tonkabonen
tonkabonen
Weet iemand wanneer de grens per persoon is bereikt als het gaat om dosering van tonkabonen??
Ik doe altijd maar heel voorzichtig i.v.m de cumarine-allergie-kans.
heeft iemand hier begrijpbare harde feiten over?
groeten ,
Danny
Ik doe altijd maar heel voorzichtig i.v.m de cumarine-allergie-kans.
heeft iemand hier begrijpbare harde feiten over?
groeten ,
Danny
tja
Beste Danny,
Tonkabonen, vallen onder de wet geest veruimende middelen, iemand van mijn werk is ooit naar Brazillie geweest en daar zijn ze heel goedkoop, maar ze mee te nemen in groot hoveelheid (spreek ik van een paar honderd gram) is verboden en staat op de lijst als verdovende middelen ik geloofde het zelf niet en heb Schiphol zelf gebeld.
Tonkabonen, gebruikte ik voor ijs, Leo weet te verhouding wel denk ik
ben mijn recept kwijt

Sorry ik kan je verder niet helpen maar ik dacht stukje extra info over tonkabonen is nooit weg
Tonkabonen, vallen onder de wet geest veruimende middelen, iemand van mijn werk is ooit naar Brazillie geweest en daar zijn ze heel goedkoop, maar ze mee te nemen in groot hoveelheid (spreek ik van een paar honderd gram) is verboden en staat op de lijst als verdovende middelen ik geloofde het zelf niet en heb Schiphol zelf gebeld.
Tonkabonen, gebruikte ik voor ijs, Leo weet te verhouding wel denk ik

Sorry ik kan je verder niet helpen maar ik dacht stukje extra info over tonkabonen is nooit weg

Kokforum.nl : de website voor koks
Tonkabonenroomijs
Tonkabonenroomijs
Ingrediënten:
- ½ liter volle melk
- ¼ liter room
- 1 gespleten vanillestokje
- 3 tonkabonen
- rasp van 1 citroen
- 90 gram vanillesuiker
- 12 eierdooiers
- 225 gram witte basterdsuiker
Werkwijze:
Breng de melk, room, gespleten vanillestokje, geraspte tonkabonen, citroenrasp, en de vanillesuiker aan de kook.
Laat onder een deksel 20 minuten zachtjes trekken.
Klop de dooiers los met de basterdsuiker en giet hierop iets van de vloeistof.
Doe deze massa terug bij de melk en breng dit onder voortdurend roeren aan de kook en laat binden.
Passeren door een zeef en snel terug koelen.
Opdraaien in de ijsmachine.
Ingrediënten:
- ½ liter volle melk
- ¼ liter room
- 1 gespleten vanillestokje
- 3 tonkabonen
- rasp van 1 citroen
- 90 gram vanillesuiker
- 12 eierdooiers
- 225 gram witte basterdsuiker
Werkwijze:
Breng de melk, room, gespleten vanillestokje, geraspte tonkabonen, citroenrasp, en de vanillesuiker aan de kook.
Laat onder een deksel 20 minuten zachtjes trekken.
Klop de dooiers los met de basterdsuiker en giet hierop iets van de vloeistof.
Doe deze massa terug bij de melk en breng dit onder voortdurend roeren aan de kook en laat binden.
Passeren door een zeef en snel terug koelen.
Opdraaien in de ijsmachine.
I'd like mornings better if they started later
als je zo'n recept weer leest...he..
stel ik me af en toe ook verschillende vragen
hoe zwaar zijn de eidooiers?
koken...tja..ook 'n ruim begrip
en waarom witte basterd suiker??
zal niet weg nemen dat het 'n lekker recept is..
maar merk ook aan me zelf, dat recepten gedetailleerde moeten om het aan andere mensen te geven.
stel ik me af en toe ook verschillende vragen
hoe zwaar zijn de eidooiers?
koken...tja..ook 'n ruim begrip
en waarom witte basterd suiker??
zal niet weg nemen dat het 'n lekker recept is..
maar merk ook aan me zelf, dat recepten gedetailleerde moeten om het aan andere mensen te geven.
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
ik zou het niet weten waar je die kan kopen..
je kan ze denk ik wel via internetbestellen
je kan ze denk ik wel via internetbestellen
"ein Gericht kann immer nur so gut sein, wie es seine Grundprodukte sind" R.Speth
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
ik bestel ze altijd bij de ISPC.
gebruik op 'n recept van 2 liter 8 bonen. Die maal ik dan in 'n koffie molen.
Vandaag stond er stukje in het AD over 'n dessert wat ze gegeten hadden bij ons.
"we gaan verder met een vijgentaartje met hazelnootcrumble en tonkabonenijs en De Gieser Wildemannetjes uit de oven. De stoofpeertjes overtreffen onze verwachting. Een ware traktatie. De structuur van het het tonkabonen is zeer verfijnd. Zulk lekker ijs hebben we nog nooit gegeten. Mijn tafelgenoot vraagt een extra bolletje"
Nagerecht kreeg als punt 'n 9.5
Toch leuk als je dat dan in de krant leest.
gebruik op 'n recept van 2 liter 8 bonen. Die maal ik dan in 'n koffie molen.
Vandaag stond er stukje in het AD over 'n dessert wat ze gegeten hadden bij ons.
"we gaan verder met een vijgentaartje met hazelnootcrumble en tonkabonenijs en De Gieser Wildemannetjes uit de oven. De stoofpeertjes overtreffen onze verwachting. Een ware traktatie. De structuur van het het tonkabonen is zeer verfijnd. Zulk lekker ijs hebben we nog nooit gegeten. Mijn tafelgenoot vraagt een extra bolletje"
Nagerecht kreeg als punt 'n 9.5
Toch leuk als je dat dan in de krant leest.
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
over 2 weken ga ik weer naar Zandhoven.
250 gram verse tonkabonen uit Venezuela---------------------40 euro.
Dus nemen we ieder de helft dan ben je 20 euro kwijt.
Ze zijn in de koelkast over het algemeen 6 maanden houdbaar.(ik zag dat ze bij ISPC in kast lagen , niet in koelkast)
Omdat je er zo weinig van gebruikt en zo lang mee kan doen is de prijs helemaal niet hoog...
250 gram verse tonkabonen uit Venezuela---------------------40 euro.
Dus nemen we ieder de helft dan ben je 20 euro kwijt.
Ze zijn in de koelkast over het algemeen 6 maanden houdbaar.(ik zag dat ze bij ISPC in kast lagen , niet in koelkast)
Omdat je er zo weinig van gebruikt en zo lang mee kan doen is de prijs helemaal niet hoog...
tja
- Haute-cuisine.nl
Ik heb even gezocht naar de allergie waar de vraag oorspronkelijk over ging en er zijn geen uitgebreide onderzoeken gedaan op het gebied van de stof coumarine, het lijkt er op dat het niet echt kwaad kan. (Het is niet toegestaan om het in pure vorm te gebruiken) ook komt de stof voor in kaneel. Volgens mij moet er best wel veel van eten en je zal dan eerder misselijk zijn van het vele eten dan dat je er ziek wordt van coumarine die er in zit.
niet echt kwaad kan??
Even doorzoeken dan!
Het is schadelijk voor lever en zeker bij mensen die er gevoelig voor zijn of zwak.
Coumarine is de zelfde giftige stof die bereklauw gevaarlijk maakt.
Ook bereklauw kan een prachtig product leveren!!
Als je een bundel jonge bereklauwbladeren laat drogen dan ontstaat daar een laag "cumarine" op.
In Rusland is diot een opperdelicatesse.
Ook veelvuldige aanraking met tonkabonen kan tot rare reacties leiden.
Gezwollen wondjes en jeuk is niet zeldzaam.
Een heleboel van de tonkaboon zou zelfs dezelfde werking kunnen hebben als hallucinerende middelen..............Medereden waarom ze in Belgie verboden zijn voor consumtie
Even doorzoeken dan!
Het is schadelijk voor lever en zeker bij mensen die er gevoelig voor zijn of zwak.
Coumarine is de zelfde giftige stof die bereklauw gevaarlijk maakt.
Ook bereklauw kan een prachtig product leveren!!
Als je een bundel jonge bereklauwbladeren laat drogen dan ontstaat daar een laag "cumarine" op.
In Rusland is diot een opperdelicatesse.
Ook veelvuldige aanraking met tonkabonen kan tot rare reacties leiden.
Gezwollen wondjes en jeuk is niet zeldzaam.
Een heleboel van de tonkaboon zou zelfs dezelfde werking kunnen hebben als hallucinerende middelen..............Medereden waarom ze in Belgie verboden zijn voor consumtie
tja
- Haute-cuisine.nl
nootmuskaat is toch zo'n product wat "bepaalde" eigenschappen heeft..
anyway...waar zou het "beste" antwoord kunnen vinden over tonkabonen?
anyway...waar zou het "beste" antwoord kunnen vinden over tonkabonen?
www.koksforum.nl
www.koksforum.nl
- Haute-cuisine.nl