik van vegerenblik het vet trug in emmers daarna schrobben (lang leven de waterstofzuiger) 3x en was nog steeds klein beetje vettig. ook hoop moeten weggooien :*(
-Ook een keer 2 vingers in frituurvet gestopt. was kroepoek aan het frituren, gleed er een door de gleuf heen ( zitten er bij ons paar in die bovenste gedeelte met onderste schijden) ik proberen eruit te halen met spatel, spatel er net te ver ingegaan met t2 vingers erbij, geluk snelle reactie 2 blaartjes :O :P,

Wel meegemaakt dat een leerling uit mijn klas een pan opwarmde en hem schoon wou maken met peper ipv zout, de hele klas ging kapot HAHA!
Of een zelfstandigwerkend kok die romanof probeerde te maken, te veel voor kleine mengmachine dus in grotere kom, probeert ze hem met een stafmixer dikker te krijgen./..... lukte niet dan maar i n de hogger. room erbij. ik weet niet wat er is gebeurt maar toen ze hem eruit haalde leek het op iets buitenaards... allemaal witte klonten en daaromheen een roze drek echt smerig :twisted:
Veni, vedi, ik werd chef

chef peter

Bericht door chef peter » 27 sep 2007, 13:33

Ik werkte lang geleden bij Restaurant Ravensdonck in Eindhoven, daar moest de zalm gemarineerd worden met een mengsel van wodka, suiker en zout, het was mijn eerste leerlingen jaar, en ik verstond toch echt azijn, suiker en zout, je raad het, ik was niet bepaald de lieveling van de chef dat jaar. :lol:

cookie
Contacteer:

Bericht door cookie » 29 sep 2007, 23:20

eerste keer dat ik men tonka bonen werkte wou ik m'n creme anglaise ermee infuseren

Wou echt dat de smaak zou doordringen,dus gebruikte ik er maar een stuk of 10 om zeker te zijn op een halve liter creme anglaise :oops:

Resultaat---->door de gootsteen :lol: :lol:

Nu maak ik er een extract van samen met porto om bij m'n kletskoppen te doen,gebruik ik t in witte wijnsaus of in een schaaldierensausje
Weliswaar in de juiste hoeveelheid hahahhaha

Jeff

Bericht door Jeff » 08 okt 2007, 10:22

Niet echt een kookblunder, maar meest erge wat ik me uit de keuken kan herinneren was het klaarmaken van de lasagne. De ene kok deed deze altijd eerst even kort in de magnetron om er ook zeker van te zijn dat hij binnen goed warm was. Omdat de mag aan de tapaskant stond, werd die altijd bij mij gedropt en zette ik hem in de mag.

Die andere kok deed dat andersom, maar dat wist ik niet. Ik pak dus het gloeiend hete bord met lasagne wat rechtstreeks uit de oven kwam met mijn blote handen. Ik had werkelijk op alle vijf de vingers blaren en op drie waren ze zelfs een ruime cm. Maar goed zo'n vergissing maak je een keer, nu check altijd alles even kort wat van een ander komt.

cookie
Contacteer:

Bericht door cookie » 08 okt 2007, 15:26

heb ook al zulke dingen meegemaakt ja,op de school nog,hey kristof,roer eens wat boter onder de riz pilaw,ok no problemo,de kookpot kwam net uit de oven,pak ik hem even vast,ganse hand binnenknat verbrand :cry:
Sindsdien pak ik gewoon alles vast met een handdoek,klinkt mss absurd,maar ik loop dus bijna gans de dag rond met een handdoek in m'n hand, :oops:

Webmaster
Contacteer:

Bericht door Webmaster » 08 okt 2007, 15:46

Niet mijn grootste mislukking....

Ik zag laatst iemand een hete frituur schoonmaken en die tapte de hete olie af in een een goedkope emmer.....dus jullie raden het al, alles lag over de grond :) en hij was nog langer bezig met schoonmaken.
Kokforum.nl : de website voor koks

eeuwejan
Contacteer:

Bericht door eeuwejan » 15 feb 2008, 12:34

mijn stageloper moest de frituur schoonmaken en dan heb je van die leuke druipbakken eronder waar de ranzige vet in kan, jammer dat de druipbak niet goed stond en 25 liter frituurvet door de hele keuken liep, dat was een hele nacht schrobben geblazen....voor mij mijn sous de leerling en de 2 stagiares...

Jelle

Re: grootste mislukking ?

Bericht door Jelle » 10 sep 2008, 18:45

Heb een paar jaar geleden een creme brulee taart proberen te maken met lange vingers. Helaas kwamen die krengen na een halve minuut boven drijven XD

Over frituur gesproken, ook echt een lompe blunder, was aan t einde van de avond mn frituurtje aan t poetsen, schiet ik van de rand af zo in de frituur. Weer een heel andere variatie op de chicken fingers :shock:

roland

Bericht door roland » 09 okt 2008, 10:04

is om met leerlingen te werken hahahaha nee hoor er zitten ook goede bij
nee toen ik leerling was heb ik geprobeert om mayo te maken met hele eieren in plaats van alleen de dooier
het was een receept waar 30 dooiers in gingen dus je raad het wel als je dan bij je chef komt en je zegt dat het niet lukt en alles zit bij elkaar

JeroenTrimbos
Contacteer:

Bericht door JeroenTrimbos » 09 okt 2008, 10:41

Toen ik bij de Leuf werkte had ik een pan met room en melk op het vuur staan voor chocoladecreme
nou dat was aan de kook, toen bij de rest van het recept gegooid.

Beetje jammer dat de chef in eenzelfde pan witte vissaus aan het maken was. Lekkere chocoladecreme....
Practice what you preach

Cees Timmerman
Contacteer:

Bericht door Cees Timmerman » 10 okt 2008, 07:48

Ongeveer 100 jaar geleden als ventje bij het maken van appeltaart lekker kaneel er bij gedaan......dacht ik.
Bleek nootmuskaat poeder te zijn. Best wel een eigenaardig smaakje.

kwemel

Bericht door kwemel » 27 okt 2008, 02:37

Vroeger op de middelbare school (horeca opleiding) moesten we eens Appel Beignets maken in bierbeslag.
Frituren in zonnebloemolie. Allemaal goed gelukt.

Thuis wilde ik dit ook nog een keer maken voor mijn ouders. Alles voorbereid en het pannetje olie gepakt wat mijn moeder altijd gebruikte om de oliebollen in te bakken.
Die olie was ondertussen RANZIG geworden! Ik had niet veel verstand van ranzige olie, ik ben er een paar dagen ziek van geweest, en iedere keer als ik appel beignets zie of ruik wordt ik automatisch misselijk.

Ook een keer pommes carree gemaakt thuis voor mijn ouders. De halve middag gesneden op die blokjes aardappel. Toen ik ze ging bakken werd het meer een rosti. Mijn vader zei toen:wat is dit voor prutje?
Heb ze thuis niet meer gemaakt.
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

marcin
Contacteer:

Bericht door marcin » 27 okt 2008, 14:31

heb wel eens de klassieker onder de fouten gemaakt, zout ipv suiker in een recept champagne espuma, al 100000 x gemaakt dus geen probleem, tot ik halverwege het service een mijn kidde bij moest vullen en dus de nieuwe espuma moest gebruiken, dit experimentele schuimpje beviel niet zo goed bij de drie oudere dames voor wie het bestemd was :oops: :oops:

uit ervaring ; tegen leerling passeer jij die kreeftenbouillon ff, 10 minuten later, sous waar wou je de kreeftenkarkassen hebben, bouillon was door de gootsten
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 27 okt 2008, 17:04

kwemel schreef:Vroeger op de middelbare school (horeca opleiding) moesten we eens Appel Beignets maken in bierbeslag.
Frituren in zonnebloemolie. Allemaal goed gelukt.

Thuis wilde ik dit ook nog een keer maken voor mijn ouders. Alles voorbereid en het pannetje olie gepakt wat mijn moeder altijd gebruikte om de oliebollen in te bakken.
Die olie was ondertussen RANZIG geworden! Ik had niet veel verstand van ranzige olie, ik ben er een paar dagen ziek van geweest, en iedere keer als ik appel beignets zie of ruik wordt ik automatisch misselijk.

Ook een keer pommes carree gemaakt thuis voor mijn ouders. De halve middag gesneden op die blokjes aardappel. Toen ik ze ging bakken werd het meer een rosti. Mijn vader zei toen:wat is dit voor prutje?
Heb ze thuis niet meer gemaakt.
Een vaudte aardappel gebruikt? :P

kwemel

Bericht door kwemel » 27 okt 2008, 22:33

ja :P
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

timberland

Bericht door timberland » 20 jan 2009, 19:29

Ooit als leerling frambozensorbet gemaakt, eerst 1 op 1 suiker water maken.......dan 1 liter aftappen en er een liter frambozen puree bij gedaan, in de sorbetiere geflikkerd, draaien maar......helaas niet gelukt, ik proeven....ZOUT, oeps.

Jaren later.....in de koelcel 2 grote pannen met in mijn ogen allebei warme kalfjus, ik dacht het kan makkelijkin 1 pan, uurtje later kwam de poissonier vragen waar zijn kreeftenbouillon was oeps...toen kregen we op het menu gegrilde tonijn met kreeften-kalf jus
I Prefere the '53 by myself

Amazingtruffle
Contacteer:

Bericht door Amazingtruffle » 29 jan 2009, 20:45

Frituur vullen: kraan nog open!!
Boulliabaisse met langoustines te lang laten trekken: ammonia!
Kan nog wel ff doorgaan
Heb gelukkig bijna elke fout al gemaakt.
Zelfs een keer tegen mijn chef verteld in het verleden: "Chef, ik ga elke fout 1 keer maken, geloof me, maar daarna nooit meer"
“At the end of the day, it’s just food, isn’t it? Just food”.(MPW)

Fritschij

Bericht door Fritschij » 14 feb 2009, 15:34

Ik ben zelf leerling kok, dus dan 'mag' je fouten maken ;)

Ik ging eens een brownie bakken afijn ik al me spulletjes bij elkaar gezocht en aan de slag.........
alles netjes gemengd zoals het hoort en hoppa bakplaat vol de oven in.... na een minuutje of 8 dacht ik what the f*ck gebeurt hier heel de oven onder de bruine drap en ik begreep er helemaal niets van.... een week of 3 later moest ik maar weer een brownie bakken dus precies hetzelfde probleem, en ik snapte er geen reet van...... Toen me chef vroeg welke bloem ik had gepakt was ik er helemaal uit, het was dus kapsel.... beetje jammer........ Nou moet ik zeggen dat het wel de lekkerste brownie is die ik ooit op heb alleen jammer dat je er niet echt mooie blokjes van kan snijden....

Nutcake

Bericht door Nutcake » 16 feb 2009, 20:15

Een leuke assorti van een aantal fouten van mij en collega's:P

- Collega, stapt vol met zijn voet in een marmite met hete kalfjus ( deze stond naast een ingebouwde kookpan gezeefd en wel, maar wel vlak naast de koelcel )
Die knappe jongen liep de volgende dag met 1 kruk door de keuken (wel doorzettingsvermogen)

- De souschef zag mijn brownie aan voor brioche en was dus onder de waan dat deze verbrand was, met veel herrie liep ze naar de oven; "jongens let op je brioche!!!!", toen ze de oven opentrok en de chocolade geur in haar gezicht sloeg was genoeg gezegd, te trots om haar fout te erkennen en erom te kunnen lachen liep ze met hangende schouders terug het kantoor in :P (iedereen lach dubbel behalve zij)

- 20 liter mayonaise weg gemietert omdat deze in de schift zat:P

- sauzen emulgeren met de bamix voor de saucier in mijn leerling periode, ( helaas deed ik ook alle jus ) katz blind dus....

- op de entremetier artisjokken schoonmaken en even niet je snijplank omdraaien / verwisselen, zo krijg je zelfs gecarameliseerde wortel bitter:P

- koude terrine bouwen en half uur voor servies er achter komen dat de gelatine nog geweekt op je bank staat.... ( dat deed pijn )

- Nog een mooie die jullie mischien ook weleens meegemaakt hebben: je staat bij brandende pitten en na wat pannen verschoven te hebben word je rechterhand ineens warm, staat je doek in de fik:P

- in de open keuken een plateau met vis uit je kastje trekken maar schiet uit je hand, deze klettert met godsgeweld op de vloer, als je je kop boven de bank uit steekt zijn alle 40 gasten gestopt met praten en kijken richting jouw :P, ik stak mijn handen in de lucht en riep: Hopla!!!!, alles gasten konden erom lachen en alle aandacht was al gauw weer op het eten gevestigd....en ik kon ook weer snel verder, met een kop zo rood als kreeft...

- en last but not least! ~5 ossenhazen garen in de oven, en netjes de timer zetten, maar per ongeluk dubbel op het start knopje drukken waardoor het klokje weer stopt. na ongeveer 25 minuten lag er voor 400 euro aan ossenhaas in de oven, wat als enige overeenkomst met michelin had, dat het de structuur had van een goede autoband...

Dit zijn niet mijn enigste fouten:P maar wel de meest memorabele...
Revenge is a meal best served cold.

Esther

Bericht door Esther » 22 feb 2009, 20:51

Tjonge, jonges....het zijn dolkomische anekdotes, Nutcake :lol: !

Tristan

Bericht door Tristan » 22 feb 2009, 21:18

- koude terrine bouwen en half uur voor servies er achter komen dat de gelatine nog geweekt op je bank staat.... ( dat deed pijn )
Heb ik ook een keer gehad soortvan.

Panna cotta in mooie espressokopjes gedaan om ze paar uur later te storten op een dessert spiegel voor buffet. bij het opruimen voordat service begon op een bakje met geweekte gelatine gestuit, om me vervolgens de hele avond af te vragen waar het nou ook alweer voor was. bij de afwerking van het dessertbuffet erachter gekomen dat de panna cotta toch wel heel erg dun was :D gelukkig was ik toen nog leerling :D paar weken later nog een keer gemaakt als examen gerecht en toen een dikke 10 gescoord

Esther

Bericht door Esther » 23 feb 2009, 19:44

Wat een prachtig geluk bij een "ongeluk" :wink: !

Airborne101

Bericht door Airborne101 » 11 mar 2009, 18:31

op het werk (jaar geleden) gezegd dat mijn moeder een varkenslapje helemaal doorbakken bakt,, en dat ik dat zonde vond van dat rode vlees :lol:
het leek namelijk erg rood,, maarja,, het was gemarineerd :lol: :lol: :lol:

jeroenbr

Bericht door jeroenbr » 11 mar 2009, 18:34

In mijn eerste jaar een lamsrackje bakken, mooi rozé. Waaronder ik dacht dat rozé de franse term was voor rauw :P

Nickster

Bericht door Nickster » 16 mar 2009, 02:18

- De kraan van de au bain marie open laten staan, zodat al het kokende water wat ik erin goot over mijn schort kwam gelopen. (Niet zo prettig)
Mijn collega:
- De kraan van de frituur open laten staan toen hij hem bij aan het vullen was, zichzelf ondertussen afvragend waarom er zoveel olie nodig was... Totdat het er onder uit het kastje uitgelopen kwam en heel de vloer blank stond! Net voordat de keuken open ging!! (sow das glad!)
'Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once he grows up'-Pablo Picasso - 1973

Koen23

Blauwe jus

Bericht door Koen23 » 19 apr 2009, 15:55

Ik heb een paar jaar geleden een verhaal gehoord van toch wel een goede chef die een dure fout had gemaakt.
Natuurlijk vertel ik niet de naam van deze Chef.
Zoals jullie weten is een goede Kalfs jus te laten trekken een lange en dure gelegenheid.
De Jus stond dus al een paar dagen goed in te koken en Chef ging even met een blauwe Edding de bonnen noteren die hij en ze keukenbrigade door had gegeven.
Het was dus een vrij drukke avond en Chef begon na een paar minuten de schelden naar zijn jongens omdat blijkbaar 1 van hun zijn Edding had gejat.
Wat dus niet het geval was.
Toen de drukke service voorbij was en de leerlingen de Kalfs-Jus moesten passeren zagen hun dat de Jus een rare blauwe kleur had.
Niemand had dus de Edding gejat, en de Chef kon dus zijn dure saus mooi gooien.

Plaats reactie