gault millau belgie is net verschenen
het eerste nieuws
t zilte in mol is verkozen tot chef van het jaar
jardin tropical heeft de gastvrouw van het jaar
en wij een puntje erbij, niet slecht
meer nieuws komt vast en zeker vandaag
gault millau belgie
gault millau belgie
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!
Re: gault millau belgie
hier het volledige verslag en inhoud g m belux 2009
http://docs.druk-oranje.be/persdossier2009_lr.pdf
http://docs.druk-oranje.be/persdossier2009_lr.pdf
iedereen ziet wanneer ik dronken ben, maar niemand ziet wanneer ik dorst heb!
Om eerlijk te zijn betrouw ik Gault Milliau voor geen haar.
Klein voorbeeldje, je moet minimaal 1 jaar bestaan eer je de moeite waard bent om een recensuur te krijgen. Een jaar geleden was er op de belgische televisie een serie dat mijn restaurant noemde, de restaurants waren 3 maand open en ze kregen al een serieus hoge beoordeling in de gault millau en 1 ervan kwam zelfs binnen op 14/20. Ook zouden ze zich niet bekend maken wat ze DUIDELIJK toen wel deden, zelfs een week op voorhand.
Van die restaurants is er mss nu, 1 jaar later nog 1tje open waarvan praktisch niemand meer van het orginele personeel in de keuken staat.
En dan zijn er ng enkele restaurants waar ik zelf ooit ben gaan eten dat een serieus hoge beoordeling krijgt terwijl ze niet veel specialer zijn dan lunchgarden,
volgens mijis de beoordeling in deze gids gewoon TE KOOP moest je een te lage score krijgen.
Michelin is dan net iets betrouwbaarder alhoewel dit ook fel is gemindert.
Klein voorbeeldje, je moet minimaal 1 jaar bestaan eer je de moeite waard bent om een recensuur te krijgen. Een jaar geleden was er op de belgische televisie een serie dat mijn restaurant noemde, de restaurants waren 3 maand open en ze kregen al een serieus hoge beoordeling in de gault millau en 1 ervan kwam zelfs binnen op 14/20. Ook zouden ze zich niet bekend maken wat ze DUIDELIJK toen wel deden, zelfs een week op voorhand.
Van die restaurants is er mss nu, 1 jaar later nog 1tje open waarvan praktisch niemand meer van het orginele personeel in de keuken staat.
En dan zijn er ng enkele restaurants waar ik zelf ooit ben gaan eten dat een serieus hoge beoordeling krijgt terwijl ze niet veel specialer zijn dan lunchgarden,
volgens mijis de beoordeling in deze gids gewoon TE KOOP moest je een te lage score krijgen.
Michelin is dan net iets betrouwbaarder alhoewel dit ook fel is gemindert.
- berexstone
flashback - flashback - flashback - wat gebeurde er volgens GaultMillau, toen nog Guide Julliard, op 15 maart 1965 in België ?
GaultMillau gaf toen nog geen punten en ook geen koksmutsen.............maar sterren ! Inderdaad in de vorm van een étoile, de Michelinster is eigenlijk een rosette.
Wie waren in 1965 volgens Henri Gault en Christian Millau de Belgische toppers :
Brussel / Bruxelles :
*** Carlton (specialiteiten o.a. faisan en papilotte, jets de houblon, anguilles au vert, saumon d'Ecosse, tournedos Escoffier aux pommes persillées, soufflé glacé)
** Comme chez soi
** Eperon d'or
** Aux Provençaux
** En Provence
* Filet de Boeuf
* Londres
* Octave Bernard
* Old Mario
* Ou trône saint Arnould
* Le Quai
* Thermidor
*** Villa Lorraine (specialiteiten o.a. jambon de Parme et melon, caneton aux oignons, ris de veau)
* Prince d'Orange
* Barbizon
Antwerpen :
** La Pérouse
* La Rade
* Rôtisserie Cigogne d'Alsace
Laarne (Gent) :
* Hostellerie du château
Lokeren (Gent) :
* Park hôtel
Brugge :
* Ducs de Bourgogne
Blankenberge :
* L'Huîtrière
Zeebrugge :
** Le Chalut
De Panne :
* Le Catinou
Nieuwpoort :
* L'Huîtrière
De Haan :
* Hostellerie du coeur volant
Liège :
** Le Vieux Liège
* Le Clou doré
* Pichet
Ardennen :
- Yvoir : ** Hostellerie Vachter
- Vresse : * L'Auberge du Printemps
- Alle : * Auberge d'Alle
- Bouillon : * Hôtel de la Poste
- Noirefontaine : ** L'Auberge du Moulin Hideux
- Arlon : *La Bonne Auberge
- Val de Poix : ** Hôtel du Val de Poix
- Barrière de Champlon : * Hostellerie de la Barrière
- La Roche en Ardenne : ** Chalet et Beau Séjour
- La Roche en Ardenne : * Air Pur
- Lorcé : *** La Vallée (specialiteiten o.a. jambon d'ardenne, truite aux fines herbes, homard au gratin, poularde au Xérès, marcassin tutti frutti, pêches flambées)
*** cuisine hors pair (buitengewone keuken)
** très bonne cuisine (zeer goede keuken)
* bonne cuisine (goede keuken)
Ik heb alleen de restaurants met GaultMillau sterren vermeld, er waren natuurlijk nog andere restaurants in de gids te vinden.
Het valt op dat de meeste restaurants in Brussel en Wallonië te vinden zijn, dat komt omdat het economisch zwaartepunt van België toen in het franstalig gedeelte lag.
GaultMillau gaf toen nog geen punten en ook geen koksmutsen.............maar sterren ! Inderdaad in de vorm van een étoile, de Michelinster is eigenlijk een rosette.
Wie waren in 1965 volgens Henri Gault en Christian Millau de Belgische toppers :
Brussel / Bruxelles :
*** Carlton (specialiteiten o.a. faisan en papilotte, jets de houblon, anguilles au vert, saumon d'Ecosse, tournedos Escoffier aux pommes persillées, soufflé glacé)
** Comme chez soi
** Eperon d'or
** Aux Provençaux
** En Provence
* Filet de Boeuf
* Londres
* Octave Bernard
* Old Mario
* Ou trône saint Arnould
* Le Quai
* Thermidor
*** Villa Lorraine (specialiteiten o.a. jambon de Parme et melon, caneton aux oignons, ris de veau)
* Prince d'Orange
* Barbizon
Antwerpen :
** La Pérouse
* La Rade
* Rôtisserie Cigogne d'Alsace
Laarne (Gent) :
* Hostellerie du château
Lokeren (Gent) :
* Park hôtel
Brugge :
* Ducs de Bourgogne
Blankenberge :
* L'Huîtrière
Zeebrugge :
** Le Chalut
De Panne :
* Le Catinou
Nieuwpoort :
* L'Huîtrière
De Haan :
* Hostellerie du coeur volant
Liège :
** Le Vieux Liège
* Le Clou doré
* Pichet
Ardennen :
- Yvoir : ** Hostellerie Vachter
- Vresse : * L'Auberge du Printemps
- Alle : * Auberge d'Alle
- Bouillon : * Hôtel de la Poste
- Noirefontaine : ** L'Auberge du Moulin Hideux
- Arlon : *La Bonne Auberge
- Val de Poix : ** Hôtel du Val de Poix
- Barrière de Champlon : * Hostellerie de la Barrière
- La Roche en Ardenne : ** Chalet et Beau Séjour
- La Roche en Ardenne : * Air Pur
- Lorcé : *** La Vallée (specialiteiten o.a. jambon d'ardenne, truite aux fines herbes, homard au gratin, poularde au Xérès, marcassin tutti frutti, pêches flambées)
*** cuisine hors pair (buitengewone keuken)
** très bonne cuisine (zeer goede keuken)
* bonne cuisine (goede keuken)
Ik heb alleen de restaurants met GaultMillau sterren vermeld, er waren natuurlijk nog andere restaurants in de gids te vinden.
Het valt op dat de meeste restaurants in Brussel en Wallonië te vinden zijn, dat komt omdat het economisch zwaartepunt van België toen in het franstalig gedeelte lag.