Binden...

Heb je iets gezien, te vertellen of vragen? Dat kan en mag hier.
Plaats reactie
*Sophie*

Binden...

Bericht door *Sophie* »

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen...

Ik leef van een vloeibare medische voeding en mag die nu gaan binden, zodat ik eindelijk weer eens een andere structuur kan proeven. Een vla-dikte zou al mooi zijn, pudding helemaal geweldig. Ik loop alleen tegen een aantal problemen aan met het binden.

De middelen waarmee ik het mag proberen zijn arrowroot (voorkeur), maïzena of aardappelzetmeel. Geen combinaties en geen andere bindmiddelen. Nu mag die voeding beslist niet gekookt worden, alleen verwarmd. Bijkomend probleem is dat het spul van zichzelf al erg geconcentreerd is, wat het binden bemoeilijkt. Het is wat zwaar en plakkerig van structuur, zoals melk of Baileys. Het mag wel verdund worden met water maar laat zich moeilijk mengen.

Zowel met de maïzena als met de arrowroot loop ik tegen hetzelfde probleem aan: het wil helemaal niet binden. Ook als ik eerst een saus kook op waterbasis met arrowroot/maïzena en dan de voeding heel langzaam inmeng (als het al lichtjes afgekoeld is, omdat dat spul niet mag koken). Aardappelzetmeel heb ik nog niet geprobeerd.

Wie kan mij hier meer over vertellen? Ik zou ontzettend dankbaar zijn :!:
sjaak

Re: Binden...

Bericht door sjaak »

arrowroot, maizena en aardappelzetmeel moeten voor een binding en om een goede binding te krijgen even uitkoken
(dan verdwijnd de draderige / korrelige structuur)
hieronder de tempraturen waarop de verschillende middelen binden.
Aardappel zetmeel zou je dus bij 70'C al een goede binding moeten geven maar je behoudt altijd een wat draderige structuur

je kan bij een kookwinkel voor rond de € 30,- al een kernthermometer kopen (vaak in combinatie met een timertje)

(volgen mc Gee)

______________gelerings temp___max. dikte___consistentie___gedr.na lang koken___uiterlijk________smaak
Maizena__________62 - 80 'C________++_________korrelig_________goed________ondoorschijnend____sterk
Aard. zetmeel_____58 - 65 'C________ -__________draderig________slecht _________heldermatig
Arrowroot________60 - 86 'C________+++_________draderig________goed____________helder________neutraal
*Sophie*

Bericht door *Sophie* »

Een kernthermometer zou inderdaad een heel goed idee zijn, want zoiets heb ik niet en daardoor weet ik niet goed genoeg op welke temperatuur ik de voeding werkelijk breng. Bedankt voor de tip!
sjaak

Bericht door sjaak »

schema wat overzichtelijker gemaakt
shein

Bericht door shein »

Xanthana, Xantaangom, te koop in de horecagroothandel of via internet. Er is slecht zeer weinig nodig om tot een mooie binding te komen, kan koud en warm.

Omdat er zo weinig nodig is beinvloed het niet de smaak. (binden geeft altijd wat smaakverlies vanwege verlies aan vloeibaarheid --> dus contact)
"Emancipatie: hij is lekker in bed maar koken kan hij niet."
Kees van Kooten
Plaats reactie